הבדלים בין גרסאות בדף "משתמש:חושן משפט/טיוטה"

שורה 1: שורה 1:
{{מקורות|ב״מ ק:|ב״מ קא.||גזילה ואבידה פ״י ה״ד|חו״מ שע״ה}}
{{מקורות|ב״מ ק: קטו.|ב״מ קא. כתובות פ. ב״מ טו.||גזילה ואבידה פ״י ה״ד|חו״מ שע״ה רס״ד רפ״ז}}
=היורד לשדה חבירו שלא מדעתו=
=היורד לשדה חבירו שלא מדעתו=


שורה 25: שורה 25:


===דעת רוב מפרשים===
===דעת רוב מפרשים===
דעת הרמב"ן, ועוד ראשונים, שבעל הקרקע נפטר מתשלום ליורד ע"י אמירת טול עציך דווקא שהשדה לא היתה עשויה ליטע, אבל אם השדה עשויה ליטע אינו יכול לומר לו טול, וטעמם, שכיון שהשדה ראויה לכך מסתמא הוא חפץ בשבח זה, ואנו רואים את תשובתו – טול עציך ואבניך, רק להכעיס את היורד, כעין גם לי גם לך לא יהיה, או כדחיה שלא לשלם, ולכך יש לחייבו<ref>החזו"א כתב שאין מחלוקת '''עקרונית''' בין הראשונים האם יכול לומר טול עציך גם בשדה עשויה ליטע, אלא יש להתבונן במציאות הדבר האם טענת בעל השדה טול היא אמתלא, או טענת אמת,
דעת הרמב"ן, ועוד ראשונים, שבעל הקרקע נפטר מתשלום ליורד ע"י אמירת טול עציך דווקא שהשדה לא היתה עשויה ליטע, אבל אם השדה עשויה ליטע אינו יכול לומר לו טול, וטעמם, שכיון שהשדה ראויה לכך מסתמא הוא חפץ בשבח זה, ואנו רואים את תשובתו – טול עציך ואבניך, רק להכעיס את היורד, כעין גם לי גם לך לא יהיה, או כדחיה שלא לשלם, ולכך יש לחייבו<ref>החזו"א כתב שאין מחלוקת '''עקרונית''' בין הראשונים האם יכול לומר טול עציך גם בשדה עשויה ליטע, אלא יש להתבונן במציאות הדבר האם טענת בעל השדה טול היא אמתלא, או טענת אמת.


ומה שהטור קבע את זה כמחלוקת בין הראשונים, כוונתו היאך נדון בסתמא, שלדעת הרא"ש בסתמא אינו משקר, ולדעת שאר הראשונים מחזיקים אותו למשקר, אבל אם נראה מתוך העניין שאין טענתו אמת, גם לרא"ש אינו יכול לומר טול במקום שעשוי לכך, וכמו שכתב הרא"ש עצמו שבבונה חורבתו אם נראה שמבקש תואנה, אין שומעים לו לומר טול</ref>
ומה שהטור קבע את זה כמחלוקת בין הראשונים, כוונתו היאך נדון בסתמא, שלדעת הרא"ש בסתמא אינו משקר, ולדעת שאר הראשונים מחזיקים אותו למשקר, אבל אם נראה מתוך העניין שאין טענתו אמת, גם לרא"ש אינו יכול לומר טול במקום שעשוי לכך, וכמו שכתב הרא"ש עצמו שבבונה חורבתו אם נראה שמבקש תואנה, אין שומעים לו לומר טול</ref>
שורה 32: שורה 32:
דעת '''תלמידי הרשב"א''' (הובא בב"י שע"ה ז') שאף בחורבה העשויה ליבנות אין הבונה יכול לומר אטול, ואע"פ שלא שייך טענת כחשא, שכיון שבנה על דעת שיזכה בו חבירו, א"כ בכוונתו להקנות לו, ולכך כל זמן שבעל הקרקע לא התנגד אין היורד יכול לחזור בו, אמנם בחורבה שאינה עשויה ליבנות שנוטל את התשלום הנמוך, יכול לומר לא התכוונתי להקנות אלא אם תשלם לי כאריס, ולכך יכול לומר עצי ואבני אני נוטל.
דעת '''תלמידי הרשב"א''' (הובא בב"י שע"ה ז') שאף בחורבה העשויה ליבנות אין הבונה יכול לומר אטול, ואע"פ שלא שייך טענת כחשא, שכיון שבנה על דעת שיזכה בו חבירו, א"כ בכוונתו להקנות לו, ולכך כל זמן שבעל הקרקע לא התנגד אין היורד יכול לחזור בו, אמנם בחורבה שאינה עשויה ליבנות שנוטל את התשלום הנמוך, יכול לומר לא התכוונתי להקנות אלא אם תשלם לי כאריס, ולכך יכול לומר עצי ואבני אני נוטל.


