הבדלים בין גרסאות בדף "קידושין בעד אחד"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוסף בית אחד ,  10:50, 17 באפריל 2018
מ
אין תקציר עריכה
מ
שורה 21: שורה 21:
<BR/>ב'''ריטב"א''' (ד"ה התם) נמצא פירוש דומה לשל רבנו חננאל, אלא שמוסיף עליו שהוי חב לאחריני כיון שבמעשה הקידושין נעשית היא אשת איש והבא עליה '''מתחייב מיתה''', וזהו החב לאחריני. כן מובא פירוש זה גם ב'''השמטות ליד רמה''' (יח), ושם מבואר יותר שעצם זה שאוסרת את עצמה לא חשיב מחייב לאחריני, כיון שאין להם כלל שייכות בה, ואינה מפסידתם כלום, אך מה שמביאה לידי חיוב מיתה, זה חשיב חב לאחריני.
<BR/>ב'''ריטב"א''' (ד"ה התם) נמצא פירוש דומה לשל רבנו חננאל, אלא שמוסיף עליו שהוי חב לאחריני כיון שבמעשה הקידושין נעשית היא אשת איש והבא עליה '''מתחייב מיתה''', וזהו החב לאחריני. כן מובא פירוש זה גם ב'''השמטות ליד רמה''' (יח), ושם מבואר יותר שעצם זה שאוסרת את עצמה לא חשיב מחייב לאחריני, כיון שאין להם כלל שייכות בה, ואינה מפסידתם כלום, אך מה שמביאה לידי חיוב מיתה, זה חשיב חב לאחריני.


בספר '''מרומי שדה''' http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40996&st=&pgnum=203&hilite= (סה א ד"ה א"ל)] כתב לבאר בדעת רש"י שנמנע מהסבר רבנו חננאל (המובא ברשב"א) לפי שאם מחייב לאחריני הכוונה שאוסרת עצמה על אחרים, אם כן הוא הדין אף באומרת נתקדשתי בפני שנים והלכו, נימא דמחייב לאחריני, וכמו שכתב הרשב"א עצמו לדחות. לכן הסביר רש"י לענין איסור קרובים, שאם נימא דקידושין שלא בעדים מהני, אם כן כשמתקדשת בפני הקרובים בלא עדים, הרי זה מחייב לאחריני, כי השתא גם הקרובים צריכים לחשוש לעצמם, מפני שראו הקידושין שלא בעדים.
בספר '''מרומי שדה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40996&st=&pgnum=203&hilite= (סה א ד"ה א"ל)] כתב לבאר בדעת רש"י שנמנע מהסבר רבנו חננאל (המובא ברשב"א) לפי שאם מחייב לאחריני הכוונה שאוסרת עצמה על אחרים, אם כן הוא הדין אף באומרת נתקדשתי בפני שנים והלכו, נימא דמחייב לאחריני, וכמו שכתב הרשב"א עצמו לדחות. לכן הסביר רש"י לענין איסור קרובים, שאם נימא דקידושין שלא בעדים מהני, אם כן כשמתקדשת בפני הקרובים בלא עדים, הרי זה מחייב לאחריני, כי השתא גם הקרובים צריכים לחשוש לעצמם, מפני שראו הקידושין שלא בעדים.


==== מנין שאינו מועיל בלא עדים כלל ====
==== מנין שאינו מועיל בלא עדים כלל ====

תפריט ניווט