הבדלים בין גרסאות בדף "כיוון המיטה"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 15: שורה 15:
== האם זהו חיוב או מעלה ==
== האם זהו חיוב או מעלה ==
מלשון '''רש"י''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה צפון לדרום)] משמע שאין כאן חיוב אלא שנכון לעשות כן. כן משמע מתוך התוספות ואף פשט הסוגיה נוטה כן, שהיא רק מעלה כדי לזכות בבנים זכרים.
מלשון '''רש"י''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה צפון לדרום)] משמע שאין כאן חיוב אלא שנכון לעשות כן. כן משמע מתוך התוספות ואף פשט הסוגיה נוטה כן, שהיא רק מעלה כדי לזכות בבנים זכרים.
<BR/>גם הטור ב'''קיצור פסקי הרא"ש''' (א ז) כתב רק שטוב לתת מטתו כדי שיהיו לו בנים זכרים, ומשמע שאין כאן חיוב, וכנראה מסיבה זו לא העתיק דין זה להלכה ב'ארבעה טורים'.
<BR/>גם הטור ב'''קיצור פסקי הרא"ש''' (א ז) כתב רק שטוב לתת מטתו כדי שיהיו לו בנים זכרים, ומשמע שאין כאן חיוב, וכנראה מסיבה זו לא העתיק דין זה להלכה ב'ארבעה טורים'<ref>מדברי ה'''בית יוסף''' (ד"ה ומ"ש דלא יישן) נראה שהבין שהטור כן הביא דין זה להלכה, אך לפנינו בטור הגירסה 'שלא יישב', ולפי זה הטור לא איירי בכיוון המיטה בשעת השינה. </ref>.


לעומת זאת מדברי ה'''רמב"ם''' מבואר [http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=8&rtype=%u05D8%u05E2%u05E7%u05E1%u05D8%20-%20%u05E4%u05E8%u05D9%u05D9%u05D3%u05D1%u05E8%u05D2&hilchos=41&perek=7&halocha=9 (בית הבחירה ז ט)] שהוא איסור מעיקר הדין, ולא רק מעלה כדי לזכות בבנים זכרים.
לעומת זאת מדברי ה'''רמב"ם''' מבואר [http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=8&rtype=%u05D8%u05E2%u05E7%u05E1%u05D8%20-%20%u05E4%u05E8%u05D9%u05D9%u05D3%u05D1%u05E8%u05D2&hilchos=41&perek=7&halocha=9 (בית הבחירה ז ט)] שהוא איסור מעיקר הדין, ולא רק מעלה כדי לזכות בבנים זכרים.
שורה 21: שורה 21:


== שיטת הירושלמי ==
== שיטת הירושלמי ==
== שיטת הזוהר ==
מובא ב'''זוהר''' פרשת במדבר (קיז א), שצריך שהמיטה תהיה בין צפון לדרום. וב'''מגן אברהם''' (ז) הבין שהכוונה שרוחב המיטה יהיה בין צפון לדרום, אך ראשה ומרגלותיה למזרח ולמערב.
== שלחן ערוך ואחרונים ==
== שלחן ערוך ואחרונים ==
ה'''שלחן ערוך''' הזכיר הלכה זו של כיוון המיטה פעמיים. פעם אחת בהלכות השכמת הבוקר (אורח חיים ג ו), שם כתב שאסור לישן בין מזרח למערב אם אשתו עמו, ושנכון להיזהר אף כשאין אשתו עמו. וכן להלן בהלכות צניעות (אורח חיים רמ יז), כתב שמטה שישן בה עם אשתו צריך שתהיה ראשה ומרגלותיה כלפי צפון ודרום.
== הערות שוליים ==
{{הערות שוליים}}


[[קטגוריה: צניעות]]
[[קטגוריה: ברכות ה:]]
[[קטגוריה: ברכות ה:]]
[[קטגוריה: בית הבחירה פרק ז]]
[[קטגוריה: בית הבחירה פרק ז]]
[[קטגוריה:אורח חיים סימן ג]]
[[קטגוריה:אורח חיים סימן ג]]
[[קטגוריה: אורח חיים סימן רמ]]
[[קטגוריה: אורח חיים סימן רמ]]

