10,100
עריכות
| שורה 15: | שורה 15: | ||
== לכתחילה ובדיעבד == | == לכתחילה ובדיעבד == | ||
מלשון המשנה והגמרא משמע שזמן זה של ג' שעות הוא לכתחילה, שמותר לאחר את הקריאה עד ג' שעות, וכן משמע מדברי הרי"ף והרא"ש | מלשון המשנה והגמרא משמע שזמן זה של ג' שעות הוא לכתחילה, שמותר לאחר את הקריאה עד ג' שעות, וכן משמע מדברי הרי"ף והרא"ש שכן הלכה, ורק יש מצוה מן המובחר לקרוא כותיקין. | ||
אמנם בדברי '''רבנו יונה''' (ד ב ד"ה עד וד"ה ר' יהושע) נראה שזמן זה של עד ג' שעות הוא רק בדיעבד, אבל לכתחילה צריך לקרוא עד שתנץ החמה. ומביא ראיה לזה מהמשנה שאמרה שהטובל יקרא בתוך המים, אם לא יכול לעלות ולקרוא עד שתנץ החמה, ובודאי אם לא היה הדין כן לקרוא לכתחילה קודם הנץ, היתה המשנה אומרת לקרוא אחר שיעלה מן המים. ואף יותר ראוי לחוש ולקרוא קודם הנץ החמה, מאשר שיסמוך גאולה לתפילה. שהרי העדיפו שיקרא במים ויפסיק בין קריאת שמע לתפילה, ולא שיאחר הקריאה אחר הנץ. | אמנם בדברי '''רבנו יונה''' (ד ב ד"ה עד וד"ה ר' יהושע) נראה שזמן זה של עד ג' שעות הוא רק בדיעבד, אבל לכתחילה צריך לקרוא עד שתנץ החמה. ומביא ראיה לזה מהמשנה שאמרה שהטובל יקרא בתוך המים, אם לא יכול לעלות ולקרוא עד שתנץ החמה, ובודאי אם לא היה הדין כן לקרוא לכתחילה קודם הנץ, היתה המשנה אומרת לקרוא אחר שיעלה מן המים. ואף יותר ראוי לחוש ולקרוא קודם הנץ החמה, מאשר שיסמוך גאולה לתפילה. שהרי העדיפו שיקרא במים ויפסיק בין קריאת שמע לתפילה, ולא שיאחר הקריאה אחר הנץ. | ||