מתנות לאביונים

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Incomplete-document-purple.svg יש להשלים סוגיה זו: בסוגיה זו חסר מידע בסיסי או הרחבות נוספות מעבר למידע שכתוב.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
מקורות
משנה:מגילה א ד
בבלי:מגילה ז א-ב
רמב"ם:מגילה וחנוכה ב טז
שולחן ערוך:אורח חיים תרצד

גדרי ופרטי הלכות מצוות מתנות לאביונים, שחובה לתת ביום פורים.

מקור וגדר החיוב

כתוב במגילת אסתר (ט כב):

כַּיָּמִ֗ים אֲשֶׁר־נָ֨חוּ בָהֶ֤ם הַיְּהוּדִים֙ מֵא֣וֹיְבֵיהֶ֔ם וְהַחֹ֗דֶשׁ אֲשֶׁר֩ נֶהְפַּ֨ךְ לָהֶ֤ם מִיָּגוֹן֙ לְשִׂמְחָ֔ה וּמֵאֵ֖בֶל לְי֣וֹם ט֑וֹב לַעֲשׂ֣וֹת אוֹתָ֗ם יְמֵי֙ מִשְׁתֶּ֣ה וְשִׂמְחָ֔ה וּמִשְׁל֤וֹחַ מָנוֹת֙ אִ֣ישׁ לְרֵעֵ֔הוּ וּמַתָּנ֖וֹת לָֽאֶבְיוֹנִֽים:

ומהמשנה (מגילה א ד) מבואר שמתנות לאביונים צריך לתת באותו יום שבו קוראים את המגילה.

הגמרא (מגילה ז א) קובעת שגדר מתנות לאביונים הוא שני מתנות לשני בני אדם, כלומר לכל אביון מתנה אחת.

הרמב"ם (מגילה ב טז) פסק דין זה להלכה, שחובה לחלק לעניים ביום פורים, לא פחות משני עניים, מתנה אחת לכל עני. וכן פסק הטור (אורח חיים תרצד) והשלחן ערוך (א).

אם עני חייב לתת

מה ניתן לתת

מטרת הנתינה

זמן הנתינה

פרזים ומוקפים

מדוע אין מברכים על מצוה זו

הגדרת עני לענין מתנות לאביונים

גוי

שיעורים, מאמרים וכתבי עת