הבדלים בין גרסאות בדף "קריאת שמע על המטה וברכת המפיל"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
(3 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 31: שורה 31:
ב'''דברי חמודות''' על הרא"ש (סז) כתב בדעת ר' חננאל שכתב כן רק לפי מה [[תחילת זמן קריאת שמע של ערבית#שיטות הראשונים ביישוב המנהג לקרוא קריאת שמע קודם צאת הכוכבים|שנהגו לקרוא קריאת שמע של ערבית מבעוד יום]], ולפיכך הוצרכו לחזור ולקרוא. ולא ס"ל כרש"י שדי בפרשה ראשונה בלבד, אלא בעינן תרוויהו. אבל למי שקרא קריאת שמע בזמנה, גם ר"ח מודה שאין צורך אלא בפרשה ראשונה, ואין צורך לומר שגירסה אחרת היתה לפניו.
ב'''דברי חמודות''' על הרא"ש (סז) כתב בדעת ר' חננאל שכתב כן רק לפי מה [[תחילת זמן קריאת שמע של ערבית#שיטות הראשונים ביישוב המנהג לקרוא קריאת שמע קודם צאת הכוכבים|שנהגו לקרוא קריאת שמע של ערבית מבעוד יום]], ולפיכך הוצרכו לחזור ולקרוא. ולא ס"ל כרש"י שדי בפרשה ראשונה בלבד, אלא בעינן תרוויהו. אבל למי שקרא קריאת שמע בזמנה, גם ר"ח מודה שאין צורך אלא בפרשה ראשונה, ואין צורך לומר שגירסה אחרת היתה לפניו.


ה'''פרישה''' (רלט ב) כתב בשם ה'''מהרש"ל''' שיש לקרוא קריאת שמע כולה כולל פרשת ציצית, ושכן כתב רבנו יונה ב'''ספר היראה''', לפי שיש בה רמ"ח תיבות המצילות מן המזיקין.
ה'''בית חדש''' (א) וה'''פרישה''' (רלט ב) כתבו בשם ה'''מהרש"ל''' שיש לקרוא קריאת שמע כולה כולל פרשת ציצית, ושכן כתב רבנו יונה ב'''ספר היראה''', לפי שיש בה רמ"ח תיבות המצילות מן המזיקין.


=== מצב הגוף בשעת הקריאה ===
=== מצב הגוף בשעת הקריאה ===
שורה 38: שורה 38:


== ברכה על קריאת שמע שעל המיטה ==
== ברכה על קריאת שמע שעל המיטה ==
כתבו ה'''תוספות''' (ברכות ב א ד"ה מאימתי) שכיון שקריאת שמע של בית הכנסת היא עיקר, אין לברך על קריאת שמע שעל המיטה. וכן העתיק ה'''הגהות אשרי''' (ברכות א א).
כתב '''רב עמרם גאון''' בסידור [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7283&st=&pgnum=399&hilite= (א צה)] שקודם קריאת שמע שעל המיטה יש לברך לקבל עליו עול מלכות שמים שלמה <ref>ויש להעיר, שבאחד מכתבי היד, ליתא להלכה זו בשם רב עמרם גאון. ובהערות שם כתב לחלק שהיכא שקרא קריאת שמע בבית הכנסת בזמנה, אינו מברך על קריאת שמע שעל המיטה. אך אם קרא קודם הזמן יברך על מיטתו קודם הקריאה, לפי שעשאה לזו עיקר.</ref>. ובתלמידי רבנו יונה (ברכות א א ד"ה אלא) כתוב בשמו שמברך 'אשר קדשנו במצוותיו וצונו לקרוא קריאת שמע', ובטור (אורח חיים רלה) כתב בשמו 'על קריאת שמע'.
 
