הבדלים בין גרסאות בדף "כיוון המיטה"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 10: שורה 10:


=== שיטת הרמב"ם ===
=== שיטת הרמב"ם ===
ה'''רמב"ם''' מעתיק הלכה זו כחלק מהלכות מורא מקדש (בית הבחירה ז ט)
ה'''רמב"ם''' מעתיק הלכה זו כחלק מהלכות מורא מקדש [http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=8&rtype=%u05D8%u05E2%u05E7%u05E1%u05D8%20-%20%u05E4%u05E8%u05D9%u05D9%u05D3%u05D1%u05E8%u05D2&hilchos=41&perek=7&halocha=9 (בית הבחירה ז ט)] וכותב שאסור לאדם לישון בין מזרח למערב.
<BR/>מדבריו משמע שאין הדבר נוגע לענייני תשמיש, אלא זהו איסור מצד עצמו על שינה בין מזרח למערב, מפני שההיכל במערב.


== האם זהו חיוב או מעלה ==
== האם זהו חיוב או מעלה ==
מלשון '''רש"י''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה צפון לדרום)] משמע שאין כאן חיוב אלא שנכון לעשות כן. גם הטור ב'''קיצור פסקי הרא"ש''' (א ז) כתב שטוב לתת מטתו כדי שיהיו לו בנים זכרים, ומשמע שאין כאן חיוב, וכנראה מסיבה זו לא העתיק דין זה להלכה ב'ארבעה טורים'.
מלשון '''רש"י''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה צפון לדרום)] משמע שאין כאן חיוב אלא שנכון לעשות כן. כן משמע מתוך התוספות ואף פשט הסוגיה נוטה כן, שהיא רק מעלה כדי לזכות בבנים זכרים.
<BR/>גם הטור ב'''קיצור פסקי הרא"ש''' (א ז) כתב רק שטוב לתת מטתו כדי שיהיו לו בנים זכרים, ומשמע שאין כאן חיוב, וכנראה מסיבה זו לא העתיק דין זה להלכה ב'ארבעה טורים'.
 
לעומת זאת מדברי ה'''רמב"ם''' מבואר [http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=8&rtype=%u05D8%u05E2%u05E7%u05E1%u05D8%20-%20%u05E4%u05E8%u05D9%u05D9%u05D3%u05D1%u05E8%u05D2&hilchos=41&perek=7&halocha=9 (בית הבחירה ז ט)] שהוא איסור מעיקר הדין, ולא רק מעלה כדי לזכות בבנים זכרים.
<BR/>וכן דייק ה'''בית יוסף''' בדברי הרמב"ם,
== שיטת הירושלמי ==
== שיטת הירושלמי ==
== שלחן ערוך ואחרונים ==
== שלחן ערוך ואחרונים ==

גרסה מ־23:03, 21 במאי 2018

Incomplete-document-purple.svg יש להשלים סוגיה זו: בסוגיה זו חסר מידע בסיסי או הרחבות נוספות מעבר למידע שכתוב.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
מקורות
בבלי:ברכות ה ב
רמב"ם:בית בחירה ז ט
שולחן ערוך:אורח חיים ג ו; רמ יז

הנותן מטתו בין צפון לדרום

מובאים בגמרא (ברכות ה ב) דברי אבא בנימין שכל ימיו היה מצטער על כך, שתהא מיטתו נתונה בין צפון לדרום.
וכן אמר רמי חמא בר חנינא בשם ר' יצחק, שכל הנותן מיטתו בין צפון לדרום, הוויין ליה בנים זכרים, שנאמר (תהילים יז יד): "וצפונך תמלא בטנם, ישבעו בנים והניחו יתרם לעולליהם".

שיטת רש"י ותוספות

רש"י מפרש (ד"ה צפון לדרום) שהטעם הוא מפני שהשכינה נמצאת במזרח או במערב, לכן בדרך תשמיש נכון להסב לרוחות אחרות.
גם תוספות (ד"ה כל) מבאר שאיירי באדם הישן עם אשתו, ומפני שהשכינה מצויה בין מזרח למערב, גנאי הוא הדבר, ושכן מוכח מהפסוק (כנראה כוונתם על ההבטחה לבנים).

שיטת הרמב"ם

הרמב"ם מעתיק הלכה זו כחלק מהלכות מורא מקדש (בית הבחירה ז ט) וכותב שאסור לאדם לישון בין מזרח למערב.
מדבריו משמע שאין הדבר נוגע לענייני תשמיש, אלא זהו איסור מצד עצמו על שינה בין מזרח למערב, מפני שההיכל במערב.

האם זהו חיוב או מעלה

מלשון רש"י (ד"ה צפון לדרום) משמע שאין כאן חיוב אלא שנכון לעשות כן. כן משמע מתוך התוספות ואף פשט הסוגיה נוטה כן, שהיא רק מעלה כדי לזכות בבנים זכרים.
גם הטור בקיצור פסקי הרא"ש (א ז) כתב רק שטוב לתת מטתו כדי שיהיו לו בנים זכרים, ומשמע שאין כאן חיוב, וכנראה מסיבה זו לא העתיק דין זה להלכה ב'ארבעה טורים'.

לעומת זאת מדברי הרמב"ם מבואר (בית הבחירה ז ט) שהוא איסור מעיקר הדין, ולא רק מעלה כדי לזכות בבנים זכרים.
וכן דייק הבית יוסף בדברי הרמב"ם,

שיטת הירושלמי

שלחן ערוך ואחרונים