הבדלים בין גרסאות בדף "צורת הפתח בפרצה יותר מעשר ובפרוץ מרובה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
שורה 4: שורה 4:


ה'''משנה''' (עירובין א א) אומרת שאם יש מבוי שהפתח שלו רחב מי' אמות צריך למעטו.  
ה'''משנה''' (עירובין א א) אומרת שאם יש מבוי שהפתח שלו רחב מי' אמות צריך למעטו.  
<BR/>מסביר '''רש"י''' על המשנה (עירובין ב א ד"ה והרחב מעשר), שעשר אמות הוא רוחב סתם פתחים, אבל יתר מכאן לא נקרא פתח אל א פרצה, ולכן צריך למעט את רוחב כניסתה ולהעמידו על עשר או פחות.  
<BR/>מסביר '''רש"י''' על המשנה (עירובין ב א ד"ה והרחב מעשר), שעשר אמות הוא רוחב סתם פתחים, אבל יתר מכאן לא נקרא פתח אלא פרצה, ולכן צריך למעט את רוחב כניסתה ולהעמידו על עשר או פחות.  
<BR/>עוד מוסיפה המשנה לומר שאם יש לו צורת הפתח, אע"פ שהוא רחב מעשר אינו צריך למעט.
<BR/>עוד מוסיפה המשנה לומר שאם יש לו צורת הפתח, אע"פ שהוא רחב מעשר אינו צריך למעט.
<BR/>ב'''גמרא''' (יא א) מובא שרב יהודה היה שונה לחייא בר רב בפניו של רב את המשנה, ורב תיקן אותו שצריך לשנות במשנה שצריך למעט, גם כאשר יש צורת הפתח, כיוון שפתח רחב מעשר. כלומר רב חולק על המשנה וסובר, שפירצה שהיא רחבה מעשר לא מועיל לה צורת הפתח, וצריך אף אותה למעט.
<BR/>ב'''גמרא''' (יא א) מובא שרב יהודה היה שונה לחייא בר רב בפניו של רב את המשנה, ורב תיקן אותו שצריך לשנות במשנה שצריך למעט, גם כאשר יש צורת הפתח, כיוון שפתח רחב מעשר. כלומר רב חולק על המשנה וסובר, שפירצה שהיא רחבה מעשר לא מועיל לה צורת הפתח, וצריך אף אותה למעט.

תפריט ניווט