הבדלים בין גרסאות בדף "כיוון המיטה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 31: שורה 31:


בתשובת '''שב יעקב''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1474&st=&pgnum=14 (ג ד"ה וכן משמע)] ביאר לדעת הזוהר, שצריך הראש להיות לצד מערב והרגלים לצד מזרח. ועל פי הפסוק 'שמאלו תחת ראשי וימינו תחבקני', צריך שיהיה האיש בצד דרום והאישה בצד צפון, וכך שמאלו של האיש תחת ראש האשה.
בתשובת '''שב יעקב''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1474&st=&pgnum=14 (ג ד"ה וכן משמע)] ביאר לדעת הזוהר, שצריך הראש להיות לצד מערב והרגלים לצד מזרח. ועל פי הפסוק 'שמאלו תחת ראשי וימינו תחבקני', צריך שיהיה האיש בצד דרום והאישה בצד צפון, וכך שמאלו של האיש תחת ראש האשה.
<BR/>בשו"ת '''בנין של שמחה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=638&st=&pgnum=20&hilite= (ג)] כתב שמהזוהר מוכח שמדובר דווקא באשתו עמו (ודלא כהשב יעקב שאיירי אפילו לבד). והוסיף שגם לא מוכח מהזוהר כלל כמו שהבינו המג"א והשב יעקב, שהרי גם בזוהר כתוב 'בין צפון לדרום' וכלשון הגמרא, ואם כן שפיר יש לפרש כרש"י, שמרגלותיה וראשה לצפון ודרום. ובהמשך דבריו הוסיף [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=638&st=&pgnum=23 (ד"ה והנה זה רבות)], ששמע מר' חיים מוולאז'ין שכן אמר הגר"א שאין הפשט בזוהר כמו שפירשו המקובלים והרמ"ע מפאנו, אלא שלא פירש לו הפירוש הנכון. וברור לו שהפירוש הוא בין צפון לדרום כפשוטו וכמ"ש רש"י.


ה'''משנה ברורה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14170&st=&pgnum=12 (יא)] הביא דברי הזוהר והרמ"ע מפאנו, אך בשם ה'''גר"א''' כתב שכוונת הזוהר היא כהגמרא שראשה של המטה ומרגלותיה לצפון ולדרום.  
ה'''משנה ברורה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14170&st=&pgnum=12 (יא)] הביא דברי הזוהר והרמ"ע מפאנו, אך בשם ה'''גר"א''' כתב שכוונת הזוהר היא כהגמרא שראשה של המטה ומרגלותיה לצפון ולדרום.