הבדלים בין גרסאות בדף "פת נכרי"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 217 בתים ,  22:52, 13 בינואר 2016
שורה 45: שורה 45:


===שיטת ההלכה===
===שיטת ההלכה===
ה'''רמ"א''' (יורה דעה קיב ב) פסק כדעת התוס' והרא"ש והמרדכי שפת נכרי מותרת אף במקום שפת ישראל מצויהף, וכן כתבו ה'''בית חדש'''  (ה) שכן פשט המנהג במדינותיהם, וה'''ש"ך''' (ט).
ה'''רמ"א''' (יורה דעה קיב ב) פסק כדעת התוס' והרא"ש והמרדכי שפת נכרי מותרת אף במקום שפת ישראל מצויה, וכן כתבו ה'''בית חדש'''  (ה) וה'''ש"ך''' (ט), שכן פשט המנהג במדינותיהם.


[רמב"ם ושו"ע ע"פ ע"ז לה: ומרן השמיט תיבת 'ובשדה' שכ' הרמב"ם. שהרמב"ם פסק כר' חלבו ור' יוחנן כשני התירוצים לחומרא. אבל הר"ן והרשב"א צידדו להקל כשני התירוצים לקולא ובעינן או שאין מצוי פלטר ישראל או בשדה. ובדעת מרן נראה שפסק כר' חלבו. ע' בהגר"א. ובטור למד בדעת הרא"ש שאין חילוק כלל בין פלטר לשל בעה"ב, אך הב"י כ' שלא מבואר כן בדברי הרא"ש. וע' בפל"ח אות ס' שהאריך לקיים דברי הטור. וע' גם ש"ך סק"ח].  
ה'''שלחן ערוך''' העתיק דברי הרמב"ם כלשונו, אלא שהשמיט תיבת 'ובשדה'.  
 
==פת פלטר==
ובדעת מרן נראה שפסק כר' חלבו. ע' בהגר"א. ובטור למד בדעת הרא"ש שאין חילוק כלל בין פלטר לשל בעה"ב, אך הב"י כ' שלא מבואר כן בדברי הרא"ש. וע' בפל"ח אות ס' שהאריך לקיים דברי הטור. וע' גם ש"ך סק"ח].  


ויש אומרים שאף פת של בעל הבית מותרת בשעת הדחק [ארחות חיים בשם הרא"ה וכלבו. מרדכי בשם תשו' מהרי"ל וכ"פ מרן בס"ח בשם יש מי שאומר. וע' ס' כשרות המאכלים ביאורים ד"ה 'יש מי שאומר' שכ' בשם הגר"א שאין סתירה בדברי מרן בין ס"ב לס"ח, ודבריו נכונים. אך בדעת הרמב"ם נראה שאין להתיר פת בעה"ב אפי' בשעה"ד, שהרי הוא התיר רק של פלטר ודווקא בשדה, דהיינו מקום שאין מצוי פלטר ישראל כלל, ואפשר שלזה השמיט מרן תיבת ובשדה לפי שרצה לתת מקום לאומרים שאם אין מצוי כלל פלטר אף גוי, כגון בשדה, שרי אף של בעה"ב].
ויש אומרים שאף פת של בעל הבית מותרת בשעת הדחק [ארחות חיים בשם הרא"ה וכלבו. מרדכי בשם תשו' מהרי"ל וכ"פ מרן בס"ח בשם יש מי שאומר. וע' ס' כשרות המאכלים ביאורים ד"ה 'יש מי שאומר' שכ' בשם הגר"א שאין סתירה בדברי מרן בין ס"ב לס"ח, ודבריו נכונים. אך בדעת הרמב"ם נראה שאין להתיר פת בעה"ב אפי' בשעה"ד, שהרי הוא התיר רק של פלטר ודווקא בשדה, דהיינו מקום שאין מצוי פלטר ישראל כלל, ואפשר שלזה השמיט מרן תיבת ובשדה לפי שרצה לתת מקום לאומרים שאם אין מצוי כלל פלטר אף גוי, כגון בשדה, שרי אף של בעה"ב].

תפריט ניווט