הבדלים בין גרסאות בדף "שיחה:טלטול מן הצד"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(דף חדש: ==תירוץ הרא"ש לקושית רבנו יונה== לקושית רבנו יונה שהקשה מניעור קש שעל המטה, תירץ הרא"ש דהתם אינו מטלטל כל...)
 
שורה 2: שורה 2:
לקושית רבנו יונה שהקשה מניעור קש שעל המטה, תירץ הרא"ש דהתם אינו מטלטל כלל אלא רק מנענעו בגופו. ולכן מדמה הגמרא לטלטול מן הצד אף שבזה לא הותר אלא לצורך דבר המותר, אך טלטול בגופו הותר אף לצורך דבר האסור.
לקושית רבנו יונה שהקשה מניעור קש שעל המטה, תירץ הרא"ש דהתם אינו מטלטל כלל אלא רק מנענעו בגופו. ולכן מדמה הגמרא לטלטול מן הצד אף שבזה לא הותר אלא לצורך דבר המותר, אך טלטול בגופו הותר אף לצורך דבר האסור.
<BR/>וק"ל, א"כ איך הוכיחה הגמרא מהמשנה דלא כרב נחמן, והרי במשנה לא מוכח להתירא אלא דווקא בטלטול בגופו, ואף שהוא לצורך דבר האסור, מ"מ אכתי ליכא למילף מינה להתירא אף בטלטול מן הצד, הגם שהוא לדבר המותר. ולע"ע לא ראיתי שעמדו בזה. אשמח שיאירו עיני בקושיה זו.
<BR/>וק"ל, א"כ איך הוכיחה הגמרא מהמשנה דלא כרב נחמן, והרי במשנה לא מוכח להתירא אלא דווקא בטלטול בגופו, ואף שהוא לצורך דבר האסור, מ"מ אכתי ליכא למילף מינה להתירא אף בטלטול מן הצד, הגם שהוא לדבר המותר. ולע"ע לא ראיתי שעמדו בזה. אשמח שיאירו עיני בקושיה זו.
<BR/>[[משתמש:א.א|א.א]] 12:53, 27 ביולי 2016 (IDT)
<BR/>[[משתמש:א.א|א.א]] 12:57, 27 ביולי 2016 (IDT)
 
==פסיקת ההלכה==
הנה מוסכם להלכה שטלטול מן הצד מותר לצורך דבר המותר. ובהרבה ספרי אחרונים ראיתי שמתירים לטלטל דבר המותר כאשר יש עליו דבר אסור, עיין למשל בשש"כ שהתיר לטלטל מגש שעליו פמותים לפי שזהו טלטול מן הצד לצורך דבר המותר.
<BR/>ובעניותי לא ראיתי מקור לזה בגמ', שכל המקרים בגמרא של טלטול מן הצד, היינו באמצעות דבר המותר בטלטול כגון כוש או מיטה של מת וכד', בכולם ההיתר הוא דווקא באופן שהמוקצה נופל וננער מן ההיתר לארץ, ולא שהאדם ממשיך לטלטלו וללכת עם האיסור, אף שאינו נוגע בו אלא בדבר ההיתר בלבד. וכן משמע בפסקי תשובות ועוד מאספי הלכה שהתירו, ולא ידעתי מקורם. וצ"ע.
<BR/>[[משתמש:א.א|א.א]] 12:57, 27 ביולי 2016 (IDT)

גרסה מ־12:57, 27 ביולי 2016

תירוץ הרא"ש לקושית רבנו יונה

לקושית רבנו יונה שהקשה מניעור קש שעל המטה, תירץ הרא"ש דהתם אינו מטלטל כלל אלא רק מנענעו בגופו. ולכן מדמה הגמרא לטלטול מן הצד אף שבזה לא הותר אלא לצורך דבר המותר, אך טלטול בגופו הותר אף לצורך דבר האסור.
וק"ל, א"כ איך הוכיחה הגמרא מהמשנה דלא כרב נחמן, והרי במשנה לא מוכח להתירא אלא דווקא בטלטול בגופו, ואף שהוא לצורך דבר האסור, מ"מ אכתי ליכא למילף מינה להתירא אף בטלטול מן הצד, הגם שהוא לדבר המותר. ולע"ע לא ראיתי שעמדו בזה. אשמח שיאירו עיני בקושיה זו.
א.א 12:57, 27 ביולי 2016 (IDT)

פסיקת ההלכה

הנה מוסכם להלכה שטלטול מן הצד מותר לצורך דבר המותר. ובהרבה ספרי אחרונים ראיתי שמתירים לטלטל דבר המותר כאשר יש עליו דבר אסור, עיין למשל בשש"כ שהתיר לטלטל מגש שעליו פמותים לפי שזהו טלטול מן הצד לצורך דבר המותר.
ובעניותי לא ראיתי מקור לזה בגמ', שכל המקרים בגמרא של טלטול מן הצד, היינו באמצעות דבר המותר בטלטול כגון כוש או מיטה של מת וכד', בכולם ההיתר הוא דווקא באופן שהמוקצה נופל וננער מן ההיתר לארץ, ולא שהאדם ממשיך לטלטלו וללכת עם האיסור, אף שאינו נוגע בו אלא בדבר ההיתר בלבד. וכן משמע בפסקי תשובות ועוד מאספי הלכה שהתירו, ולא ידעתי מקורם. וצ"ע.
א.א 12:57, 27 ביולי 2016 (IDT)