גרסה מ־12:00, 27 במאי 2018

Incomplete-document-purple.svg יש להשלים סוגיה זו: בסוגיה זו חסר מידע בסיסי או הרחבות נוספות מעבר למידע שכתוב.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
מקורות
בבלי:ברכות ה ב
רמב"ם:בית בחירה ז ט
שולחן ערוך:אורח חיים ג ו; רמ יז

הנותן מטתו בין צפון לדרום

מובאים בגמרא (ברכות ה ב) דברי אבא בנימין שכל ימיו היה מצטער על כך, שתהא מיטתו נתונה בין צפון לדרום.
וכן אמר רמי חמא בר חנינא בשם ר' יצחק, שכל הנותן מיטתו בין צפון לדרום, הוויין ליה בנים זכרים, שנאמר (תהילים יז יד): "וצפונך תמלא בטנם, ישבעו בנים והניחו יתרם לעולליהם".

שיטת רש"י ותוספות

רש"י מפרש (ד"ה צפון לדרום) שהטעם הוא מפני שהשכינה נמצאת במזרח או במערב, לכן בדרך תשמיש נכון להסב לרוחות אחרות.
גם תוספות (ד"ה כל) מבאר שאיירי באדם הישן עם אשתו, ומפני שהשכינה מצויה בין מזרח למערב, גנאי הוא הדבר, ושכן מוכח מהפסוק (כנראה כוונתם על ההבטחה לבנים).

שיטת הרמב"ם

הרמב"ם מעתיק הלכה זו כחלק מהלכות מורא מקדש (בית הבחירה ז ט) וכותב שאסור לאדם לישון בין מזרח למערב.
מדבריו משמע שאין הדבר נוגע לענייני תשמיש, אלא זהו איסור מצד עצמו על שינה בין מזרח למערב, מפני שההיכל במערב. וכתב הבית יוסף (אורח חיים ג ד"ה ונראה מדברי הרמב"ם) שהעולם נוהגים כדברי התוספות להקפיד בזה רק עם האישה, אבל זהו מפני שלא מעיינים בדברי הרמב"ם בהלכות בית הבחירה, אלא חד או תרי בדרא. וטוב להיזהר כדברי הרמב"ם.

האם זהו חיוב או מעלה

מלשון רש"י (ד"ה צפון לדרום) משמע שאין כאן חיוב אלא שנכון לעשות כן. כן משמע מתוך התוספות ואף פשט הסוגיה נוטה כן, שהיא רק מעלה כדי לזכות בבנים זכרים.
גם הטור בקיצור פסקי הרא"ש (א ז) כתב רק שטוב לתת מטתו כדי שיהיו לו בנים זכרים, ומשמע שאין כאן חיוב, וכנראה מסיבה זו לא העתיק דין זה להלכה ב'ארבעה טורים'[1].

לעומת זאת מדברי הרמב"ם מבואר (בית הבחירה ז ט) שהוא איסור מעיקר הדין, ולא רק מעלה כדי לזכות בבנים זכרים.
וכן דייק הבית יוסף (אורח חיים ג ד"ה ונראה מדברי הרמב"ם) בדבריו.

שיטת הירושלמי

שיטת הזוהר

מובא בזוהר פרשת במדבר (קיז א), שצריך שהמיטה תהיה בין צפון לדרום. ובמגן אברהם (ז) הבין שהכוונה שרוחב המיטה יהיה בין צפון לדרום, אך ראשה ומרגלותיה למזרח ולמערב.

שלחן ערוך ואחרונים

השלחן ערוך הזכיר הלכה זו של כיוון המיטה פעמיים. פעם אחת בהלכות השכמת הבוקר (אורח חיים ג ו), שם כתב שאסור לישן בין מזרח למערב אם אשתו עמו, ושנכון להיזהר אף כשאין אשתו עמו. וכן להלן בהלכות צניעות (אורח חיים רמ יז), כתב שמטה שישן בה עם אשתו צריך שתהיה ראשה ומרגלותיה כלפי צפון ודרום.

הערות שוליים

  1. ^ מדברי הבית יוסף (ד"ה ומ"ש דלא יישן) נראה שהבין שהטור כן הביא דין זה להלכה, אך לפנינו בטור הגירסה 'שלא יישב', ולפי זה הטור לא איירי בכיוון המיטה בשעת השינה.