הבדלים בין גרסאות בדף "ערב פסח שחל בשבת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 30: שורה 30:
==== הראב"ד וסיעתו ====
==== הראב"ד וסיעתו ====
ה'''ראב"ד''' כתב ליישב שיטת הרי"ף מהשגת בעל המאור, שר' אלעזר בן יהודה איש ברתותא לא דיבר כלל על חולין אלא רק על תרומה, ואותה צריך לבער לפני השבת ולשייר מזון שתי סעודות, שזו גם דעתו של ר' אלעזר בר' צדוק, שאף שאמר לבער תרומה מלפני השבת, כוונתו מלבד השיור שמשייר לשבת. נמצא ששווים הם לענין תרומה. וגם לענין חולין שראא"ב לא גילה דעתו להדיא, אבל סובר הוא שמבערין אותן בזמנן כדעת ראב"צ, שדין החולין כדין ב' הסעודות המצומצות של תרומה, שחולין כיון שאוכליו מרובין, אין מניעה להשאירו לשבת.
ה'''ראב"ד''' כתב ליישב שיטת הרי"ף מהשגת בעל המאור, שר' אלעזר בן יהודה איש ברתותא לא דיבר כלל על חולין אלא רק על תרומה, ואותה צריך לבער לפני השבת ולשייר מזון שתי סעודות, שזו גם דעתו של ר' אלעזר בר' צדוק, שאף שאמר לבער תרומה מלפני השבת, כוונתו מלבד השיור שמשייר לשבת. נמצא ששווים הם לענין תרומה. וגם לענין חולין שראא"ב לא גילה דעתו להדיא, אבל סובר הוא שמבערין אותן בזמנן כדעת ראב"צ, שדין החולין כדין ב' הסעודות המצומצות של תרומה, שחולין כיון שאוכליו מרובין, אין מניעה להשאירו לשבת.
<BR/>כן כתב גם הרמב"ן ב''''מלחמות השם'''.
<BR/>כן כתב גם הרמב"ן ב'''מלחמות השם'''.
<BR/>גם ה'''ר"ן''' כתב כדברי הראב"ד, שאין מחלוקת בין ראא"ב לראב"צ שדברי ראב"צ מתייחסים רק לתרומה ולא לחולין, ואף שכתב 'מבערין את הכל' הכוונה לתרומה ולא לחולין, ואף ראב"צ סובר כן שיש לבער מלפני השבת, ומה שלא כתב שיש לשייר שתי סעודות, לפי שהוא לא עסק בעניין השיור, אבל ודאי סובר הוא כן. ולענין חולין קיימא לן כראב"צ שיש לבער בזמנו, שכן היא גם דעת רבנן, וגם ראא"ב לא חולק בזה.
<BR/>גם ה'''ר"ן''' כתב כדברי הראב"ד, שאין מחלוקת בין ראא"ב לראב"צ שדברי ראב"צ מתייחסים רק לתרומה ולא לחולין, ואף שכתב 'מבערין את הכל' הכוונה לתרומה ולא לחולין, ואף ראב"צ סובר כן שיש לבער מלפני השבת, ומה שלא כתב שיש לשייר שתי סעודות, לפי שהוא לא עסק בעניין השיור, אבל ודאי סובר הוא כן. ולענין חולין קיימא לן כראב"צ שיש לבער בזמנו, שכן היא גם דעת רבנן, וגם ראא"ב לא חולק בזה.


תפריט ניווט