קוצו של יוד

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Incomplete-document-purple.svg יש להשלים סוגיה זו: בסוגיה זו חסר מידע בסיסי או הרחבות נוספות מעבר למידע שכתוב.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
מקורות
בבלי:מנחות כט א
רמב"ם:תפילין וספר תורה א כ
שולחן ערוך:אורח חיים לב ד; יורה דעה רעד ו

גדר הקוץ דצריך לעשות באות יו"ד, היכן הוא ואם הוא לעיכובא.

גמרא

המשנה (מנחות ג ?) אומרת ששתי פרשיות שבמזוזה מעכבות זו את זו, ואפילו כתב אחד מעכבן, וכן בתפילין.
הגמרא (מנחות כט א) מנסה לעמוד על פשר הדברים, מה הכוונה שכתב אחד מעכבן, ומעלה אפשרות שהכוונה לקוצו של יו"ד. אך הגמרא דוחה זאת ואומרת שזהו פשיטא שקוצו של יו"ד מעכב את כל הפרשיה, ולכן צריך להסביר באופן אחר.

מבואר מהגמרא שקוצו של יו"ד, כלומר התג הקטן שלו, זהו לעיכובא, ולא עוד אלא שדבר זה הוא פשוט ואין צריך לשנותו במשנה.
אלא שהראשונים נחלקו, מהו אותו קוץ של יו"ד, שהוא לעיכובא.

רש"י

רבנו תם