הבדלים בין גרסאות בדף "קידושין בעד אחד"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 71 בתים ,  21:04, 22 באפריל 2018
אין תקציר עריכה
שורה 50: שורה 50:


בשו"ת ה'''תשב"ץ''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1381&st=&pgnum=104&hilite= (א קל)] כתב שגם לרב פפא החשש לקידושין הוא רק מדרבנן, ולכן יש להתייחס לזה ככל ספיקות דרבנן ולפסוק לקולא, וגם יש לומר העמד על חזקתה שהיא חזקת פנויה. והוסיף שאפילו נאמר שחוששין מדאורייתא קאמר, כיון שלרב פפא מספקא ליה ולרב כהנא מפשט פשיטא ליה, לא שבקינן הפשוט לרב כהנא מפני ספיקו של רב פפא.
בשו"ת ה'''תשב"ץ''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1381&st=&pgnum=104&hilite= (א קל)] כתב שגם לרב פפא החשש לקידושין הוא רק מדרבנן, ולכן יש להתייחס לזה ככל ספיקות דרבנן ולפסוק לקולא, וגם יש לומר העמד על חזקתה שהיא חזקת פנויה. והוסיף שאפילו נאמר שחוששין מדאורייתא קאמר, כיון שלרב פפא מספקא ליה ולרב כהנא מפשט פשיטא ליה, לא שבקינן הפשוט לרב כהנא מפני ספיקו של רב פפא.
<BR/>ב'''באור הגר"א''' (ח) כתב שכל האמוראים סבירא להו שאין חוששין מלבד רב פפא, וגם רב כהנא שהוא בתראה, וכן רב אשי קיבל דברי רב כהנא.
<BR/>ב'''באור הגר"א''' (ח) כתב שכל האמוראים סבירא להו שאין חוששין מלבד רב פפא, וגם רב כהנא שהוא בתראה, וכן רב אשי קיבל דברי רב כהנא. ובשו"ת '''אבן השהם ומאירת עיניים''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=19202&st=&pgnum=66 (א נד)] הוסיף שגם רב פפא חזר בו כששמע התירוץ של רב כהנא.
<BR/>ושו"ת '''אבן השהם ומאירת עיניים''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=19202&st=&pgnum=66 (א נד)] הוסיף שגם רב פפא חזר בו כששמע התירוץ של רב כהנא.


ה'''נודע ביהודה''' (תניינא עה) כתב טעם נוסף על פי הגמרא בדף מג. לגבי האומר לשלושה צאו וקדשו לי אשה, שלדעת בית שמאי, אחד נעשה שליח ושנים עדים ומקודשת, ואילו לדעת בית הלל כולם שלוחים ואינה מקודשת, דאין שליח נעשה עד. ואומרת שם הגמרא שכל המחלוקת היא דווקא בשלושה, אבל בשניים לכו"ע אין שליח נעשה עד. ואומר הנוב"י שאם איתא דחוששין לקידושין בעד אחד, אם כן הוא הדין דגם באמר לשנים פליגי, שלבאחד נעשה שליח ואחד נעשה עד.
ה'''נודע ביהודה''' (תניינא עה) כתב טעם נוסף על פי הגמרא בדף מג. לגבי האומר לשלושה צאו וקדשו לי אשה, שלדעת בית שמאי, אחד נעשה שליח ושנים עדים ומקודשת, ואילו לדעת בית הלל כולם שלוחים ואינה מקודשת, ד[[אין שליח נעשה עד]]. ואומרת שם הגמרא שכל המחלוקת היא דווקא בשלושה, אבל בשניים לכו"ע אין שליח נעשה עד. ואומר הנוב"י שאם איתא דחוששין לקידושין בעד אחד, אם כן גם באמר לשנים צריכים בלומר שאחד נעשה שליח ואחד נעשה עד ומקודשת, אלא ע"כ דאין עד אחד בקידושין כלום.
<BR/>ב'''אור שמח''' (אישות ד ו) כתב על דברי הנוב"י, שאינו מוכרח, לפי שלא אמרו ב"ש שאחד נעשה שליח והשנים עדים אלא כאשר כל די בהם לכל עניין הקידושין, אבל בשנים אין אחד נעשה שליח, לפי שעד אחד אפשר להכחישו, ולכן מסתמא לא כיוון שיהיה אחד מהם עד אלא שיהיו שניהם שלוחים.
<BR/>ב'''אור שמח''' (אישות ד ו) כתב על דברי הנוב"י, שאינו מוכרח, לפי שלא אמרו ב"ש שאחד נעשה שליח והשנים עדים אלא כאשר די בהם לכל עניין הקידושין, אבל בשנים אין אחד נעשה שליח, לפי שעד אחד אפשר להכחישו, ולכן מסתמא האיש לא כיוון שיהיה אחד מהם עד אלא שיהיו שניהם שלוחים.


=== שלחן ערוך ואחרונים ===
=== שלחן ערוך ואחרונים ===

תפריט ניווט