הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת הגומל"

נוספו 825 בתים ,  23:42, 24 בינואר 2017
אין תקציר עריכה
שורה 9: שורה 9:
<BR/> מי שהיה חבוש בבית האסורים - "יושבי חושך וצלמות... יודו לה' חסדו".
<BR/> מי שהיה חבוש בבית האסורים - "יושבי חושך וצלמות... יודו לה' חסדו".


ב'''תוספות''' (ד"ה ארבעה) העירו שבגמרא לא סידרו את הארבעה לפי הסדר שמסודרים הם במזמור, שבמזמור מסידר המסוכנים תחילה, ואילו בגמרא נקט המצויים תחילה.
===יורדי הים===
===יורדי הים===
===הולכי מדברות===
===הולכי מדברות===
===חולה שנתרפא===
===חולה שנתרפא===
===חבוש שנשתחרר===
===חבוש שנשתחרר===
כתבו ה'''תוספות''' (ד"ה ארבעה) שדווקא חולה שנפל למטה צריך לברך, אבל אם רק חש בראשו או במעיו ואינו מוטל במיטה, אינו מברך.


===אם מברכים על ניסים שקרו לאדם===
===אם מברכים על ניסים שקרו לאדם===
שורה 26: שורה 28:
==בפני עשרה==
==בפני עשרה==
עוד מובא בהמשך הגמרא בשם אביי שצריך לומר הודאה זו בפני עשרה, דכתיב "וירוממוהו בקהל עם", ומוסיף על זה מר זוטרא ששנים מהם רבנן, שנאמר "ובמושב זקנים יהללוהו". רב אשי מקשה שניתן להבין מן הפסוק שצריך שיהיו עשרה, ומלבדם עוד שנים שהם רבנן. ונשארת הגמרא בקושיא ואינה מתרצת את קושית רב אשי.
עוד מובא בהמשך הגמרא בשם אביי שצריך לומר הודאה זו בפני עשרה, דכתיב "וירוממוהו בקהל עם", ומוסיף על זה מר זוטרא ששנים מהם רבנן, שנאמר "ובמושב זקנים יהללוהו". רב אשי מקשה שניתן להבין מן הפסוק שצריך שיהיו עשרה, ומלבדם עוד שנים שהם רבנן. ונשארת הגמרא בקושיא ואינה מתרצת את קושית רב אשי.
===מחלוקת הראשונים===
כתבו ה'''תוספות''' (ד"ה ואימא) שיש לנהוג לחומרא ולברך אפילו אין שני חכמים בקהל, אבל עשרה על על פנים בעינן.


==כשאחר מברך==
==כשאחר מברך==
שורה 31: שורה 36:


==זמן הברכה==
==זמן הברכה==
כתבו ה'''תוספות''' (ד"ה ארבעה) שנהגו לברך אחר קריאת התורה.


===עד מתי מותר לברך===
[[קטגוריה:ברכות השבח וההודאה]]
[[קטגוריה:ברכות השבח וההודאה]]
[[קטגוריה:ברכות נד:]]
[[קטגוריה:ברכות נד:]]
[[קטגוריה:ברכות פרק י]]
[[קטגוריה:ברכות פרק י]]
[[קטגוריה:אורח חיים סימן ריט]]
[[קטגוריה:אורח חיים סימן ריט]]