הבדלים בין גרסאות בדף "כיוון המיטה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 2: שורה 2:
{{מקורות||ברכות ה ב||בית בחירה ז ט|אורח חיים ג ו; רמ יז}}
{{מקורות||ברכות ה ב||בית בחירה ז ט|אורח חיים ג ו; רמ יז}}
== הנותן מטתו בין צפון לדרום ==
== הנותן מטתו בין צפון לדרום ==
מובאים ב'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ברכות ה ב)] דברי אבא בנימין שכל ימיו היה מצטער על כך, שתהא מיטתו נתונה בין צפון לדרום.
ב'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ברכות ה ב)] מובאים דברי אבא בנימין, המעיד על עצמו שכל ימיו היה מצטער על כך שתהא מיטתו נתונה בין צפון לדרום.
<BR/>וכן אמר רמי חמא בר חנינא בשם ר' יצחק, שכל הנותן מיטתו בין צפון לדרום, הוויין ליה בנים זכרים, שנאמר (תהילים יז יד): "וצפונך תמלא בטנם, ישבעו בנים והניחו יתרם לעולליהם".  
<BR/>ובשם רמי חמא בר חנינא בשם ר' יצחק מובא, שכל הנותן מיטתו בין צפון לדרום, הוויין ליה בנים זכרים, שנאמר (תהילים יז יד): "וצפונך תמלא בטנם, ישבעו בנים והניחו יתרם לעולליהם".  


המפרשים והפוסקים נחלקו האם כוונת הגמרא שראשה ומרגלותיה של המטה יהיו בין צפון לדרום, או שמא רוחב המיטה בין צפון לדרום כך שראשה ומרגלותיה בין מזרח למערב.
המפרשים והפוסקים נחלקו האם כוונת הגמרא שראשה ומרגלותיה של המטה יהיו בין צפון לדרום, או שמא רוחב המיטה בין צפון לדרום כך שראשה ומרגלותיה בין מזרח למערב.
<BR/>כמו כן דנו האם מדובר גם באדם שישן יחידי, או דווקא בישן עם אשתו.
<BR/>כמו כן דנו האם מדובר דווקא באדם הישן עם אשתו, או אף בישן יחידי.
<BR/>בנוסף מצאנו מחלוקת האם דין זה הוא חובה, או שזו מעלה בלבד המביאה ללידת בנים זכרים.
<BR/>בנוסף מצאנו מחלוקת האם דין זה הוא חובה, או שזו מעלה בלבד המועילה בין השאר ללידת בנים זכרים.
   
   
=== שיטת רש"י ותוספות ===
=== שיטת רש"י ותוספות ===
'''רש"י''' מפרש [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה צפון לדרום)] שצריך שתהיה ראשה ומרגלותיה של המיטה, זה לצד צפון וזה לצד דרום, והטעם הוא מפני שהשכינה נמצאת במזרח או במערב, לכן בדרך תשמיש נכון להסב לרוחות אחרות.
'''רש"י''' מפרש [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה צפון לדרום)] שצריך שתהיה ראשה ומרגלותיה של המיטה, זה לצד צפון וזה לצד דרום, והטעם הוא מפני שהשכינה נמצאת במזרח או במערב, לכן בדרך תשמיש נכון להסב לרוחות אחרות.
<BR/>גם '''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה כל)] מבאר שאיירי באדם הישן עם אשתו, ומפני שהשכינה מצויה בין מזרח למערב, גנאי הוא הדבר, ושכן מוכח מהפסוק<ref>ה'''גר"א''' הסביר שכוונת התוספות על ההבטחה לבנים, שזה מוכיח שאיירי באשתו עמו.</ref>.  
<BR/>גם '''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה כל)] מעמיד דווקא באדם הישן עם אשתו, ומפני שהשכינה מצויה בין מזרח למערב, גנאי הוא הדבר, ושכן מוכח מהפסוק<ref>ה'''גר"א''' הסביר שכוונת התוספות על ההבטחה לבנים, שזה מוכיח שאיירי באשתו עמו.</ref>.  
<BR/>אמנם בשו"ת '''שב יעקב''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1474&st=&pgnum=13&hilite= (ג)] כתב שדברי התוספות מוסבים על דברי ר' יצחק שכל הנותן וכו' הויין ליה בנים זכרים, אבל אבא בנימין עשה כן אף בלא אשתו, שהרי הצטער על כך כל ימיו. ומדייק כן מלשון התוספות שלא ציטטו דברי אבא בנימין, אלא דברי ר' יצחק, ומוכח שרק בדבריו מפרשים כן.
<BR/>אמנם בשו"ת '''שב יעקב''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1474&st=&pgnum=13&hilite= (ג)] כתב שדברי התוספות מוסבים על דברי ר' יצחק שכל הנותן וכו' הויין ליה בנים זכרים, אבל אבא בנימין עשה כן אף בלא אשתו, שהרי הצטער על כך כל ימיו. ומדייק כן מלשון התוספות שלא ציטטו דברי אבא בנימין, אלא דברי ר' יצחק, ומוכח שרק בדבריו מפרשים כן.