הבדלים בין גרסאות בדף "טלטול מן הצד"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
שורה 58: שורה 58:


שלושה תירוצים נאמרו לקושיה זו.<BR/>
שלושה תירוצים נאמרו לקושיה זו.<BR/>
ה'''רא"ש''' שם כתב שלא קשיא מידי, לפי שבקש אין כלל טלטול של דבר אסור אגב ההיתר, אלא רק נענוע כלאחר יד, ואף שלצורך המוקצה הוא מנענעו, הרי זה דומה לטלטול מן הצד של לצורך דבר המותר. כתירוץ זה של הרא"ש העתיק ה'''טור''' (אורח חיים שיא) להלכה.
ה'''רא"ש''' שם כתב שלא קשיא מידי, לפי שבקש אין כלל טלטול של דבר אסור אגב ההיתר, אלא רק נענוע כלאחר יד, ואף שלצורך המוקצה הוא מנענעו, הרי זה דומה לטלטול מן הצד של לצורך דבר המותר. כתירוץ זה של הרא"ש העתיק ה'''טור''' (אורח חיים שיא) להלכה {{ראה עוד|טלטול מן הצד|תירוץ הרא"ש לקושית רבנו יונה}}.
<BR/>ה'''ר"ן''' (חידושים מג ב ד"ה מר, בדפי הרי"ף כ ב ד"ה וקשיא) לעומת זאת כתב בלשון אחר, שאינו מטלטל את הקש מפני שצריך לו אלא מפני שצריך למיטה ואי אפשר לו בלא טלטול הקש, וכיון שלא מטלטל בהדיא אלא כלאחר יד שרי.
<BR/>ה'''ר"ן''' (חידושים מג ב ד"ה מר, בדפי הרי"ף כ ב ד"ה וקשיא) לעומת זאת כתב בלשון אחר, שאינו מטלטל את הקש מפני שצריך לו אלא מפני שצריך למיטה ואי אפשר לו בלא טלטול הקש, וכיון שלא מטלטל בהדיא אלא כלאחר יד שרי.
<BR/>מדברי הר"ן מבואר שתירוץ אחר הוא מדברי ר' יונה, כלומר לר"ן טלטול הקש הוא נחשב לצורך דבר היתר, ואין פה חילוק נוסף כמו שחילק הרא"ש. כתירוץ זה של הר"ן משמע גם מתוך דברי הרשב"א, שבתחילה הבין ברי"ף לחלק בין מת לאוכלין מצד החפץ עצמו, ועל זה הקשה מסוגיה דקש שעל גבי המטה ותירץ כתוס' שהחילוק הוא לצורך מה מטלטל, משמע שסובר שאף שהקש הוא דבר האסור, מ"מ מטלטלו לצורך היתר, והיינו כהר"ן.
<BR/>מדברי הר"ן מבואר שתירוץ אחר הוא מדברי ר' יונה, כלומר לר"ן טלטול הקש הוא נחשב לצורך דבר היתר, ואין פה חילוק נוסף כמו שחילק הרא"ש. כתירוץ זה של הר"ן משמע גם מתוך דברי הרשב"א, שבתחילה הבין ברי"ף לחלק בין מת לאוכלין מצד החפץ עצמו, ועל זה הקשה מסוגיה דקש שעל גבי המטה ותירץ כתוס' שהחילוק הוא לצורך מה מטלטל, משמע שסובר שאף שהקש הוא דבר האסור, מ"מ מטלטלו לצורך היתר, והיינו כהר"ן.
שורה 66: שורה 66:
===שלחן ערוך===
===שלחן ערוך===
מרן ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים שיא ח) פסק שטלטול מן הצד מותר כאשר הוא לצורך דבר המותר, אך לצורך דבר האסור אסור, וזהו כדעת הרי"ף כפי שהבינוהו רוב הראשונים ופסקו כוותיה.  
מרן ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים שיא ח) פסק שטלטול מן הצד מותר כאשר הוא לצורך דבר המותר, אך לצורך דבר האסור אסור, וזהו כדעת הרי"ף כפי שהבינוהו רוב הראשונים ופסקו כוותיה.  
<BR/>עוד הוסיף שם שטלטול בגופו מותר אפילו לצורך דבר האסור, כקש שעל המטה שמותר לנענעו בגופו, וזהו כהרא"ש והטור.
<BR/>עוד הוסיף שם שטלטול בגופו מותר אפילו לצורך דבר האסור, כקש שעל המטה שמותר לנענעו בגופו, וזהו כהרא"ש והטור {{ראה עוד|טלטול מן הצד|פסיקת ההלכה}}.


===שיטת החזון איש===
===שיטת החזון איש===
שורה 76: שורה 76:
==שיעורים, מאמרים וכתבי עת==
==שיעורים, מאמרים וכתבי עת==
*[http://asif.co.il/?wpfb_filepage=tl-sh-1-22-pdf טלטול מן הצד] - הרב שמואל טל, טל חיים תש"ע, ישיבת תורת החיים [באתר 'אסיף'].
*[http://asif.co.il/?wpfb_filepage=tl-sh-1-22-pdf טלטול מן הצד] - הרב שמואל טל, טל חיים תש"ע, ישיבת תורת החיים [באתר 'אסיף'].
*[https://www.google.co.il/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiZg-jpqZPOAhXIA8AKHauiB1wQtwIIPzAG&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DzehU31bKsr4&usg=AFQjCNGHFiQM6bHvLCvJWd-f0_fnth4E1A&sig2=I7MnGXRNzXiZuJtkhRZ5Qg טלטול מן הצד וטלטול כלאחר יד] - האב חיים שלום דייטש ראש כולל צמח צדק [בערוץ YouTube].
*[https://www.google.co.il/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiZg-jpqZPOAhXIA8AKHauiB1wQtwIIPzAG&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DzehU31bKsr4&usg=AFQjCNGHFiQM6bHvLCvJWd-f0_fnth4E1A&sig2=I7MnGXRNzXiZuJtkhRZ5Qg טלטול מן הצד וטלטול כלאחר יד] - הרב חיים שלום דייטש, ראש כולל צמח צדק [בערוץ YouTube].


[[קטגוריה:מוקצה]]
[[קטגוריה:מוקצה]]