הבדלים בין גרסאות בדף "מתעסק"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 109 בתים ,  11:15, 10 בנובמבר 2016
מ
אין תקציר עריכה
מ
שורה 9: שורה 9:
ה'''גמרא''' (כריתות יט ב) מביאה מימרא דרב נחמן בשם שמואל, שהמתעסק בחלבים ועריות חייב שכן נהנה, ואילו המתעסק בשבת פטור לפי שמלאכת מחשבת אסרה התורה.
ה'''גמרא''' (כריתות יט ב) מביאה מימרא דרב נחמן בשם שמואל, שהמתעסק בחלבים ועריות חייב שכן נהנה, ואילו המתעסק בשבת פטור לפי שמלאכת מחשבת אסרה התורה.
<BR/>דברי שמואל אלו מובאים כשאלה על דברי ר' אליעזר שפטר מתעסק מן הפסוק 'אשר חטא בה', ושאלה הגמרא באיזה נושא מדבר, שהרי בחלבים ועריות מבואר מדברי שמואל שחייב על התעסקות בהם. ומסיקה הגמרא שמדובר לענין שבת שבזה באמת מתעסק פטור.
<BR/>דברי שמואל אלו מובאים כשאלה על דברי ר' אליעזר שפטר מתעסק מן הפסוק 'אשר חטא בה', ושאלה הגמרא באיזה נושא מדבר, שהרי בחלבים ועריות מבואר מדברי שמואל שחייב על התעסקות בהם. ומסיקה הגמרא שמדובר לענין שבת שבזה באמת מתעסק פטור.
<BR/>לפי חלק מהגירסאות [https://bavli.genizah.org/Global/homepage?lan=heb&isPartial=False&isDoubleLogin=False&TractateID=0&DafID=0 (כת"י מינכן 95 וכת"י הספריה הבריטית 402)] צריך לומר 'אלא מתעסק בשבת', כלומר זו תשובה לשאלה במה פטר ר' אליעזר מתעסק, וכן היה לפני '''רש"י''' (ד"ה אלא). אמנם לפי הגירסה שלפנינו בדפוס וילנא (וכן הוא בדפוס ונציא ר"פ-רפ"ג ובכת"י אוקספורד 2673) לא גרסינן אלא וכל דברי שמואל הם חלק מן השאלה, במה פטר ר' אליעזר הרי למתעסק בשבת אין צורך בפסוק, שהרי כבר אמר שמואל שאין בזה מלאכת מחשבת וגם בלא הפסוק פטור.
<BR/>לפי חלק מהגירסאות [https://bavli.genizah.org/Global/homepage?lan=heb&isPartial=False&isDoubleLogin=False&TractateID=0&DafID=0 (כת"י מינכן 95 וכת"י הספריה הבריטית 402)] צריך לומר 'אלא מתעסק בשבת', כלומר זו תשובה לשאלה במה פטר ר' אליעזר מתעסק, וכן היה לפני '''רש"י''' (ד"ה אלא). אמנם לפי הגירסה שלפנינו בדפוס וילנא [https://bavli.genizah.org/Global/homepage?lan=heb&isPartial=False&isDoubleLogin=False&TractateID=0&DafID=0 (וכן הוא בדפוס ונציא ר"פ-רפ"ג ובכת"י אוקספורד 2673)] לא גרסינן אלא וכל דברי שמואל הם חלק מן השאלה, במה פטר ר' אליעזר הרי למתעסק בשבת אין צורך בפסוק, שהרי כבר אמר שמואל שאין בזה מלאכת מחשבת וגם בלא הפסוק פטור.


עונה הגמרא שמתעסק פטור שעליו דיבר ר' אליעזר הוא כמחלוקת אביי ורבא שתתבאר להלן. על כל פנים יוצא שלפי הגירסה הראשונה דברי אביי ורבא כלולים בדברי שמואל, והם רק הסבר ופירוט לאופן ההתעסקות שפטרו ר' אליעזר ושמואל (לזה מן הפסוק ולזה ממלאכת מחשבת). ואילו לפי הגירסה שלפנינו, דברי אביי ורבא הם הסבר לדברי ר' אליעזר בלבד ולא בזה דיבר שמואל.
עונה הגמרא שמתעסק פטור שעליו דיבר ר' אליעזר הוא כמחלוקת אביי ורבא שתתבאר להלן. על כל פנים יוצא שלפי הגירסה הראשונה דברי אביי ורבא כלולים בדברי שמואל, והם רק הסבר ופירוט לאופן ההתעסקות שפטרו ר' אליעזר ושמואל (לזה מן הפסוק ולזה ממלאכת מחשבת). ואילו לפי הגירסה שלפנינו, דברי אביי ורבא הם הסבר לדברי ר' אליעזר בלבד ולא בזה דיבר שמואל.

תפריט ניווט