הבדלים בין גרסאות בדף "מתעסק"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,024 בתים ,  14:05, 10 בנובמבר 2016
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{מקורות|כריתות ד ב-ג|כריתות יט א-כ א; שבת עב ב||שבת א ה||}}
{{מקורות|כריתות ד ב-ג|כריתות יט א - כ א; שבת עב ב||שבת א ה||}}
אדם שעשה עבירה שחייבים עליה חטאת מבלי שנתכוון לעשותה, אלא שמתוך התעסקותו בפעולה אחרת של איסור או של היתר עלתה בידו עבירה שחייבים עליה חטאת.
אדם שעשה עבירה שחייבים עליה חטאת מבלי שנתכוון לעשותה, אלא שמתוך התעסקותו בפעולה אחרת של איסור או של היתר עלתה בידו עבירה שחייבים עליה חטאת.


שורה 10: שורה 10:
<BR/>דברי שמואל אלו מובאים כשאלה על דברי ר' אליעזר שפטר מתעסק מן הפסוק 'אשר חטא בה', ושאלה הגמרא באיזה נושא מדבר, שהרי בחלבים ועריות מבואר מדברי שמואל שחייב על התעסקות בהם. ומסיקה הגמרא שמדובר לענין שבת שבזה באמת מתעסק פטור.
<BR/>דברי שמואל אלו מובאים כשאלה על דברי ר' אליעזר שפטר מתעסק מן הפסוק 'אשר חטא בה', ושאלה הגמרא באיזה נושא מדבר, שהרי בחלבים ועריות מבואר מדברי שמואל שחייב על התעסקות בהם. ומסיקה הגמרא שמדובר לענין שבת שבזה באמת מתעסק פטור.


לפי חלק מהגירסאות [https://bavli.genizah.org/Global/homepage?lan=heb&isPartial=False&isDoubleLogin=False&TractateID=0&DafID=0 (כת"י מינכן 95 וכת"י הספריה הבריטית 402)] צריך לומר 'אלא מתעסק בשבת', כלומר זו תשובה לשאלה במה פטר ר' אליעזר מתעסק, וכן היה לפני '''רש"י''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=35&daf=19b&format=pdf (ד"ה אלא)] וכן הגיה ה'''בית חדש''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=35&daf=19b&format=pdf (א)].  
לפי חלק מהגירסאות [https://bavli.genizah.org/Global/homepage?lan=heb&isPartial=False&isDoubleLogin=False&TractateID=0&DafID=0 (כת"י מינכן 95 וכת"י הספריה הבריטית 402)] צריך לומר 'אלא מתעסק בשבת', כלומר זו תשובה לשאלה במה פטר ר' אליעזר מתעסק, וכן היה לפני '''רש"י''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=35&daf=19b&format=pdf (ד"ה אלא)] ולפני '''תוספות''' (סנהדרין סב ב ד"ה להגביה, שבועות יט א ד"ה פרט) וכן הגיה ה'''בית חדש''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=35&daf=19b&format=pdf (א)].  
<BR/>ולגירסה זו תמוה, שאם הוכחנו מדברי שמואל שר' אליעזר דיבר על מתעסק בשבת ולא מתעסק חלבים ועריות, סימן שדברי שמואל מוסכמים על ר' אליעזר, אך אם כן למה צריך ר' אליעזר ללמוד מן הפסוק 'אשר חטא בה' פרט למתעסק, והרי לשמואל פטור מכיון שאין זו מלאכת מחשבת. על זה מיישב '''רש"י''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=35&daf=19&format=pdf (יט א ד"ה מיבעי)],  
<BR/>ולגירסה זו תמוה, שאם הוכחנו מדברי שמואל שר' אליעזר דיבר על מתעסק בשבת ולא מתעסק חלבים ועריות, סימן שדברי שמואל מוסכמים על ר' אליעזר, אך אם כן למה צריך ר' אליעזר ללמוד מן הפסוק 'אשר חטא בה' פרט למתעסק, והרי לשמואל פטור מכיון שאין זו מלאכת מחשבת. על זה מיישב '''רש"י''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=35&daf=19&format=pdf (יט א ד"ה מיבעי)],  
שבאמת דברי שמואל לא מוסכמים על ר' אליעזר ולולי הפסוק לא היה מתעסק פטור משום מלאכת מחשבת, אלא שהגמרא הביאה דבריו רק מפני שאמר להדיא שמתעסק בשבת פטור, ור' אליעזר מודה לו ולא מטעמו. אמנם לענין חלבים ועריות, מבואר שבזה מודה ר' אליעזר שחייב שכן נהנה.
שבאמת דברי שמואל לא מוסכמים על ר' אליעזר ולולי הפסוק לא היה מתעסק פטור משום מלאכת מחשבת, אלא שהגמרא הביאה דבריו רק מפני שאמר להדיא שמתעסק בשבת פטור, ור' אליעזר מודה לו ולא מטעמו. אמנם לענין חלבים ועריות, מבואר שבזה מודה ר' אליעזר שחייב שכן נהנה. כעין זה כתב '''תוספות''' (סנהדרין סב ב ד"ה להגביה) שהגמרא לא הביאה דברי שמואל אלא משום חלבים ועריות, ולומר שבזה אין לפטור מכח הפסוק שכן נהנה.


