הבדלים בין גרסאות בדף "זמן הדלקת נר שבת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,098 בתים ,  20:27, 29 ביוני 2021
 
(11 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 5: שורה 5:


ב'''גמרא''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=23b&format=pdf (שבת כג ב)]  
ב'''גמרא''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=23b&format=pdf (שבת כג ב)]  
מובא שאשתו של רב יוסף היתה מאחרת להדליק נרות שבת סמוך לחשיכה, ורמז לה רב יוסף מעמוד האש שהיה מקדים לבוא קודם ששקע עמוד הענן. סברה להקדים ולהדליק בעוד היום גדול, אמר לה ההוא סבא 'ובלבד שלא יקדים ולא יאחר'. ופירשו רוב הראשונים גמרא זו לענין הדלקת נרות שבת, אך עיין ב'''ריטב"א''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14349&st=&pgnum=111&hilite= (כג ב ד"ה ובלבד)]  
מובא שאשתו של רב יוסף היתה מאחרת להדליק נרות שבת סמוך לחשיכה, ורמז לה רב יוסף מעמוד האש שהיה מקדים לבוא קודם ששקע עמוד הענן. סברה להקדים ולהדליק בעוד היום גדול, אמר לה ההוא סבא תנינא 'ובלבד שלא יקדים ולא יאחר'. ופירשו רוב הראשונים גמרא זו לענין הדלקת נרות שבת, וכן משמע בפשט הסוגיה.
שפירשה לענין [[נרות חנוכה]], וכ"כ '''המאירי''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=36401&st=&pgnum=34&hilite= (כג ב ד"ה נר שבת)]  
<BR/>אך ב'''ריטב"א''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14349&st=&pgnum=111&hilite= (כג ב ד"ה ובלבד)]  
בשם יש מפרשים, וכן מתבאר מתוך דברי הרמב"ם (חנוכה ד ה).  
משמע שמפרשה לענין [[זמן הדלקת נרות חנוכה|נרות חנוכה]] <small>(אבל אולי דבריו רק על הברייתא שציטט ההוא סבא, ולא על עיקר הסיפור),</small> וכ"כ '''המאירי''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=36401&st=&pgnum=34&hilite= (כג ב ד"ה נר שבת)]  
<BR/>וכתב '''רש"י'''  
בשם יש מפרשים, וכן מתבאר מתוך דברי הרמב"ם (מגילה וחנוכה ד ה).  
 
כתב '''רש"י'''  
[http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=23b&format=pd (ד"ה שלא יקדים)]  
[http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=23b&format=pd (ד"ה שלא יקדים)]  
שהטעם שאין להקדים הוא כדי שיהיה ניכר שהנר הוא לכבוד שבת. וכן העתיק ה'''טור''' (אורח חיים רסג) וה'''שלחן ערוך'''  
שהטעם שאין להקדים הוא כדי שיהיה ניכר שהנר הוא לכבוד שבת. וכן העתיק ה'''טור''' (אורח חיים רסג) וה'''שלחן ערוך'''  
[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40527&st=&pgnum=207&hilite= (רסג ד)]  
[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40527&st=&pgnum=207&hilite= (רסג ד)]  
{{ראה עוד|זמן הדלקת נר שבת|תחילת הזמן}}. אבל ה'''רמב"ם''' השמיט הלכה זו שלא להקדים להדליק נרות שבת, רק כתב  
{{ראה עוד|זמן הדלקת נר שבת|תחילת הזמן}}.  
<BR/>אמנם ה'''רמב"ם''', כיון שמעמיד את הגמרא לענין נר חנוכה, השמיט הלכה זו שלא להקדים להדליק נרות שבת, ורק כתב  
[http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=3&hilchos=12&perek=5&halocha=3&hilite= (ה ג)]  
[http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=3&hilchos=12&perek=5&halocha=3&hilite= (ה ג)]  
שצריך להדליק מבעוד יום קודם השקיעה.
שצריך להדליק מבעוד יום קודם השקיעה.
שורה 55: שורה 58:
<BR/>וב'''משנה ברורה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14171&st=&pgnum=73&hilite= (טז)] כתב הטעם, שמא בין כך ובין כך יאחר הזמן ולא יוכל להדליק. ובס' '''שמירת שבת כהלכתה''' (מג [עה]) ביאר דהיינו שהוא סמוך לשקיעה או שהציבור כבר קיבל עליו שבת, והרי [[היחיד נגרר אחריהם]] ושוב לא יוכל להדליק.
<BR/>וב'''משנה ברורה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14171&st=&pgnum=73&hilite= (טז)] כתב הטעם, שמא בין כך ובין כך יאחר הזמן ולא יוכל להדליק. ובס' '''שמירת שבת כהלכתה''' (מג [עה]) ביאר דהיינו שהוא סמוך לשקיעה או שהציבור כבר קיבל עליו שבת, והרי [[היחיד נגרר אחריהם]] ושוב לא יוכל להדליק.


