הבדלים בין גרסאות בדף "זמני שקיעת החמה בין השמשות וצאת הכוכבים"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(3 גרסאות ביניים של משתמש אחר אחד אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{להשלים|כל הסוגיה=כן}}
{{מקורות||שבת לד ב-לה ב|||אורח חיים רסא}}
מחלוקת התנאים והפוסקים בגדר זמן שקיעת החמה ובין השמשות, לענין מצוות הנוהגות ביום או בלילה והמסתעף.
מחלוקת התנאים והפוסקים בגדר זמן שקיעת החמה ובין השמשות, לענין מצוות הנוהגות ביום או בלילה והמסתעף.
{{מקורות||שבת לד ב-לה ב|||אורח חיים רסא}}
== סוגיה דשבת ==
== סוגיה דשבת ==
ב'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=34b&format=pdf (שבת לד ב)] מובאת ברייתא האומרת שבין השמשות הוא מוגדר כזמן מסופק, ושלושה ספיקות יש בו - ספק כולו מן היום, ספק כולו מן הלילה, ספק חלקו מן היום וחלקו מן הלילה. לכן מטילים אותו לחומרא לשני הימים.
ב'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=34b&format=pdf (שבת לד ב)] מובאת ברייתא האומרת שבין השמשות הוא מוגדר כזמן מסופק, ושלושה ספיקות יש בו - ספק כולו מן היום, ספק כולו מן הלילה, ספק חלקו מן היום וחלקו מן הלילה. לכן מטילים אותו לחומרא לשני הימים.
שורה 32: שורה 33:
*ה'''מנהיג''' {{היברובוקס|14615|164|חנוכה קמז}},  
*ה'''מנהיג''' {{היברובוקס|14615|164|חנוכה קמז}},  


==== תוספות רי"ד ====
=== תוספות רי"ד ===
'''תוספות רי"ד''' (שבת לד ב) תירץ גם הוא כתירוץ רבנו תם, לחלק בין תחילת שקיעה לסוף שקיעה, אלא שתירוצו שונה מעט.
'''תוספות רי"ד''' (שבת לד ב) תירץ גם הוא כתירוץ רבנו תם, לחלק בין תחילת שקיעה לסוף שקיעה, אלא שתירוצו שונה מעט.
<BR/>כתב הרי"ד, שגם אחר ששקעה החמה ונעלמה מן העין עדיין האור שלה נמצא, שהרי אם היה אדם עולה להר, היה יכול עוד לראותה.  ורק כששוקעת לגמרי והולכת תחת הארץ מסתלק אורה לגמרי מן העולם, ואז מתחילין פני המערב להאדים מכח זהרוריתה.  
<BR/>כתב הרי"ד, שגם אחר ששקעה החמה ונעלמה מן העין עדיין האור שלה נמצא, שהרי אם היה אדם עולה להר, היה יכול עוד לראותה.  ורק כששוקעת לגמרי והולכת תחת הארץ מסתלק אורה לגמרי מן העולם, ואז מתחילין פני המערב להאדים מכח זהרוריתה.  
שורה 40: שורה 41:


כלומר הרי"ד סובר גם הוא שהלילה הוא אחר ה' מילין, אלא שלדעתו השקיעה מתחילה ברגע שהשמש מתחילה לרדת מן האופק, ולא כשנעלמת מן העין.
כלומר הרי"ד סובר גם הוא שהלילה הוא אחר ה' מילין, אלא שלדעתו השקיעה מתחילה ברגע שהשמש מתחילה לרדת מן האופק, ולא כשנעלמת מן העין.
 
=== שיטת הראב"ן ===
=== שיטת הראב"ן ===
ה'''ראב"ן''' {{היברובוקס|14544|44|שאלות ותשובות ב}} הביא קושיה זו של ר"ת כדרך אגב, וכתב שמה שאמר ר' יהודה ג' חלקי מיל, זהו לשיטתו שהלילה הוא בהכסיף העליון, אבל אנן קיימא לן שהלילה הוא בצאת הכוכבים, והיינו ה' מיל אחר השקיעה.
ה'''ראב"ן''' {{היברובוקס|14544|44|שאלות ותשובות ב}} הביא קושיה זו של ר"ת כדרך אגב, וכתב שמה שאמר ר' יהודה ג' חלקי מיל, זהו לשיטתו שהלילה הוא בהכסיף העליון, אבל אנן קיימא לן שהלילה הוא בצאת הכוכבים, והיינו ה' מיל אחר השקיעה.
שורה 75: שורה 76:
=== תירוצים נוספים מהאחרונים ===
=== תירוצים נוספים מהאחרונים ===
'''הגרי"א הענקין''' {{היברובוקס|3217|157|לב איברא 157}} כתב לתרץ שהמיל האמור במסכת שבת אינו המיל הרגיל, אלא מיל אשכנזי או רוסי, ששני שלישים ממנו הוא ד' מילין רגילים. ולפי זה מתאימה הסוגיה בשבת עם הסוגיה בפסחים, וכן מתאים הדבר עם המציאות (ומוסיף שכן הוא בכמה וכמה שיעורים ומידות בש"ס, כגון פרסה, מנה, אמה וכו' שאינם שווים בכל מקום). ואמנם לא מוציא מזה הלכה למעשה, אך דעתו שם בלאו הכי שיש להחמיר בערב שבת לקבל קודם השקיעה הנראית (הראשונה), ובמוצאי שבת לא להוציא לפני ד' מיל.
'''הגרי"א הענקין''' {{היברובוקס|3217|157|לב איברא 157}} כתב לתרץ שהמיל האמור במסכת שבת אינו המיל הרגיל, אלא מיל אשכנזי או רוסי, ששני שלישים ממנו הוא ד' מילין רגילים. ולפי זה מתאימה הסוגיה בשבת עם הסוגיה בפסחים, וכן מתאים הדבר עם המציאות (ומוסיף שכן הוא בכמה וכמה שיעורים ומידות בש"ס, כגון פרסה, מנה, אמה וכו' שאינם שווים בכל מקום). ואמנם לא מוציא מזה הלכה למעשה, אך דעתו שם בלאו הכי שיש להחמיר בערב שבת לקבל קודם השקיעה הנראית (הראשונה), ובמוצאי שבת לא להוציא לפני ד' מיל.
== שיעורים, מאמרים וכתבי עת ==
* [http://asif.co.il/wpfb-file/tl-sh-1-24-pdf/ בין השמשות] - הרב שמואל טל, טל חיים שבת א', באתר 'אסיף'.
* [http://asif.co.il/wpfb-file/tl-s-3-2-pdf/ בין השמשות הלכה למעשה] - הרב שמואל טל, טל חיים שבת ג', באתר 'אסיף'.
* [http://asif.co.il/wpfb-file/6-1-5-pdf/ זמני זריחה, שקיעה וצאת הכוכבים] - הרב יעקב אפשטיין, חבל נחלתו ו', באתר 'אסיף'.
* [http://asif.co.il/wpfb-file/1-3-pdf/ לסוגית בין השמשות] - הרב יצחק שילת, מעליות ד', באתר 'אסיף'.
* [http://asif.co.il/wpfb-file/mor-11-14-pdf/ מהפך תודעתי בענין צאת הכוכבים לרבנו תם] - הרב אלחנן סבתו, מאורנו יא, באתר 'אסיף'.
* [http://asif.co.il/wpfb-file/mor-8-13-pdf/ מחלוקת הראשונים בענין בין השמשות] - יוסף מימון, מאורנו ח', באתר 'אסיף'.


== הערות שוליים ==
== הערות שוליים ==
554

עריכות

תפריט ניווט