אמנם לפי הגירסה שלפנינו בדפוס וילנא [https://bavli.genizah.org/Global/homepage?lan=heb&isPartial=False&isDoubleLogin=False&TractateID=0&DafID=0 (וכן הוא בדפוס ונציא ר"פ-רפ"ג ובכת"י אוקספורד 2673)] לא גרסינן 'אלא', מפני שכל דברי שמואל הם חלק מן השאלה, במה פטר ר' אליעזר הרי למתעסק בשבת אין צורך בפסוק, שהרי כבר אמר שמואל שאין בזה מלאכת מחשבת וגם בלא הפסוק פטור. ולגירסה זו מתבאר שר' אליעזר ושמואל דברו על שני פטורים שונים במתעסק, שמתעסק שפטר בו ר' אליעזר הוא בכגון אביי ורבא שיתבאר להלן, ואילו שמואל פטר מתעסק אחר ומטעם אחר.
אמנם לפי הגירסה שלפנינו בדפוס וילנא [https://bavli.genizah.org/Global/homepage?lan=heb&isPartial=False&isDoubleLogin=False&TractateID=0&DafID=0 (וכן הוא בדפוס ונציא ר"פ-רפ"ג ובכת"י אוקספורד 2673)] לא גרסינן 'אלא', מפני שכל דברי שמואל הם חלק מן השאלה, במה פטר ר' אליעזר הרי למתעסק בשבת אין צורך בפסוק, שהרי כבר אמר שמואל שאין בזה מלאכת מחשבת וגם בלא הפסוק פטור. ולגירסה זו מתבאר שר' אליעזר ושמואל דברו על שני פטורים שונים במתעסק, שמתעסק שפטר בו ר' אליעזר הוא בכגון אביי ורבא שיתבאר להלן, ואילו שמואל פטר מתעסק אחר ומטעם אחר.
שורה 38: שורה 38:
=====שיטת רבנו תם ושאר ראשונים=====
=====שיטת רבנו תם ושאר ראשונים=====
מכח קושיות אלו העלה רבנו תם שדין מתעסק הפוטר מחיוב חטאת הוא אפילו כנתעסק במלאכת חיוב אלא שעלתה בידו מלאכת חיוב אחרת, כגון שנתכוון לחתוך את זו וחתך את זו פטור. ולפי זה דברי אביי ורבא יתבארו באותו דבר עצמו, כלומר שבא להגביה או לחתוך את התלוש (כל חד כדאית ליה) ועלה בידו לחתוך את המחובר פטור, שדווקא מפני שעשה פעולה בדבר שאליו נתכוון בזה צריך שתהיה כוונתו למלאכת היתר. אך אם עשה פעולה בדבר אחר, אפילו היתה כוונתו למלאכת איסור, שנתכוון לחתוך את המחובר וחתך מחובר אחר פטור.
מכח קושיות אלו העלה רבנו תם שדין מתעסק הפוטר מחיוב חטאת הוא אפילו כנתעסק במלאכת חיוב אלא שעלתה בידו מלאכת חיוב אחרת, כגון שנתכוון לחתוך את זו וחתך את זו פטור. ולפי זה דברי אביי ורבא יתבארו באותו דבר עצמו, כלומר שבא להגביה או לחתוך את התלוש (כל חד כדאית ליה) ועלה בידו לחתוך את המחובר פטור, שדווקא מפני שעשה פעולה בדבר שאליו נתכוון בזה צריך שתהיה כוונתו למלאכת היתר. אך אם עשה פעולה בדבר אחר, אפילו היתה כוונתו למלאכת איסור, שנתכוון לחתוך את המחובר וחתך מחובר אחר פטור.
<BR/>וכן הוכיחו תוספות מהמשך הסוגיה שאמרה שוגג בלא מתכוון כגון שסבור שומן ואכלו, והיינו נתכוון לחתיכה זו וסבור שהיא שומן ואכלה, והיינו שמתעסק באותה חתיכה. ראיה זו מובאת גם ברמב"ן ובר"ן כנגד רש"י.
<BR/>וכן הוכיחו תוספות מהמשך הסוגיה שאמרה שוגג בלא מתכוון כגון שסבור שומן ואכלו, והיינו נתכוון לחתיכה זו וסבור שהיא שומן ואכלה, והיינו שמתעסק באותה חתיכה. ראיה זו מובאת גם ברמב"ן ובר"ן שם כנגד רש"י.


