הבדלים בין גרסאות בדף "קבלת שבת בטעות"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 15 בתים ,  12:45, 14 בדצמבר 2015
שורה 40: שורה 40:


כתוב ב'''תשובות הגאונים''' (ליק נ / אופק קע פה / שערי תשובה קט) על ציבור שהדליקו נרות ביום המעונן ולפני שהספיקו להתפלל, נתפזרו העבים וזרחה החמה, שמותר להם להדליק את הנרות שכבו ולעשות שאר מלאכות עד שקיעת החמה, שאין הנרות אוסרין את השבת ולא מתירין.
כתוב ב'''תשובות הגאונים''' (ליק נ / אופק קע פה / שערי תשובה קט) על ציבור שהדליקו נרות ביום המעונן ולפני שהספיקו להתפלל, נתפזרו העבים וזרחה החמה, שמותר להם להדליק את הנרות שכבו ולעשות שאר מלאכות עד שקיעת החמה, שאין הנרות אוסרין את השבת ולא מתירין.
<br/>משמע בדבריהם שאם היתה הדלקת הנרות קובעת לענין קבלת שבת, היה אסור להם להדליקן אם כבו, או לעשות כל מלאכה אחרת, אף שקיבלו את השבת בטעות, והיינו כשיטת רש"י ודעימיה [אם לא שנחלק בין הדלקה לתפילה], אלא שהם ס"ל דקבלת שבת אינה חלה בהדלקת הנר, ולכן לא נאסרו.
<br/>משמע בדבריהם שאם היתה הדלקת הנרות קובעת לענין קבלת שבת, היה אסור להם להדליקן אם כבו, או לעשות כל מלאכה אחרת, אף שקיבלו את השבת בטעות, והיינו כשיטת רש"י ודעימיה [אם לא שנחלק בין הדלקה לתפילה וכדלקמן], אלא שהם ס"ל דקבלת שבת אינה חלה בהדלקת הנר, ולכן לא נאסרו.


וב'''אור זרוע''' (ערב שבת טז) הביא מ'''רב שרירא גאון''' בשם ספר המקצועות מעשה דומה, וכן הביאוהו ה'''מרדכי''' (שבת רצז) ו'''שבלי הלקט''' (נט), שהציבור לא הספיקו להתפלל מנחה, וסברו שחשיכה והדליקו נרות, ואח"כ נתפזרו העבים עד שלא התפללו ערבית, ועדיין היה שהות ביום ורצו להדליק את הנרות שכבו. והשיבו להם רבותיהם, שאותם שהדליקו הנרות אסורים במלאכה, שקיבלו עליהם בהדלקת הנר, ושאר אנשי הבית מותרים בכל מלבד אותו הנר שהודלק לשם שבת [ובמרדכי שם ליתא חילוק זה בין נר של שבת לשאר נרות].  
וב'''אור זרוע''' (ערב שבת טז) הביא מ'''רב שרירא גאון''' בשם ספר המקצועות מעשה דומה, וכן הביאוהו ה'''מרדכי''' (שבת רצז) ו'''שבלי הלקט''' (נט), שהציבור לא הספיקו להתפלל מנחה, וסברו שחשיכה והדליקו נרות, ואח"כ נתפזרו העבים עד שלא התפללו ערבית, ועדיין היה שהות ביום ורצו להדליק את הנרות שכבו. והשיבו להם רבותיהם, שאותם שהדליקו הנרות אסורים במלאכה, שקיבלו עליהם בהדלקת הנר, ושאר אנשי הבית מותרים בכל מלבד אותו הנר שהודלק לשם שבת [ובמרדכי שם ליתא חילוק זה בין נר של שבת לשאר נרות].  

תפריט ניווט