הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת המזון לנשים"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 117 בתים ,  12:38, 3 במאי 2016
אין תקציר עריכה
שורה 5: שורה 5:


==המקור מהמשנה והגמרא==
==המקור מהמשנה והגמרא==
המשנה ממסכת ברכות [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=20&format=pdf (כ א)] כתבה שנשים ועבדים וקטנים פטורים מקריאת שמע ומן התפילין, חייבות בתפילה ובמזוזה ובברכת המזון. א"כ יוצא שנשים חיבות בברכת המזון.  
המשנה ממסכת '''ברכות''' [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=20&format=pdf (כ א)] כתבה שנשים ועבדים וקטנים פטורים מקריאת שמע ומן התפילין, חייבות בתפילה ובמזוזה ובברכת המזון. א"כ יוצא שנשים חיבות בברכת המזון.  
הגמרא [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=20b&format=pdf (שם כ ב)] הסתפקה האם חיובם הוא מדאורייתא או מדרבנן. ושואלת הגמרא למאי נפקא מינה? ועונה הגמרא להוציא את הרבים ידי חובה.
'''הגמרא''' [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=20b&format=pdf (שם כ ב)] הסתפקה האם חיובם הוא מדאורייתא או מדרבנן. ושואלת הגמרא למאי נפקא מינה? ועונה הגמרא להוציא את הרבים ידי חובה.


==הסברים בפשט הגמרא==
==הסברים בפשט הגמרא==


===שיטת רש"י===
===שיטת רש"י===
רש"י [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=20b&format=pdf (שם ד"ה או דברנן)] כתב לבאר את ספק הגמרא, שכיוון שכתוב (דברים ח) "ואכלת ושבעת" אז זה לא מצוות עשה שהזמן גרמא ולכן נשים יהיו חיבות מדאוריתא. או כיוון שכתוב (שם) "על הארץ הטובה אשר נתן לך" והארץ אינה נתנה להחלק לבנות אז הן פטורות מהתורה. ומוסיף רש"י ואומר, שאל תקשה לי מבנות צלופחד שהם כן נחלו וא"כ גם בנות בנות נחלה הם זה לא נכון, כיוון שמה שנטלו בנות צלופחד זה את נחלת אביהן שהיה מיוצאי מצרים. וכן הסכים עם פירוש זה ספר ההשלמה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16101&st=&pgnum=19&hilite= (שם)].
'''רש"י''' [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=20b&format=pdf (שם ד"ה או דברנן)] כתב לבאר את ספק הגמרא, שכיוון שכתוב (דברים ח) "ואכלת ושבעת" אז זה לא מצוות עשה שהזמן גרמא ולכן נשים יהיו חיבות מדאוריתא. או כיוון שכתוב (שם) "על הארץ הטובה אשר נתן לך" והארץ אינה נתנה להחלק לבנות אז הן פטורות מהתורה. ומוסיף רש"י ואומר, שאל תקשה לי מבנות צלופחד שהם כן נחלו וא"כ גם בנות בנות נחלה הם זה לא נכון, כיוון שמה שנטלו בנות צלופחד זה את נחלת אביהן שהיה מיוצאי מצרים. וכן הסכים עם פירוש זה ספר ההשלמה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16101&st=&pgnum=19&hilite= (שם)].