== שבח שאינו יכול לינטל ==
==שבח שאינו יכול לינטל==
שו״ת הרא״ש
שו״ת הרא״ש


שורה 44: שורה 44:
'''''אמנם''''' לשיטת הרא"ש שהובאה לעיל, שאפי' בשדה עשויה ליטע יכול לומר לו טול ולהיפטר, א"כ אף אם גילה בדעתו אין בכך כדי לחייבו לשלם כאריס, שיכול לומר, שגילוי דעתו שחפץ בזה זהו רק אם ישלם את השיעור הפחות, אבל לא ע"מ לשלם כאריס, ולכך אף שגילה בדעתו, ישלם כשדה שאינה עשויה ליטע.
'''''אמנם''''' לשיטת הרא"ש שהובאה לעיל, שאפי' בשדה עשויה ליטע יכול לומר לו טול ולהיפטר, א"כ אף אם גילה בדעתו אין בכך כדי לחייבו לשלם כאריס, שיכול לומר, שגילוי דעתו שחפץ בזה זהו רק אם ישלם את השיעור הפחות, אבל לא ע"מ לשלם כאריס, ולכך אף שגילה בדעתו, ישלם כשדה שאינה עשויה ליטע.


== כשבעל השדה בעצמו אריס ==
==כשבעל השדה בעצמו אריס==
כתובות פ.  
כתובות פ.  


== כוונה להשביח ==
==כוונה להשביח==
ב״מ ט״ו
ב״מ ט״ו


שורה 54: שורה 54:
ש״ך (שס״ג)
ש״ך (שס״ג)


== למי שייך השבח בינתיים ==
==למי שייך השבח בינתיים==
תוס׳ ב״מ קי״ז
תוס׳ ב״מ קי״ז


שורה 61: שורה 61:
השכירה הבונה לאחר
השכירה הבונה לאחר


== ירד להציל ==
==ירד להציל==
ב״ק קטו.
ב״ק קטו.


שו״ע חו״מ רס״ד
שו״ע חו״מ רס״ד


== חיובי יורד בזמנינו ==
==חיובי יורד בזמנינו==
ישנם כמה אופנים ששייכים לזמנינו, שבהם החיוב הוא מדין יורד, ובכל מקרה לגופו יש לעיין האם הוא עונה על הגדרים של חיוב יורד, ע״פ מה יקבעו את התשלום, וכו׳  
ישנם כמה אופנים ששייכים לזמנינו, שבהם החיוב הוא מדין יורד, ובכל מקרה לגופו יש לעיין האם הוא עונה על הגדרים של חיוב יורד, ע״פ מה יקבעו את התשלום, וכו׳  


* שוכר שהתקין מזגן בדירת המשכיר
*שוכר שהתקין מזגן בדירת המשכיר
* שוכר החליף מטבח
*שוכר החליף מטבח
* שדכן
*שדכן
*  
*
*


==שיעורים בעניין חיוב יורד==
==שיעורים בעניין חיוב יורד==
8

עריכות