הבדלים בין גרסאות בדף "מתעסק"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,303 בתים ,  11:30, 10 בנובמבר 2016
אין תקציר עריכה
מ
שורה 7: שורה 7:


===מימרא דשמואל===
===מימרא דשמואל===
ה'''גמרא''' (כריתות יט ב) מביאה מימרא דרב נחמן בשם שמואל, שהמתעסק בחלבים ועריות חייב שכן נהנה, ואילו המתעסק בשבת פטור לפי שמלאכת מחשבת אסרה התורה.
ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=35&daf=19b&format=pdf (כריתות יט ב)] מביאה מימרא דרב נחמן בשם שמואל, שהמתעסק בחלבים ועריות חייב שכן נהנה, ואילו המתעסק בשבת פטור לפי שמלאכת מחשבת אסרה התורה.
<BR/>דברי שמואל אלו מובאים כשאלה על דברי ר' אליעזר שפטר מתעסק מן הפסוק 'אשר חטא בה', ושאלה הגמרא באיזה נושא מדבר, שהרי בחלבים ועריות מבואר מדברי שמואל שחייב על התעסקות בהם. ומסיקה הגמרא שמדובר לענין שבת שבזה באמת מתעסק פטור.
<BR/>דברי שמואל אלו מובאים כשאלה על דברי ר' אליעזר שפטר מתעסק מן הפסוק 'אשר חטא בה', ושאלה הגמרא באיזה נושא מדבר, שהרי בחלבים ועריות מבואר מדברי שמואל שחייב על התעסקות בהם. ומסיקה הגמרא שמדובר לענין שבת שבזה באמת מתעסק פטור.
<BR/>לפי חלק מהגירסאות [https://bavli.genizah.org/Global/homepage?lan=heb&isPartial=False&isDoubleLogin=False&TractateID=0&DafID=0 (כת"י מינכן 95 וכת"י הספריה הבריטית 402)] צריך לומר 'אלא מתעסק בשבת', כלומר זו תשובה לשאלה במה פטר ר' אליעזר מתעסק, וכן היה לפני '''רש"י''' (ד"ה אלא). אמנם לפי הגירסה שלפנינו בדפוס וילנא [https://bavli.genizah.org/Global/homepage?lan=heb&isPartial=False&isDoubleLogin=False&TractateID=0&DafID=0 (וכן הוא בדפוס ונציא ר"פ-רפ"ג ובכת"י אוקספורד 2673)] לא גרסינן אלא וכל דברי שמואל הם חלק מן השאלה, במה פטר ר' אליעזר הרי למתעסק בשבת אין צורך בפסוק, שהרי כבר אמר שמואל שאין בזה מלאכת מחשבת וגם בלא הפסוק פטור.


עונה הגמרא שמתעסק פטור שעליו דיבר ר' אליעזר הוא כמחלוקת אביי ורבא שתתבאר להלן. על כל פנים יוצא שלפי הגירסה הראשונה דברי אביי ורבא כלולים בדברי שמואל, והם רק הסבר ופירוט לאופן ההתעסקות שפטרו ר' אליעזר ושמואל (לזה מן הפסוק ולזה ממלאכת מחשבת). ואילו לפי הגירסה שלפנינו, דברי אביי ורבא הם הסבר לדברי ר' אליעזר בלבד ולא בזה דיבר שמואל.
לפי חלק מהגירסאות [https://bavli.genizah.org/Global/homepage?lan=heb&isPartial=False&isDoubleLogin=False&TractateID=0&DafID=0 (כת"י מינכן 95 וכת"י הספריה הבריטית 402)] צריך לומר 'אלא מתעסק בשבת', כלומר זו תשובה לשאלה במה פטר ר' אליעזר מתעסק, וכן היה לפני '''רש"י''' (ד"ה אלא) וכן הגיה ה'''בית חדש''' (א).
<BR/>ולגירסה זו תמוה, שאם הוכחנו מדברי שמואל שר' אליעזר דיבר על מתעסק בשבת ולא מתעסק חלבים ועריות, סימן שדברי שמואל מוסכמים על ר' אליעזר, אך אם כן למה צריך ר' אליעזר לפסוק 'אשר חטא בה' פרט למתעסק, והרי לשמואל אין צורך כלל בפסוק זה אלא פטור מכיון שאין זו מלאכת מחשבת. על זה מיישב '''רש"י''' (יט א ד"ה מיבעי), שבאמת דברי שמואל לא מוסכמים על ר' אליעזר ולולי הפסוק לא היה מתעסק פטור משום מלאכת מחשבת, אלא שהגמרא הביאה דבריו רק מפני שאמר להדיא שמתעסק בשבת פטור, ור' אליעזר מודה לו ולא מטעמו. אמנם לענין חלבים ועריות, מבואר שבזה מודה ר' אליעזר שחייב שכן נהנה.
 
אמנם לפי הגירסה שלפנינו בדפוס וילנא [https://bavli.genizah.org/Global/homepage?lan=heb&isPartial=False&isDoubleLogin=False&TractateID=0&DafID=0 (וכן הוא בדפוס ונציא ר"פ-רפ"ג ובכת"י אוקספורד 2673)] לא גרסינן 'אלא', מפני שכל דברי שמואל הם חלק מן השאלה, במה פטר ר' אליעזר הרי למתעסק בשבת אין צורך בפסוק, שהרי כבר אמר שמואל שאין בזה מלאכת מחשבת וגם בלא הפסוק פטור. ולגירסה זו מתבאר שר' אליעזר ושמואל דברו על דברים שונים, שמתעסק שפטר בו ר' אליעזר הוא בכגון אביי ורבא, ואילו שמואל פטר מתעסק אחר.
 
עונה הגמרא שמתעסק פטור שעליו דיבר ר' אליעזר הוא כמחלוקת אביי ורבא שתתבאר להלן. יוצא שלפי הגירסה הראשונה דברי אביי ורבא כלולים בדברי שמואל, והם רק הסבר ופירוט לאופן ההתעסקות שפטרו ר' אליעזר ושמואל (לזה מן הפסוק ולזה ממלאכת מחשבת). ואילו לפי הגירסה שלפנינו, דברי אביי ורבא הם הסבר לדברי ר' אליעזר בלבד ולא בזה דיבר שמואל.


===קושיית התוספות בשבועות===
===קושיית התוספות בשבועות===

תפריט ניווט