כתב ה'''מגן אברהם''' (רסא א) דאפילו רק נסתפק לו אם כבר הגיע בין השמשות או לא, אסור לו להדליק מחמת הספק, והוא על פי דברי ה'''בית חדש''' (רסא א) שכתב כן גבי עישור דמאי. והעתיקם להלכה ה'''משנה ברורה''' (רסא א). ובספר '''שמירת שבת כהלכתה''' (מג יד) כתב דאפילו לא שקעה החמה, אם הציבור קיבל עליו שבת, שוב אסור להדליק, ומוטב לשבת בחושך או לבטל סעודת השבת, ולא להיכנס בספק איסור.
כתב ה'''מגן אברהם''' (רסא א) דאפילו רק נסתפק לו אם כבר הגיע בין השמשות או לא, אסור לו להדליק מחמת הספק, והוא על פי דברי ה'''בית חדש''' (רסא א) שכתב כן גבי עישור דמאי. והעתיקם להלכה ה'''משנה ברורה'''  
<BR/>וב'''שבלי הלקט''' (ס) כתב בשם ר"ח דרך תשובה וכפרה למדליק נר אחר השקיעה, הובא ב'''בית יוסף''' (רסג ד"ה כתוב בשבלי הלקט).
[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=36262&st=&pgnum=16&hilite= (רסא א)].  
ובספר '''שמירת שבת כהלכתה''' (מג יד) כתב דאפילו לא שקעה החמה, אם הציבור קיבל עליו שבת, שוב אסור להדליק, ומוטב לשבת בחושך או לבטל סעודת השבת, ולא להיכנס בספק איסור.
 
כתב ב'''שבלי הלקט''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8919&st=&pgnum=90 (ס)] בשם ר"ח דרך תשובה וכפרה למדליק נר אחר השקיעה, הובא ב'''בית יוסף''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=43059&st=&pgnum=237 (רסג ד"ה כתוב בשבלי הלקט)].
   
   
===הדלקה לאחר שקיעה על ידי גוי===
===הדלקה לאחר שקיעה על ידי גוי===
{{לוקה בחסר}}
{{להשלים|פסקה=כן}}


==המנהג בימינו==
==המנהג בימינו==
כתב הגר"ח נאה בספר '''קצות השלחן''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7722&st=&pgnum=33 (עג {יד})] דהמנהג בירושלים ת"ו שסוגרים החנויות ארבעים דקות קודם השקיעה, ובספר '''לקראת שבת''' (זקש) [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=33643&st=&pgnum=6 (עמ' יז)]
כתב גם על ההדלקה שהיא ארבעים דקות קודם השקיעה. וכ"כ בספר '''ארץ ישראל''' (עמ' כו) להגרי"מ טיקוצ'ינסקי.
<BR/>אבל הרב '''יביע אומר''' (ה כא ג) כתב לחלוק על דבריהם, ושאין יסוד למנהג זה, ומכל מקום מנהג הספרדים מאז ומעולם להדליק עשרים דקות קודם השקיעה, כמבואר ב'''כף החיים''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14421&st=&pgnum=57 (רנו ה)], ורק ההכרזה היתה חצי שעה קודם השקיעה על מנת להודיעם להתכונן להדלקה.
ובשאר המקומות הסכמת הפוסקים שיש להדליק נרות עשרים דקות קודם השקיעה, אם לא שיש מנהג ידוע באותו מקום. ראה גם '''אגרות משה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14673&st=&pgnum=157&hilite= (א צו)],
'''שמירת שבת כהלכתה''' (מג יא).


כתב הגר"ח נאה בספר קצות השלחן (בדי השלחן יד) דהמנהג בירושלים ת"ו שסוגרים החנויות ארבעים דקות קודם השקיעה, ובספר '''לקראת שבת''' (זקש) [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=33643&hilite=94b7acf3-1bd2-49ee-a3b3-dd0d8f36939b&st=%D7%94%D7%93%D7%9C%D7%A7%D7%AA&pgnum=17 (עמ' יז)] כתב גם על ההדלקה שהיא ארבעים דקות קודם השקיעה. וכ"כ בספר '''ארץ ישראל''' (עמ' כו) להגרי"מ טיקוצ'ינסקי.
== שיעורים, מאמרים וכתבי עת ==
<BR/>אבל הרב '''יביע אומר''' (ה כא ג) כתב לחלוק על דבריהם, ושאין יסוד למנהג זה, ומכל מקום מנהג הספרדים מאז ומעולם להדליק עשרים דקות קודם השקיעה, כמבואר ב'''כף החיים''' (רנו ה), ורק ההכרזה היתה חצי שעה קודם השקיעה על מנת להודיעם להתכונן להדלקה.
*[http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=38785 זמן הדלקת נרות שבת לכתחילה ] - אשכול בפורום אוצר החכמה.


ובשאר המקומות הסכמת הפוסקים שיש להדליק נרות עשרים דקות קודם השקיעה, אם לא שיש מנהג ידוע באותו מקום. ראה גם '''אגרות משה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=14673&st=%u05E1%u05D9%u05DE%u05DF%20%u05E6%u05D5 (א צו)], '''שמירת שבת כהלכתה''' (מג יא).
== סוגיות קשורות ==
[[חיוב הדלקת נר שבת]] | [[החייבים בהדלקת נר שבת]] | [[מקום הדלקת נר שבת]] | [[ברכת הדלקת נרות שבת]] | [[הדלקת הנר בערב יום הכיפורים]]


[[קטגוריה:הדלקת נרות שבת]]
[[קטגוריה:הדלקת נרות שבת]]
[[קטגוריה:שבת כג:]]
[[קטגוריה:שבת פרק ה]]
[[קטגוריה:אורח חיים סימן רסג]]
112

עריכות

תפריט ניווט