=====הסבר מחלוקת הראשונים=====
=====הסבר מחלוקת הראשונים=====
שורה 44: שורה 44:
*נתכוון לחתוך את התלוש ונתברר שהוא מחובר, לפי רש"י חייב דלאו מתעסק בדבר היתר הוא ולשאר ראשונים פטור דסוף סוף כוונתו להיתר.
*נתכוון לחתוך את התלוש ונתברר שהוא מחובר, לפי רש"י חייב דלאו מתעסק בדבר היתר הוא ולשאר ראשונים פטור דסוף סוף כוונתו להיתר.
*נתכוון לחתוך את המחובר ועלה בידו לחתוך מחובר אחר, לרש"י חייב דמתעסק באיסור הוא, ולשאר ראשונים פטור דלא נתקיימה מחשבתו.
*נתכוון לחתוך את המחובר ועלה בידו לחתוך מחובר אחר, לרש"י חייב דמתעסק באיסור הוא, ולשאר ראשונים פטור דלא נתקיימה מחשבתו.
אמנם נראה שרש"י הוכרח לפרש כן לפי שדברי אביי ורבא באו להסביר את הגדרת מתעסק אליבא דר' אליעזר, שר' אליעזר פטר ממיעוט הפסוק 'אשר חטא בה'. ובדברי ר' אליעזר ודאי אי אפשר לפרש שבנתכוון לחתוך את זה וחתך את זה פטור, שהרי ממאי נפשך חייב חטאת ולא גרע מעבר עבירה ואינו יודע איזו עבר. אלא ודאי ר' אליעזר בכהאי גוונא יחייב חטאת. אמנם לזה גם רבנו תם וסייעתו חייבים להסכים, אלא שהם סבורים שאף שבדברי אביי ורבא לא כלול פטור זה, אך בדברי שמואל דלול פטור זה מטעם שאין זה מלאכת מחשבת. אבל רש"י לשיטתיה אזיל, שהוא פירש הגמרא לפי הגירסה שממנה עולה שר' אליעזר ושמואל פליגי, וממילא דברי אביי ורבא באו לבאר את דברי ר' אליעזר בלבד ומטעם הפטור של מתעסק, ובזה ודאי אי אפשר לכלול בדבריהם את הפטור שמתכוון לחתוך את זה וחתך את זה.
אמנם ברור הדבר שגם לפי רבנו תם וסייעתו, מה שפטרו בנתכוון לחתוך את זה וחתך אחר, אין זה מדין 'מתעסק' שאיירו ביה אביי ורבא, שהרי דברי אביי ורבא באו להסביר את הגדרת מתעסק אליבא דר' אליעזר, ובדברי ר' אליעזר ודאי אי אפשר לפרש שבנתכוון לחתוך את זה וחתך את זה פטור, שהרי ממאי נפשך חייב חטאת ולא גרע מעבר עבירה ואינו יודע איזו עבר. אלא ודאי ר' אליעזר בכהאי גוונא יחייב חטאת. אלא שסבור רבנו תם שאף שבדברי אביי ורבא לא כלול פטור זה, מכל מקום בזה פטור מכח מימרא דשמואל שכלל פטור זה מטעם שאין זה מלאכת מחשבת.  
<BR/>ובאמת יש לומר שרש"י בנקודה זו לא חייב לחלוק, שאפשר לו לסבור שלפי שמואל פטור בנתכוון לחתוך את זה וחתך את זה, לפי שאין זו מלאכת מחשבת, וכל מה שפירש רש"י דווקא בנתכוון לחתות את התלוש וחתך מחובר אחר הוא בדברי אביי ורבא. אלא שאם כן קשה למה הוצרך רש"י לכך, והרי בכגון זה פטור מטעם דאין זו מלאכת מחשבת לפי שנתכוון לחתוך את זו וחתך את זו, ולא נתקיימה מחשבתו לחתוך את מה שרצה, ובזה אפילו אם נתכוון לחתוך מחובר פטור? ובזה יש לומר שרש"י לשיטתו אזיל, שכיון שכתב שר' אליעזר פליג אשמואל ואינו סובר פטורא דמלאכת מחשבת, אם כל על יש להסביר דברי אביי ורבא אליביה שאיירי בנתכוון לחתוך דבר אחר.


===היחס בין מימרא דשמואל לאביי ורבא===
===היחס בין מימרא דשמואל לאביי ורבא===

תפריט ניווט