הבדלים בין גרסאות בדף "מוקצה מחמת מיאוס"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,170 בתים ,  14:09, 26 ביוני 2016
אין תקציר עריכה
מ
שורה 1: שורה 1:
{{מקורות|שבת ג ו|שבת מד א;קמ ב;קנז א||שבת כה יא;כו יט|אורח חיים רעט ו;שי א}}
{{מקורות|שבת ג ו|שבת מד א; מו א; קמ ב; קנז א||שבת כה יא; כו יט|אורח חיים רעט ו; שי א}}
==המקורות התלמודיים==
==המקורות התלמודיים==
===נר של חרס===
===נר של חרס===
שורה 5: שורה 5:
<BR/>בברייתא המובאת ב'''גמרא''' (שבת מד א) מבואר שזוהי דעת ר' יהודה, ושטעמו הוא משום שנר שדלק וכבה הוא מאוס ומוקצה מחמת מיאוס אסור.  
<BR/>בברייתא המובאת ב'''גמרא''' (שבת מד א) מבואר שזוהי דעת ר' יהודה, ושטעמו הוא משום שנר שדלק וכבה הוא מאוס ומוקצה מחמת מיאוס אסור.  
<BR/>בברייתא נוספת המובאת בגמרא להלן, אומר ר' יהודה שנר של מתכת מותר לטלטלו אם כבה קודם השבת, אך אם כבה בשבת עצמה אסור לטלטלו. טעם הדבר הוא שנר של מתכת אינו מאוס ולכן כל שכבה קודם השבת מותר (ובמשנה מדובר בנר של חרס), אך אם כבה בשבת עצמה הרי זה [[מוקצה מחמת איסור]] ואסור, ו[[מתוך שהוקצה ונאסר בין השמשות הוקצה לכל היום]], אף לאחר שכבה.
<BR/>בברייתא נוספת המובאת בגמרא להלן, אומר ר' יהודה שנר של מתכת מותר לטלטלו אם כבה קודם השבת, אך אם כבה בשבת עצמה אסור לטלטלו. טעם הדבר הוא שנר של מתכת אינו מאוס ולכן כל שכבה קודם השבת מותר (ובמשנה מדובר בנר של חרס), אך אם כבה בשבת עצמה הרי זה [[מוקצה מחמת איסור]] ואסור, ו[[מתוך שהוקצה ונאסר בין השמשות הוקצה לכל היום]], אף לאחר שכבה.
====דווקא בראוי לשימוש כלי====
ה'''גמרא''' (שבת מו א) מביאה דברי רבה ורב יוסף שמתירים לטלטל גן נר של נפט אחר שכבה וכדעת ר' שמעון שסובר שאין מוקצה מחמת מיאוס, וזה דלא כרב יהודה שם שסובר שגם ר' שמעון אוסר לטלטל נר של נפט מפני שמסריח הוא ואינו ראוי אלא למלאכתו. והגמרא שם מבארת שסוברים רבה ורב יוסף שעל כל פנים ראוי הוא לכסות בו כלי, ולכן מתיר ר' שמעון. ובסיום דבריה מעירה הגמרא, שאף שצרורות אסורים אף שראויים לכסות בהם כלי, מכל מקום נר זה תורת כלי עליו ואילו צרורות אין תורת כלי עליהן.
מדברי הגמרא מבואר שכל ההיתר לטלטל נר של נפט שמאוס הוא, הוא רק מפני שתורת כלי עליו.


===תלא דבישרא===
===תלא דבישרא===
שורה 18: שורה 23:
==פסיקת ההלכה==
==פסיקת ההלכה==
ה'''גמרא''' להלן (שבת קנז א) מביאה מחלוקת רב אחא ורבינא. לדעת אחד מהם הלכה כר' שמעון מלבד מוקצה מחמת מיאוס, ולדעת האחר גם במוקצה מחמת מיאוס הלכה כר' שמעון, ורק ב[[מוקצה מחמת איסור]] אין הלכה כמותו, ומסיימת שם הגמרא שב[[מוקצה מחמת חסרון כיס]] גם ר' שמעון מודה שאסור.  
ה'''גמרא''' להלן (שבת קנז א) מביאה מחלוקת רב אחא ורבינא. לדעת אחד מהם הלכה כר' שמעון מלבד מוקצה מחמת מיאוס, ולדעת האחר גם במוקצה מחמת מיאוס הלכה כר' שמעון, ורק ב[[מוקצה מחמת איסור]] אין הלכה כמותו, ומסיימת שם הגמרא שב[[מוקצה מחמת חסרון כיס]] גם ר' שמעון מודה שאסור.  
<BR/>כתבו ה'''רי"ף''' (כא א) וה'''רא"ש''' (ג כ) שקיימא לן בכל מקום שנחלקו רב אחא ורבינא הלכה כדברי המיקל, ולכן גם כאן הדין הוא שמוקצה מחמת מיאוס מותר ואילו מוקצה מחמת איסור אסור, כלומר שלענין טלטול נר אין הלכה כר' יהודה שאוסר לטלטל נר של חרס שדלק מחמת מיאוסו, דקיימא לן בזה כר' שמעון שמוקצה מחמת מיאוס מותר.
<BR/>כתבו ה'''רי"ף''' (כא א) וה'''רא"ש''' (ג כ) שקיימא לן בכל מקום שנחלקו רב אחא ורבינא הלכה כדברי המיקל, ולכן גם כאן הדין הוא שמוקצה מחמת מיאוס מותר ואילו מוקצה מחמת איסור אסור, כלומר שלענין טלטול נר אין הלכה כר' יהודה שאוסר לטלטל נר של חרס שדלק מחמת מיאוסו, אלא כר' שמעון שמוקצה מחמת מיאוס מותר.
<BR/>כן כתבו להלכה גם ה'''טור''' (אורח חיים רעט) וה'''שלחן ערוך''' (רעט ו).
 
===שיטת הרמב"ם===


[[קטגוריה:מוקצה]]
[[קטגוריה:מוקצה]]
[[קטגוריה:שבת מד.]]
[[קטגוריה:שבת מד.]]
[[קטגוריה:שבת מו.]]
[[קטגוריה:שבת קמ:]]
[[קטגוריה:שבת קמ:]]
[[קטגוריה:שבת קנז.]]
[[קטגוריה:שבת קנז.]]

תפריט ניווט