10,098
עריכות
| שורה 10: | שורה 10: | ||
<BR/>כן כתבו גם שאר הראשונים, '''הרשב"א''', '''הריטב"א''', '''המאירי''' ועוד. | <BR/>כן כתבו גם שאר הראשונים, '''הרשב"א''', '''הריטב"א''', '''המאירי''' ועוד. | ||
ב'''חידושים המיוחסים לר"ן''' (ק א ד"ה תל המתלקט) מובא | ב'''חידושים המיוחסים לר"ן''' (ק א ד"ה תל המתלקט) מובא שגם בפחות מד' אמות פטור, לפי אין זה רשות היחיד, ולכן אם השיפוע של י' טפחים הוא ג' אמות וזרק ונח על גביו פטור. | ||
<BR/>ה'''שפת אמת''' (ד"ה אר"י אמר רב) תמה על דבריו, שכיון שלא ניחא תשמישתיה, כל שכן שבפחות מד' אינו ראוי להילוך. | <BR/>ה'''שפת אמת''' (ד"ה אר"י אמר רב) תמה על דבריו, שכיון שלא ניחא תשמישתיה, כל שכן שבפחות מד' אינו ראוי להילוך. | ||
<BR/>ולכאורה כוונת הר"ן שכיוון שאין פה ארבע אמות, ממילא אין כאן רשות היחיד. | <BR/>ולכאורה כוונת הר"ן שכיוון שאין פה ארבע אמות, ממילא אין כאן רשות היחיד. כלומר הגדרת רשות היחיד נעזרת גם בד' אמות של השיפוע ולא רק בגובהו, אף שהחיוב הוא רק אם הניח בגובה התל. אך כשאין ארבע אמות, ממילא אין כאן רשות היחיד. | ||
<BR/> | <BR/>ה'''מאירי''' (שבת ק א ד"ה תל המתלקט) חולק על הר"ן וסובר שכל שכן אם מתלקט לתוך שלוש או שתי אמות שהוא חייב, שהרי ככל שהוא זקוף יותר, אין תשמישו נוח לרבים, ולא אמרו ארבע אמות אלא למעט חמש ומעלה. וצריך לומר לדעתו שיש ארבע אמות בגובה התל, או שלכל הפחות גובה התל משלים לארבע אמות של השיפוע, שאם לא כן, אין כאן ד' אמות של רשות היחיד כלל. וראה להלן | ||
=== היכן נחשב רשות היחיד === | === היכן נחשב רשות היחיד === | ||