10,098
עריכות
| שורה 1: | שורה 1: | ||
מתי מבערים ומבטלים את החמץ כשחל ערב פסח בשבת, וכיצד יש להתנהג בעניין אכילת סעודות השבת. | מתי מבערים ומבטלים את החמץ כשחל ערב פסח בשבת, וכיצד יש להתנהג בעניין אכילת סעודות השבת. | ||
{{מקורות|פסחים ג ו|פסחים יג א, מט א||חמץ ומצה ג ג|אורח חיים תמד}} | {{מקורות|פסחים ג ו|פסחים יג א, מט א||חמץ ומצה ג ג|אורח חיים תמד}} | ||
== מחלוקת התנאים == | == מחלוקת התנאים == | ||
ה'''משנה''' (פסחים ג ו) מביאה מחלוקת התנאים לעניין יום ארבע עשר בניסן שחל בשבת, מתי יש לבער את החמץ. | ה'''משנה''' (פסחים ג ו) מביאה מחלוקת התנאים לעניין יום ארבע עשר בניסן שחל בשבת, מתי יש לבער את החמץ. | ||
| שורה 8: | שורה 9: | ||
ב'''גמרא''' (פסחים מט א) על המשנה הזו מובאת ברייתא שמעיד ר' אלעזר בר' צדוק על אביו שפעם אחת שבת ביבנה וחל ארבעה עשר להיות בשבת, ובא זונין ממונה של רבן גמליאל ואמר שהגיע העת לבער את החמץ. ומספר ר' אלעזר שהלך אחר אביו, ר' צדוק, וביערו את החמץ. כלומר שעשו כן בשבת. | ב'''גמרא''' (פסחים מט א) על המשנה הזו מובאת ברייתא שמעיד ר' אלעזר בר' צדוק על אביו שפעם אחת שבת ביבנה וחל ארבעה עשר להיות בשבת, ובא זונין ממונה של רבן גמליאל ואמר שהגיע העת לבער את החמץ. ומספר ר' אלעזר שהלך אחר אביו, ר' צדוק, וביערו את החמץ. כלומר שעשו כן בשבת. | ||
עוד קודם לכן ב'''גמרא''' (פסחים יג א) מובאת בברייתא אחרת באותו עניין, שמציגה את דעתו של ר' אלעזר איש ברתותא משום ר' יהושע, שסובר שכאשר ערב פסח חל בשבת, יש לבער את הכל לפני השבת ולשרוף תרומות תלויות וטמאות וטהורות, ומשיירים מזון שתי סעודות מן הטהורות כדי לאכול בשבת עד ארבע שעות. | |||
<BR/>ולדעת חכמים באותה הברייתא אין לשרוף את הטהורות, שמא ימצאו להן אוכלין בשבת, והרי הוא שורף צרומה בידיים לחינם. אמנם את התלויות כן שורפים שאין אנו חוששים שמא יבוא אליהו ויטהרם, שהרי מקובלנו שאין אליהו בא לא בערבי שבתות ולא בערבי ימים טובים מפני הטורח. | |||
<BR/>בסוף הברייתא כתוב שלא זזו משם עד שקבעו הלכה כר' אלעזר איש ברתותא, כלומר שצריך לבער מלפני השבת ולשייר מזון שתי סעודות. | |||
<BR/>הראשונים יצאו לפרש את דבריו האם הוא מדבר דווקא על תרומה או גם על חולין, ומה היחס בינו לבין שאר התנאים שהובאו לעיל, וכיצד ההלכה. | |||
=== שיטות הראשונים בביאור המחלוקת === | === שיטות הראשונים בביאור המחלוקת === | ||
'''רש"''' בגמרא (פסחים מט א) מסביר שלדעת ר' מאיר צריך לבער הכל, מלבד מה שצריך לאכילתו בשבת. ולדעת ר' אלעזר בר צדוק אמנם את התרומה מבער הכל מלפני שבת, כיוון שאם יישאר לו ממנה בשבת לא יוכל להאכילה לזרים או לבהמה, וגם להשהותה אינו יכול, אך את החולין יכול יכול להאכיל לאחרים, גם אם יישאר לו. | '''רש"''' בגמרא (פסחים מט א) מסביר שלדעת ר' מאיר צריך לבער הכל, מלבד מה שצריך לאכילתו בשבת. ולדעת ר' אלעזר בר צדוק אמנם את התרומה מבער הכל מלפני שבת, כיוון שאם יישאר לו ממנה בשבת לא יוכל להאכילה לזרים או לבהמה, וגם להשהותה אינו יכול, אך את החולין יכול יכול להאכיל לאחרים, גם אם יישאר לו. | ||
<BR/>יוצא מדבריו שלדעת חכמים אינו צריך לבער כלום מלפני השבת, לא תרומה ולא חולין, אלא מבער כמו בכל שנה בי"ד. | <BR/>יוצא מדבריו שלדעת חכמים אינו צריך לבער כלום מלפני השבת, לא תרומה ולא חולין, אלא מבער כמו בכל שנה בי"ד. | ||
== דעת הרי"ף == | == דעת הרי"ף == | ||