הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת הגומל"

נוספו 25 בתים ,  00:01, 12 בפברואר 2017
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:


==מי מברך==
==מי מברך==
ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=54b&format=pdf (ברכות נד ב)] מביאה דברי רב יהודה בשם רב שישנם ארבעה דצריכים להודות, וכולם נלמדים בפרק ק"ז בתהילים:  
ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=54b&format=pdf (ברכות נד ב)] מביאה דברי רב יהודה בשם רב שישנם ארבעה שצריכים להודות, וכולם נלמדים מפרק ק"ז בתהילים:  
<BR/>יורדי הים - "יורדי הים באניות... יודו לה' חסדו".  
<BR/>יורדי הים - "יורדי הים באניות... יודו לה' חסדו".  
<BR/>הולכי מדברות - "תעו במדבר בישימון דרך... יודו לה' חסדו".
<BR/>הולכי מדברות - "תעו במדבר בישימון דרך... יודו לה' חסדו".
שורה 19: שורה 19:


===יורדי הים===
===יורדי הים===
ב'''ביאור הלכה''' (ריט ד"ה יורדי הים) מסתפק לגבי נהר שמהלכים בו באניות או בדוברות (רפסודות), אם יש לברך כשעולה ממנו, ותולה זאת במחלוקת המנהגים [[להלן]] בין בני ספרד לבני אשכנז, שבני ספרד מברכים בסתם דרכים שכל הדרכים סחזקת סכנה, ואם כן הוא הדין בנהר, ואילו בני אשכנז שאין מברכים אלא בדרך של סכנה לא יברכו אף בנהר, שאינה סכנה כמו ים גמור.
ב'''ביאור הלכה''' (ריט ד"ה יורדי הים) מסתפק לגבי נהר שמהלכים בו באניות או בדוברות (רפסודות), אם יש לברך כשעולה ממנו, ותולה זאת במחלוקת המנהגים [[#הולכי מדברות|להלן]] בין בני ספרד לבני אשכנז, שבני ספרד מברכים בסתם דרכים שכל הדרכים בחזקת סכנה, ואם כן הוא הדין בנהר, ואילו בני אשכנז שאין מברכים אלא בדרך של סכנה לא יברכו אף בנהר, שאינה סכנה כמו ים גמור.


עוד כתב שם שהיורד בים מברך אפילו לא אירע לו שום סכנה, לפי שעל זה תקנו חכמים לברך, לפי שעלול היה לקרות לו מקרים כאלו, צריך להודות שניצל מזה.
עוד כתב שם שהיורד בים מברך אפילו לא אירע לו שום סכנה, לפי שעל זה תקנו חכמים לברך, לפי שעלול היה לקרות לו מקרים כאלו, צריך להודות שניצל מזה.