הבדלים בין גרסאות בדף "סוף זמן קריאת שמע של שחרית"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 17: שורה 17:
מלשון המשנה והגמרא משמע שזמן זה של ג' שעות הוא לכתחילה, שמותר לאחר את הקריאה עד ג' שעות, וכן משמע מדברי הרי"ף והרא"ש שציטטו את הגמרא.
מלשון המשנה והגמרא משמע שזמן זה של ג' שעות הוא לכתחילה, שמותר לאחר את הקריאה עד ג' שעות, וכן משמע מדברי הרי"ף והרא"ש שציטטו את הגמרא.


אמנם בדברי '''רבנו יונה''' (ד ב ד"ה עד וד"ה ר' יהושע) נראה שזמן זה של עד ג' שעות הוא רק בדיעבד, אבל לכתחילה צריך לקרוא עד שתנץ החמה.
אמנם בדברי '''רבנו יונה''' (ד ב ד"ה עד וד"ה ר' יהושע) נראה שזמן זה של עד ג' שעות הוא רק בדיעבד, אבל לכתחילה צריך לקרוא עד שתנץ החמה. ומביא ראיה לזה מהמשנה שאמרה שהטובל יקרא בתוך המים, אם לא יכול לעלות ולקרוא עד שתנץ החמה, ובודאי אם לא היה הדין כן לקרוא לכתחילה קודם הנץ, היתה המשנה אומרת לקרוא אחר שיעלה מן המים. ואף יותר ראוי לחוש ולקרוא קודם הנץ החמה, מאשר שיסמוך גאולה לתפילה. שהרי העדיפו שיקרא במים ויפסיק בין קריאת שמע לתפילה, ולא שיאחר הקריאה אחר הנץ.
<BR/>וכן מדוייק בלשון ה'''רמב"ם''' (קריאת שמע א יא) שכותב ש'''אם איחר''' וקרא קריאת שמע אחר שתעלה השמש, יצא ידי חובתו, שזמנה עד שלוש שעות ביום '''למי שעבר ואיחר''', ויתכן שלמד כן מדברי הירושלמי הנ"ל.
<BR/>וכן מדוייק בלשון ה'''רמב"ם''' (קריאת שמע א יא) שכותב ש'''אם איחר''' וקרא קריאת שמע אחר שתעלה השמש, יצא ידי חובתו, שזמנה עד שלוש שעות ביום '''למי שעבר ואיחר''', ויתכן שלמד כן מדברי הירושלמי הנ"ל.


תפריט ניווט