===קושית תוספות על רש"י וביאורו===
===קושית תוספות על רש"י וביאורו===
התוספות [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=20b&format=pdf (שם ד"ה נשים)] הקשו על ביאורו של רש"י בגמרא, שהספק של הגמרא הוא שכיוון שכתוב "על הארץ הטובה אשר נתן לך" והנשים לא נטלו חלק בארץ, לכן הן לא חיבות מדאוריתא, שא"כ גם הכהנים והלוים ג"כ לא יהיו חיבים מדאו' כיוון שהם לא נטלו חלק בארץ. ולכן מבאר תוספות שהסתפקות הגמרא היתה בגלל מה שאנו אומרים בברכת המזון "על בריתך שחתמת בבשרינו ועל תורתך שלימדתנו" וכיוון שנשים לאו בנות מילה ותורה, וכתוב בגמרא (ברכות מט א) שמי שלא אמר ברית ותורה בברכת המזון לא יצא ידי חובתו, וכיוון שאינן יכולות בגלל זה לומר זאת, לכן הגמרא מסתפקת שאולי כל חיובם הוא מדרבנן בלבד או שכיוון שזה כלל לא שייך בהם הם חיבות מדאוריתא, ומה שכתוב בגמרא (ברכות מט א) שמי שלא אמר ברית ותורה בברכת המזון לא יצא ידי חובתו, זה מדבר דווקא לאנשים ששיכים לדברים אלו. וכן פירש בתוספות רבינו פרץ (שם). וכן הריטב"א (שם) הביא הסבר זה בשם יש אומרים. וכן המג"א (קפ"ו) הביא את לשון הזוהר (פרשת תרומה עמוד רצ"ח) שכך גם דעתו.
'''התוספות''' [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=20b&format=pdf (שם ד"ה נשים)] הקשו על ביאורו של רש"י בגמרא, שהספק של הגמרא הוא שכיוון שכתוב "על הארץ הטובה אשר נתן לך" והנשים לא נטלו חלק בארץ, לכן הן לא חיבות מדאוריתא, שא"כ גם הכהנים והלוים ג"כ לא יהיו חיבים מדאו' כיוון שהם לא נטלו חלק בארץ. ולכן מבאר תוספות שהסתפקות הגמרא היתה בגלל מה שאנו אומרים בברכת המזון "על בריתך שחתמת בבשרינו ועל תורתך שלימדתנו" וכיוון שנשים לאו בנות מילה ותורה, וכתוב בגמרא (ברכות מט א) שמי שלא אמר ברית ותורה בברכת המזון לא יצא ידי חובתו, וכיוון שאינן יכולות בגלל זה לומר זאת, לכן הגמרא מסתפקת שאולי כל חיובם הוא מדרבנן בלבד או שכיוון שזה כלל לא שייך בהם הם חיבות מדאוריתא, ומה שכתוב בגמרא (ברכות מט א) שמי שלא אמר ברית ותורה בברכת המזון לא יצא ידי חובתו, זה מדבר דווקא לאנשים ששיכים לדברים אלו. וכן פירש '''בתוספות רבינו פרץ''' (שם). וכן '''הריטב"א''' (שם) הביא הסבר זה בשם יש אומרים. וכן '''המג"א''' (קפ"ו) הביא את לשון '''הזוהר''' (פרשת תרומה עמוד רצ"ח) שכך גם דעתו.
הרמב"ן [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=52681&st=&pgnum=161&hilite= (ב"ב פא.)] אומר שהכהנים, אע"ג שדעת רבי מאיר שהם לא נטלו חלק בארץ, אנו פוסקים כרבי יוסי (תוספתא ביכורים פ"א ה"ב) שכמו שלוים קיבלו חלק בארץ כך גם כהנים, והגמרא בברכות אליבא דר' יוסי כיוון שהלכה כמותו. [וכן רצה לומר שלפי ר"מ ג"כ אפשר לומר שחיובם מהתורה, כיוון שאולי לשיטתו ברכת המזון לא תלויה בחלק הארץ (כי הגמרא בברכות לא לשיטתו)]. וע' ברכי יוסף (קפ"ו, סק"ג).
 
'''הרמב"ן''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=52681&st=&pgnum=161&hilite= (ב"ב פא.)] אומר שהכהנים, אע"ג שדעת רבי מאיר שהם לא נטלו חלק בארץ, אנו פוסקים כרבי יוסי (תוספתא ביכורים פ"א ה"ב) שכמו שלוים קיבלו חלק בארץ כך גם כהנים, והגמרא בברכות אליבא דר' יוסי כיוון שהלכה כמותו. [וכן רצה לומר שלפי ר"מ ג"כ אפשר לומר שחיובם מהתורה, כיוון שאולי לשיטתו ברכת המזון לא תלויה בחלק הארץ (כי הגמרא בברכות לא לשיטתו)]. ועיין '''ברכי יוסף''' (קפ"ו, סק"ג).


====תירוצים לשיטת רש"י====
====תירוצים לשיטת רש"י====
השלטי גיבורים (ברכות דף יא: מדפי הרי"ף אות ח) כתב שבאמת לפי רש"י גם כהנים ולוים דינם כנשים ואין חייבים בברכת המזון.
'''השלטי גיבורים''' (ברכות דף יא: מדפי הרי"ף אות ח) כתב שבאמת לפי רש"י גם כהנים ולוים דינם כנשים ואין חייבים בברכת המזון.
בספר מעדני יו"ט () תירץ את קושית התוספות, שכיוון שהלוים והכהנים נטלו ארבעים ושמונה ערי הלוים, לכן זה נקרא שהם ירשו. וכ"כ העטרת צבי (קפ"ו סק"א).
בספר '''מעדני יו"ט''' תירץ את קושית התוספות, שכיוון שהלוים והכהנים נטלו ארבעים ושמונה ערי הלוים, לכן זה נקרא שהם ירשו. וכ"כ '''העטרת צבי''' (קפ"ו סק"א).
המגן אברהם (קפ"ו,א') תירץ שהלוים נטלו מגרש, ולכן לא קשה. וכ"כ העולת תמיד (קפ"ו סק"א). וכ"כ הכנסת הגדולה (הגהות ב"י שם). וכ"כ בשו"ע הרב (קפ"ו,א').
'''המגן אברהם''' (קפ"ו,א') תירץ שהלוים נטלו מגרש, ולכן לא קשה. וכ"כ '''העולת תמיד''' (קפ"ו סק"א). וכ"כ '''הכנסת הגדולה''' (הגהות ב"י שם). וכ"כ '''בשו"ע הרב''' (קפ"ו,א').


