הבדלים בין גרסאות בדף "תל המתלקט"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין שינוי בגודל ,  18 מאי
אין תקציר עריכה
שורה 35: שורה 35:
מגמרא זו משמע שמלבד מה שתל המתלקט מהווה רשות היחיד בפני עצמו, עוד הוא יכול גם להיחשב כמחיצה. כלומר, מדינו של רב יהודה למדנו שתל הוי רשות היחיד, ודנו הפוסקים האם זהו דווקא על גביו או גם בכל שיפועו, אך לא שמענו מדבריו שיכול התל להיות גם מחיצה למה שחוצה לו. ולכאורה מדברי תנא קמא בברייתא מבואר שיכול המדרון גם להיות מחיצה למבוי<ref>ואולי לכן שינתה הברייתא וקרא לזה 'מדרון' שהכוונה ביחס למה שחוצה לו, לעומת המושג 'תל' שהוא מתייחס לעל גביו, דהיינו רשות היחיד.</ref>.  
מגמרא זו משמע שמלבד מה שתל המתלקט מהווה רשות היחיד בפני עצמו, עוד הוא יכול גם להיחשב כמחיצה. כלומר, מדינו של רב יהודה למדנו שתל הוי רשות היחיד, ודנו הפוסקים האם זהו דווקא על גביו או גם בכל שיפועו, אך לא שמענו מדבריו שיכול התל להיות גם מחיצה למה שחוצה לו. ולכאורה מדברי תנא קמא בברייתא מבואר שיכול המדרון גם להיות מחיצה למבוי<ref>ואולי לכן שינתה הברייתא וקרא לזה 'מדרון' שהכוונה ביחס למה שחוצה לו, לעומת המושג 'תל' שהוא מתייחס לעל גביו, דהיינו רשות היחיד.</ref>.  
<BR/>אמנם מהברייתא עצמה אין הכרח שהמדרון יהיה מחיצה ממש, שכן קיימא לן שרוח רביעית במבוי אינה צריכה מחיצה, אלא לחי או קורה, ולכן אפשר שדווקא לענין  זה מתיר המדרון מדין היכר וכד', אבל לא מחיצה ממש. ויתבאר להלן.
<BR/>אמנם מהברייתא עצמה אין הכרח שהמדרון יהיה מחיצה ממש, שכן קיימא לן שרוח רביעית במבוי אינה צריכה מחיצה, אלא לחי או קורה, ולכן אפשר שדווקא לענין  זה מתיר המדרון מדין היכר וכד', אבל לא מחיצה ממש. ויתבאר להלן.
=== מדרון מדין מחיצה או מדין היכר ===
ב'''מאירי''' (ד"ה מבוי) הביא שתי אפשרויות. אפשרות ראשונה שהדופן האמצעי של אותו מבוי אינו צריך לחי או קורה, כיוון שהמדרון גורם לו שהוא מובדל ומופרד מרשות הרבים. ולפי זה אין המדרון מהווה מחיצה ממש, אלא רק היכר.
ולפי אפשרות שניה שמביא המאירי, שאותו גובה שבצד הפתח היא למעשה מחיצה, אע"פ שמשפע והולך פנימה או החוצה.


=== האם גם במדרון צריך עשר מתוך ארבע ===
=== האם גם במדרון צריך עשר מתוך ארבע ===
שורה 44: שורה 48:
יש שכתבו שגם דעת הרמב"ם כן, כפי שמובא בברייתא, אלא שקיצר כלשון הגמרא. כן משמע ב'''מגיד משנה''', וכן כתב '''מרכבת המשנה''' (חעלמא) שסתמו כפירושו, וכן הוא ב'''ביאור חדש''' על הרמב"ם. וב'''מעשה רקח''' כתב לדייק קצת מלשון הרמב"ם שכתב 'שהרי הוא מובדל מרה"ר' משמע שצריך הבדל גמור, והיינו י' טפחים מתוך ד' אמות.
יש שכתבו שגם דעת הרמב"ם כן, כפי שמובא בברייתא, אלא שקיצר כלשון הגמרא. כן משמע ב'''מגיד משנה''', וכן כתב '''מרכבת המשנה''' (חעלמא) שסתמו כפירושו, וכן הוא ב'''ביאור חדש''' על הרמב"ם. וב'''מעשה רקח''' כתב לדייק קצת מלשון הרמב"ם שכתב 'שהרי הוא מובדל מרה"ר' משמע שצריך הבדל גמור, והיינו י' טפחים מתוך ד' אמות.
<BR/>אך אחרים כתבו ליישב דעת הרמב"ם ולחלק בין הדברים.
<BR/>אך אחרים כתבו ליישב דעת הרמב"ם ולחלק בין הדברים.
=== מדרון מדין מחיצה או מדין היכר ===
ב'''מאירי''' (ד"ה מבוי) הביא שתי אפשרויות. אפשרות ראשונה שהדופן האמצעי של אותו מבוי אינו צריך לחי או קורה, כיוון שהמדרון גורם לו שהוא מובדל ומופרד מרשות הרבים. ולפי זה אין המדרון מהווה מחיצה ממש, אלא רק היכר.
ולפי אפשרות שניה שמביא המאירי, שאותו גובה שבצד הפתח היא למעשה מחיצה, אע"פ שמשפע והולך פנימה או החוצה.


== האם תל המתלקט מועיל לדופן סוכה ==
== האם תל המתלקט מועיל לדופן סוכה ==

תפריט ניווט