כיוון המיטה

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Incomplete-document-purple.svg יש להשלים סוגיה זו: בסוגיה זו חסר מידע בסיסי או הרחבות נוספות מעבר למידע שכתוב.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
מקורות
בבלי:ברכות ה ב
רמב"ם:בית בחירה ז ט
שולחן ערוך:אורח חיים ג ו; רמ יז

הנותן מטתו בין צפון לדרום

מובאים בגמרא (ברכות ה ב) דברי אבא בנימין שכל ימיו היה מצטער על כך, שתהא מיטתו נתונה בין צפון לדרום.
וכן אמר רמי חמא בר חנינא בשם ר' יצחק, שכל הנותן מיטתו בין צפון לדרום, הוויין ליה בנים זכרים, שנאמר (תהילים יז יד): "וצפונך תמלא בטנם, ישבעו בנים והניחו יתרם לעולליהם".

שיטת רש"י ותוספות

רש"י מפרש (ד"ה צפון לדרום) שהטעם הוא מפני שהשכינה נמצאת במזרח או במערב, לכן בדרך תשמיש נכון להסב לרוחות אחרות.
גם תוספות (ד"ה כל) מבאר שאיירי באדם הישן עם אשתו, ומפני שהשכינה מצויה בין מזרח למערב, גנאי הוא הדבר, ושכן מוכח מהפסוק, וביאר הגר"א שכוונתם על ההבטחה לבנים.

הרמ"ע מפאנו (ג) הקשה על שיטת רש"י, שהרי מותר להרהר בדברי קדושה בשעת תשמיש, ואדרבה מצוה להרהר בהם בכל כוחו. ועוד, הרי כל החשש שנאמר לגבי העושה צרכיו שאין לפנות למערב, הוא רק כאשר נפנה בחוץ, אבל כאשר יש מחיצות וגדר לא נאמר, ותשמיש המטה הוא לעולם במקום גדר, לכן ודאי אין כוונת הגמרא משום כבוד השכינה.

שיטת הרמב"ם

הרמב"ם מעתיק הלכה זו כחלק מהלכות מורא מקדש (בית הבחירה ז ט) וכותב שאסור לאדם לישון בין מזרח למערב.
מדבריו משמע שאין הדבר נוגע לענייני תשמיש, אלא זהו איסור מצד עצמו על שינה בין מזרח למערב, מפני שההיכל במערב. וכתב הבית יוסף (אורח חיים ג ד"ה ונראה מדברי הרמב"ם) שהעולם נוהגים כדברי התוספות להקפיד בזה רק עם האישה, אבל זהו מפני שלא מעיינים בדברי הרמב"ם בהלכות בית הבחירה, אלא חד או תרי בדרא. וטוב להיזהר כדברי הרמב"ם.

האם זהו חיוב או מעלה

מלשון רש"י (ד"ה צפון לדרום) משמע שאין כאן חיוב אלא שנכון לעשות כן. כן משמע מתוך התוספות ואף פשט הסוגיה נוטה כן, שהיא רק מעלה כדי לזכות בבנים זכרים.
גם הטור בקיצור פסקי הרא"ש (א ז) כתב רק שטוב לתת מטתו כדי שיהיו לו בנים זכרים, ומשמע שאין כאן חיוב, וכנראה מסיבה זו לא העתיק דין זה להלכה ב'ארבעה טורים'[1].

לעומת זאת מדברי הרמב"ם מבואר (בית הבחירה ז ט) שהוא איסור מעיקר הדין, ולא רק מעלה כדי לזכות בבנים זכרים.
וכן דייק הבית יוסף (אורח חיים ג ד"ה ונראה מדברי הרמב"ם) בדבריו.

שיטת הירושלמי

שיטת הזוהר והמקובלים

מובא בזוהר פרשת במדבר (קיז א), שצריך שהמיטה תהיה בין צפון לדרום. ובמגן אברהם (ז) הבין שהכוונה שרוחב המיטה יהיה בין צפון לדרום, אך ראשה ומרגלותיה למזרח ולמערב. ובפרי מגדים (אשל אברהם ז) הסביר דבריו, שמילת 'בין' הכוונה המטה עצמה ולא ראשה ומרגלותיה, ולכן יש לפרש כן גם בגמרא. אמנם העיר שרש"י לא פירש כן, מפני שלא ירד לפרש מילת 'בין'.

שיטת הרמ"ע מפאנו

הרמ"ע מפאנו (ג) סובר שהמטה צריכה להיות דווקא בין מזרח למערב (רחבה לצפון ולדרום), וזהו כנגד יצירתו של אדם הראשון, שקומתו היתה מונחת בין מזרח למערב, וכשעמד על רגליו היו פניו למזרח וימינו לדרום, וכן היתה מיטתו. דבריו הובאו במגן אברהם (ג ז).

שלחן ערוך ואחרונים

השלחן ערוך הזכיר הלכה זו של כיוון המיטה פעמיים. פעם אחת בהלכות השכמת הבוקר (אורח חיים ג ו), שם כתב שאסור לישן בין מזרח למערב אם אשתו עמו, ושנכון להיזהר אף כשאין אשתו עמו. וכן להלן בהלכות צניעות (אורח חיים רמ יז), כתב שמטה שישן בה עם אשתו צריך שתהיה ראשה ומרגלותיה כלפי צפון ודרום.

במחצית השקל (ז) כתב שגם בשו"ע לא מפורש אם כוונתו שאורך המיטה יהיה בין מזרח למערב או שמא הרוחב. אך בפרי מגדים (אשל אברהם ז) כתב שאין לפרש בשולחן ערוך אלא כפירוש רש"י, שהמיטה תהיה ראשה ומרגלותיה לצפון ודרום, שהרי כן מפורש בסימן ר"מ.

הערות שוליים

  1. ^ מדברי הבית יוסף (ד"ה ומ"ש דלא יישן) נראה שהבין שהטור כן הביא דין זה להלכה, אך לפנינו בטור הגירסה 'שלא יישב', ולפי זה הטור לא איירי בכיוון המיטה בשעת השינה.