אבל ה'''תוספות''' (ברכות ב א ד"ה מאימתי) כתבו שכיון שקריאת שמע של בית הכנסת היא עיקר, אין לברך על קריאת שמע שעל המיטה. ומבואר יותר בגליון התוספות (חולין קה א ד"ה מים) בשם '''רבנו יהודה''', שאין לברך על קריאת שמע מפני שהוא משום שמירה, וכשם ש[[אין לברך על מים אחרונים]], שהם משום מלח סדומית. וכן הוא ב'''הגהות מיימוניות''' (תפילה ז א) וכן העתיק להלכה בה'''הגהות אשרי''' (ברכות א א). וב'''דרכי משה''' (רלט א) הוסיף שכן נראה גם מדברי הרמב"ם.
<BR/>גם ב'''שו"ת הרמב"ם''' (קפב) כתב שעל קריאת שמע שעל מיטתו לא יברך עליה, לפי שהיא רשות ולא מצוה.


== ברכת המפיל ==
== ברכת המפיל ==
עוד מובא ב'''גמרא''' שם (ברכות ס ב) שאומר 'ברוך המפיל חבלי שינה על עיני ותנומה על עפעפי ומאיר לאישון בת עין, יהי רצון מלפניך ה' אלקי שתשכיבני לשלום ותן חלקי בתורתך, ותרגילני לידי מצוה ואל תביאני לידי חטא ולא לידי עון ולא לידי נסיון ולא לידי בזיון, וישלוט בי יצר הטוב, ואל ישלוט בי יצר הרע, ותציליני מפגע רע ומחלאים רעים ואל יבהלוני חלומות רעים והרהורים רעים, ותהא מטתי שלמה לפניך והאר עיני פן אישן המות, ברוך אתה ה' המאיר לעולם כולו בכבודו'.
=== נוסח הברכה ===
=== נוסח הברכה ===
=== אם צריך להקדים הברכה לקריאת שמע או לאחרה ===
=== אם צריך להקדים הברכה לקריאת שמע או לאחרה ===
מלשון ה'''גמרא''' (ברכות ס ב) משמע שקודם קוראים פרשת שמע, ורק לאחר כן מברכים המפיל.
מלשון ה'''גמרא''' (ברכות ס ב) משמע שקודם קוראים פרשת שמע, ורק לאחר כן מברכים המפיל.
<BR/>אך כתב ה'''תוספות רא"ש''' (ברכות ס ב ד"ה ואומר) שיש אומרים שצריך קודם לברך המפיל, ורק אחר כך לקרוא קריאת שמע, ומביאים לזה ראיה מן הירושלמי שר' שמואל בר נחמני היה קורא את שמע וחוזר וקורא עד שנרדם. ואף ריב"ל שם שחולק וסובר שיש לקרוא פסוקי שמירה אחר קריאת שמע, אפשר שגם הוא סובר שהברכה קודמת. וסיים התוספות רא"ש שם, שעל כל פנים הגמרא בבלי לא נקטה סדר זה.  
<BR/>אך כתב ה'''תוספות רא"ש''' (ברכות ס ב ד"ה ואומר) שיש אומרים שצריך קודם לברך המפיל, ורק אחר כך לקרוא קריאת שמע, ומביאים לזה ראיה מן הירושלמי שר' שמואל בר נחמני היה קורא את שמע וחוזר וקורא עד שנרדם. ואף ריב"ל שם שחולק וסובר שיש לקרוא פסוקי שמירה אחר קריאת שמע, אפשר שגם הוא סובר שהברכה קודמת. וסיים התוספות רא"ש שם, שעל כל פנים הגמרא בבלי לא נקטה סדר זה.  
<BR/>גם ב'''הגהות מיימוניות''' (תפילה ז ג) הביא ראיה זו מן הירושלמי, שקריאת שמע צריכה להיות אחרונה סמוך לשינה, וכתב שכן הוכיח רבנו נסים גאון, והביא דבריו ה'''בית יוסף''' (רלט ד"ה כתבו הגהות מיימוניות). וכן ב'''ראב"ד''' (תשובות ופסקים קצד) כתוב שאסור לברך ברכה זו, ושר' יהודה בן ברזילי קורא עליה מוציא שם שמים לבטלה.


== פסוקי שמירה ==
== פסוקי שמירה ==

תפריט ניווט