10,098
עריכות
| שורה 22: | שורה 22: | ||
=== דעת הרי"ף === | === דעת הרי"ף === | ||
ה'''רי"ף''' (ה א) הביא דברי ר' אלעזר איש ברתותא, | ה'''רי"ף''' (ה א) הביא דברי ר' אלעזר איש ברתותא שאמר משום ר' יהושע, ופסק כמותו להלכה, כלומר שמבערין את הכל מלפני השבת, ורק משיירין מזון שתי סעודות מהתרומות הטהורות. ובהמשך הביא (טז א) גם את מחלוקת התנאים במשנה, וכתב שהלכה כר' אלעזר בר' צדוק לפי שהוא עומד בשיטת ר' אלעזר איש ברתותא. | ||
<BR/>המפרשים עמלו כדי להבין כוונתו, שהרי לכאורה ר' אלעזר איש ברתותא ור' אלעזר בר' צדוק אמרו דברים שונים. | <BR/>המפרשים עמלו כדי להבין כוונתו, שהרי לכאורה ר' אלעזר איש ברתותא ור' אלעזר בר' צדוק אמרו דברים שונים. | ||
7ה'''ר"ן''' (ד"ה ומיהו) בשם '''רבנו אפרים''' ששאל איך חיבר הרי"ף את דבריהם יחד, והרי הם חלוקים בתרתי, גם בחולין לפי ר' אלעזר איש ברתותא יש לבער את הכל מלפני השבת ולראב"צ בזמנו, כלומר בשבת. וגם בתרומה לפי ר' אלעזר איש ברתותא יש לשייר שתי סעודות, ואילו ראב"צ לא הזכיר שיור כלל. | |||
וה'''ר"ן''' עצמו כתב לבאר דברי הרי"ף שבאמת אין מחלוקת בין ראא"ב לראב"צ שדברי ראב"צ מתייחסים רק לתרומה ולא לחולין, וגם מש"כ 'מבערין את הכל' הכוונה לתרומה ולא לחולין, ואף ראב"צ סובר כן שיש לבער מלפני השבת, ומה שלא כתב שיש לשייר שתי סעודות, לפי שהוא לא עסק בעניין השיור, אבל ודאי סובר הוא כן. ולענין חולין קיימא לן כראב"צ שיש לבער בזמנו, שכן היא גם דעת רבנן, וגם ראא"ב לא חולק בזה. | וה'''ר"ן''' עצמו כתב לבאר דברי הרי"ף שבאמת אין מחלוקת בין ראא"ב לראב"צ שדברי ראב"צ מתייחסים רק לתרומה ולא לחולין, וגם מש"כ 'מבערין את הכל' הכוונה לתרומה ולא לחולין, ואף ראב"צ סובר כן שיש לבער מלפני השבת, ומה שלא כתב שיש לשייר שתי סעודות, לפי שהוא לא עסק בעניין השיור, אבל ודאי סובר הוא כן. ולענין חולין קיימא לן כראב"צ שיש לבער בזמנו, שכן היא גם דעת רבנן, וגם ראא"ב לא חולק בזה. | ||