הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת המזון לנשים"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 174 בתים ,  12:32, 3 במאי 2016
אין תקציר עריכה
שורה 31: שורה 31:


===דעת הרמב"ם וסיעתו===
===דעת הרמב"ם וסיעתו===
הרמב"ם (ברכות ה א) כתב שנשים ועבדים חיבים בברכת המזון. והוסיף וכתב שספק בדבר האם הן חיבות מדאוריתא כיוון שלברכת המזון לא קבוע זמן, או שהן אינן חיבות מהתורה. א"כ משמע מהרמב"ם שהבין שהספק אינו נפשת בגמרא. וכן כתבו בעל המאור (ברכות פ"ג דף יב. מדפי הרי"ף), וכ"כ התוספות סוכה (לח. ד"ה באמת), וכ"כ הרי"ד בפסקיו (סוכה לח.), וכ"כ הראב"ן (ברכות סימן קנ"ד), וכ"כ הראבי"ה (ח"א ס' ס"א), וכ"כ ההשלמה (ברכות כ:), וכ"כ הריא"ז (ברכות פ"ג הלכה ב' אות ב'), וכ"כ רבינו אליהו מלונדריש (ברכות עמוד נז), וכ"כ הרא"ש (ברכות פ"ג ס' י"ג), וכ"כ המכתם (ברכות מה.), וכ"כ רבינו ירוחם (נטיב כז ח"א דף רכז ע"ד), וכ"כ האורחות חיים (הלכות ברכות סימן מ"א), וכ"כ בספר הבתים (הלכות ברכות שער שישי סימן א'), וכ"כ בספר השלחן (הלכות סעודה שער חמישי ושער שישי), וכ"כ בספר צידה לדרך (מאמר ראשון כלל ג' פרק כ"ג), וכן נראה דעת ר"י שהובאה באגודה (סוכה ס' ל"ב).
הרמב"ם [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39979&st=&pgnum=253&hilite= (ברכות ה א)] כתב שנשים ועבדים חיבים בברכת המזון. והוסיף וכתב שספק בדבר האם הן חיבות מדאוריתא כיוון שלברכת המזון לא קבוע זמן, או שהן אינן חיבות מהתורה. א"כ משמע מהרמב"ם שהבין שהספק אינו נפשת בגמרא. וכן כתבו בעל המאור (ברכות פ"ג דף יב. מדפי הרי"ף), וכ"כ התוספות סוכה (לח. ד"ה באמת), וכ"כ הרי"ד בפסקיו (סוכה לח.), וכ"כ הראב"ן (ברכות סימן קנ"ד), וכ"כ הראבי"ה (ח"א ס' ס"א), וכ"כ ההשלמה (ברכות כ:), וכ"כ הריא"ז (ברכות פ"ג הלכה ב' אות ב'), וכ"כ רבינו אליהו מלונדריש (ברכות עמוד נז), וכ"כ הרא"ש (ברכות פ"ג ס' י"ג), וכ"כ המכתם (ברכות מה.), וכ"כ רבינו ירוחם (נטיב כז ח"א דף רכז ע"ד), וכ"כ האורחות חיים (הלכות ברכות סימן מ"א), וכ"כ בספר הבתים (הלכות ברכות שער שישי סימן א'), וכ"כ בספר השלחן (הלכות סעודה שער חמישי ושער שישי), וכ"כ בספר צידה לדרך (מאמר ראשון כלל ג' פרק כ"ג), וכן נראה דעת ר"י שהובאה באגודה (סוכה ס' ל"ב).


===דעת הראב"ד וסיעתו===
===דעת הראב"ד וסיעתו===
הראב"ד (בהשגות על בעל המאור מסכת ברכות דף יב. מדפי הרי"ף אות ב) מביא גירסה אחרת, שבסוגיה נפשט שאישה חייבת בברכת המזון מדאוריתא. וכן פסקו הרשב"א [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32296&st=&pgnum=30&hilite= (ברכות כ ב)], וכ"כ הר"ן (סוכה פ"ט דף יט. מדפי הרי"ף), וכן הסביר הרמב"ן (במלחמות. ברכות דף יב. מדפי הרי"ף), וכן הוא כתב שם בשם גאון וגאונים. ע"ש. וכן הסביר ספר המאורות (ברכות כ:) את הרי"ף. וכ"כ האור זרוע (ח"ב ס' שס"ח) בשם רבינו שלמה. וכן נראה שדעת ההגהות אושר"י (מגילה פ"א ס' ד'),וכן דעת חכמי לוניל בשאלתם לרמב"ם (בשו"ת פאר הדור ס' כ"ד). [וכן כתב בדעתם בס' ראשון לציון (שם)]. וכ"כ הריטב"א בהלכות ברכות (פ"ז ה"ב), וכן בחידושיו (ברכות כ:, סוכה לח.), וכ"כ המאירי והריבב"ן (סוכה לח.), וכן נראה דעת הרא"ה (סוכה לח.) , וכ"כ הביאור הלכה (קפ"ו ד"ה אלא) שכן דעת בה"ג.   
הראב"ד (בהשגות על בעל המאור מסכת ברכות דף יב. מדפי הרי"ף אות ב) מביא גירסה אחרת, שבסוגיה נפשט שאישה חייבת בברכת המזון מדאוריתא. וכן פסקו הרשב"א [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32296&st=&pgnum=30&hilite= (ברכות כ ב)], וכ"כ הר"ן (סוכה פ"ט דף יט. מדפי הרי"ף), וכן הסביר הרמב"ן (במלחמות. ברכות דף יב. מדפי הרי"ף), וכן הוא כתב שם בשם גאון וגאונים. ע"ש. וכן הסביר ספר המאורות (ברכות כ:) את הרי"ף. וכ"כ האור זרוע (ח"ב ס' שס"ח) בשם רבינו שלמה. וכן נראה שדעת ההגהות אושר"י (מגילה פ"א ס' ד'),וכן דעת חכמי לוניל בשאלתם לרמב"ם (בשו"ת פאר הדור ס' כ"ד). [וכן כתב בדעתם בס' ראשון לציון (שם)]. וכ"כ הריטב"א בהלכות ברכות [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16245&st=%D7%A4%D7%A8%D7%A7+%D7%96&pgnum=70&hilite= (פ"ז ה"ב)], וכן בחידושיו (ברכות כ:, סוכה לח.), וכ"כ המאירי והריבב"ן (סוכה לח.), וכן נראה דעת הרא"ה (סוכה לח.) , וכ"כ הביאור הלכה (קפ"ו ד"ה אלא) שכן דעת בה"ג.   


===דעת תלמידי רבינו יונה===
===דעת תלמידי רבינו יונה===

תפריט ניווט