הבדלים בין גרסאות בדף "כבתה אין זקוק לה ואסור להשתמש לאורה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 47: שורה 47:


ה'''רשב"א''' (כא ב ד"ה והלכתא) הוסיף להביא ראיה שלא כבעה"מ, מדברי רבא להלן שאומר שאם לאדם יש כסף מספיק רק לנר אחד, ויכול לקנות או נר שבת או נר חנוכה, שהדין הוא שנר שבת עדיף משום שלום ביתו, ואם כדברי בעל המאור שתשמיש של מצוה מותר בנר חנוכה, הרי יכול להדליק נר אחד ויעלה לו לכאן ולכאן. אלא ודאי דליתא לדבריו כלל, והלכתא שאסור להשתמש לאור נר חנוכה שום תשמיש.
ה'''רשב"א''' (כא ב ד"ה והלכתא) הוסיף להביא ראיה שלא כבעה"מ, מדברי רבא להלן שאומר שאם לאדם יש כסף מספיק רק לנר אחד, ויכול לקנות או נר שבת או נר חנוכה, שהדין הוא שנר שבת עדיף משום שלום ביתו, ואם כדברי בעל המאור שתשמיש של מצוה מותר בנר חנוכה, הרי יכול להדליק נר אחד ויעלה לו לכאן ולכאן. אלא ודאי דליתא לדבריו כלל, והלכתא שאסור להשתמש לאור נר חנוכה שום תשמיש.
<BR/>גם ה'''רא"ש''' (שבת ב ו) פסק לאסור כל תשמיש, ורבותא יש בדברי רב אסי שאסר הרצאת מעות, שמדברי רב שאסור להשתמש לאורה לא היינו אוסרים אלא רק תשמיש קבוע שהרואה אומר לצורך זה הדליקה, אך תשמיש עראי כהרצאת מעות לא, קמ"ל רב אסי דאסור. וכן חידוש יש בדברי רב, שאם מדברי רב אסי בלבד, הוא אמינא שדווקא תשמיש גנאי כהרצאת מעות אסור, קמ"ל רב שכל תשמיש אסור להשתמש לאורה. וכן פסק גם ה'''טור''' (אורח חיים תרעג), וכן משמע דעת '''רמב"ם''' (מגילה וחנוכה ד ו), שכתב שאסור להשתמש בנרות בין בחול ובין בשבת, ואפילו לבדוק מעות או למנותן אסור.
<BR/>גם ה'''רא"ש''' (שבת ב ו) פסק לאסור כל תשמיש, ורבותא יש בדברי רב אסי שאסר הרצאת מעות, שמדברי רב שאסור להשתמש לאורה לא היינו אוסרים אלא רק תשמיש קבוע שהרואה אומר לצורך זה הדליקה, אך תשמיש עראי כהרצאת מעות לא, קמ"ל רב אסי דאסור. וכן חידוש יש בדברי רב, שאם מדברי רב אסי בלבד, הוא אמינא שדווקא תשמיש גנאי כהרצאת מעות אסור, קמ"ל רב שכל תשמיש אסור להשתמש לאורה. וכן פסק גם ה'''טור''' (אורח חיים תרעג), וכן הכריע ה'''מאירי''' (כא א ד"ה ולמדת ענין זה), וכן משמע דעת '''רמב"ם''' (מגילה וחנוכה ד ו), שכתב שאסור להשתמש בנרות בין בחול ובין בשבת, ואפילו לבדוק מעות או למנותן אסור.


==== ראיית הרמב"ן מן הירושלמי ====
==== ראיית הרמב"ן מן הירושלמי ====

תפריט ניווט