הבדלים בין גרסאות בדף "כיוון המיטה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 10: שורה 10:


=== שיטת הרמב"ם ===
=== שיטת הרמב"ם ===
ה'''רמב"ם''' מעתיק הלכה זו כחלק מהלכות מורא מקדש (בית הבחירה ז ט)
ה'''רמב"ם''' מעתיק הלכה זו כחלק מהלכות מורא מקדש [http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=8&rtype=%u05D8%u05E2%u05E7%u05E1%u05D8%20-%20%u05E4%u05E8%u05D9%u05D9%u05D3%u05D1%u05E8%u05D2&hilchos=41&perek=7&halocha=9 (בית הבחירה ז ט)] וכותב שאסור לאדם לישון בין מזרח למערב.
<BR/>מדבריו משמע שאין הדבר נוגע לענייני תשמיש, אלא זהו איסור מצד עצמו על שינה בין מזרח למערב, מפני שההיכל במערב.


== האם זהו חיוב או מעלה ==
== האם זהו חיוב או מעלה ==
מלשון '''רש"י''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה צפון לדרום)] משמע שאין כאן חיוב אלא שנכון לעשות כן. גם הטור ב'''קיצור פסקי הרא"ש''' (א ז) כתב שטוב לתת מטתו כדי שיהיו לו בנים זכרים, ומשמע שאין כאן חיוב, וכנראה מסיבה זו לא העתיק דין זה להלכה ב'ארבעה טורים'.
מלשון '''רש"י''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה צפון לדרום)] משמע שאין כאן חיוב אלא שנכון לעשות כן. כן משמע מתוך התוספות ואף פשט הסוגיה נוטה כן, שהיא רק מעלה כדי לזכות בבנים זכרים.
<BR/>גם הטור ב'''קיצור פסקי הרא"ש''' (א ז) כתב רק שטוב לתת מטתו כדי שיהיו לו בנים זכרים, ומשמע שאין כאן חיוב, וכנראה מסיבה זו לא העתיק דין זה להלכה ב'ארבעה טורים'.
 
לעומת זאת מדברי ה'''רמב"ם''' מבואר [http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=8&rtype=%u05D8%u05E2%u05E7%u05E1%u05D8%20-%20%u05E4%u05E8%u05D9%u05D9%u05D3%u05D1%u05E8%u05D2&hilchos=41&perek=7&halocha=9 (בית הבחירה ז ט)] שהוא איסור מעיקר הדין, ולא רק מעלה כדי לזכות בבנים זכרים.
<BR/>וכן דייק ה'''בית יוסף''' בדברי הרמב"ם,
== שיטת הירושלמי ==
== שיטת הירושלמי ==
== שלחן ערוך ואחרונים ==
== שלחן ערוך ואחרונים ==