===קושית הרשב"א ועוד===
===קושית הרשב"א ועוד===
הרשב"א [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32296&st=&pgnum=30&hilite= (ברכות כ ב)] הקשה כעין תוס', רק הקשה קושיה זו מ"עבדים" (ומה שהרשב"א לא סובר שעבדים בכלל נשים, אפשר לומר שהוא סובר כדעת תוס' בחגיגה (ב: ד"ה לא)). ותירץ שגרים זה שונה כיוון ששם זכרים נטלו חלק בארץ. [ומה ששאל בהתחלה מעבדים ותירץ גרים, אפשר לומר שהוא באמת הקשה גם מגרים אך זה בטעות הושמט. וכ"כ הרב יאיר ברונר בהערותיו על הרשב"א הנ"ל. והוסיף וכתב שכן משמע משו"ת הרשב"ץ (ח"א ס' קס"ט)]. וכן הקשה התוס' רא"ש (שם), וכן הקשה ההגהות אשר"י (כאן), וכן הרמב"ן [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=52681&st=&pgnum=161&hilite= (ב"ב פא. ד"ה למעוטי)], וכן הנימוק"י (שם). וכן הריטב"א (ברכות כ:), וכן הר"א אלשבילי (שם), וכן הרשב"ץ (שם).  
'''הרשב"א''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32296&st=&pgnum=30&hilite= (ברכות כ ב)] הקשה כעין תוס', רק הקשה קושיה זו מ"עבדים" (ומה שהרשב"א לא סובר שעבדים בכלל נשים, אפשר לומר שהוא סובר כדעת תוס' בחגיגה (ב: ד"ה לא)). ותירץ שגרים זה שונה כיוון ששם זכרים נטלו חלק בארץ. [ומה ששאל בהתחלה מעבדים ותירץ גרים, אפשר לומר שהוא באמת הקשה גם מגרים אך זה בטעות הושמט. וכ"כ הרב יאיר ברונר בהערותיו על הרשב"א הנ"ל. והוסיף וכתב שכן משמע משו"ת הרשב"ץ (ח"א ס' קס"ט)]. וכן הקשה '''התוס' רא"ש''' (שם), וכן הקשה ההגהות אשר"י (כאן), וכן הרמב"ן [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=52681&st=&pgnum=161&hilite= (ב"ב פא. ד"ה למעוטי)], וכן הנימוק"י (שם). וכן הריטב"א (ברכות כ:), וכן הר"א אלשבילי (שם), וכן הרשב"ץ (שם).  
הרמב"ן הנימוק"י הר"א אלשבילי והרשב"ץ ג"כ תירצו כרשב"א שכיוון שהם זכרים ושם זכרים נטלו חלק בארץ לכן הם ג"כ חייבים מדאוריתא. אומנם התוס' רא"ש וההגהות אושרי כתבו שתירוץ זה הוא תירוץ דחוק.
הרמב"ן הנימוק"י הר"א אלשבילי והרשב"ץ ג"כ תירצו כרשב"א שכיוון שהם זכרים ושם זכרים נטלו חלק בארץ לכן הם ג"כ חייבים מדאוריתא. אומנם התוס' רא"ש וההגהות אושרי כתבו שתירוץ זה הוא תירוץ דחוק.
וכתב הצל"ח (שם) שהרשב"א תירץ מעבדים ולא מכהנים ולוים, כיוון שאפשר לתרץ שהכהנים והלוים נטלו ארבעים ושמונה ערים. עוד כתב לתרץ, שאפשר לומר שכהנים ולוים יכולים להוציא בכל מקרה מדין ערבות.
וכתב הצל"ח (שם) שהרשב"א תירץ מעבדים ולא מכהנים ולוים, כיוון שאפשר לתרץ שהכהנים והלוים נטלו ארבעים ושמונה ערים. עוד כתב לתרץ, שאפשר לומר שכהנים ולוים יכולים להוציא בכל מקרה מדין ערבות.

תפריט ניווט