הבדלים בין גרסאות בדף "דקדוק וטעויות בקריאת שמע"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 45: שורה 45:
* '''תר"י''' {{רי"ף|ברכות|ח|ב|ח: ד"ה הקורא למפרע לא יצא}} מביא את דעת רבינו משה שאומר שמי ששינה את סדר הפרשיות - יצא ידי חובה, כי בתורה זה לא לפי הסדר. '''והקשו''' עליו שהרי ראינו בגמרא {{גמרא|ברכות|יג|א|יג.}} שהקדימו את פרשת שמע לוהיה אם שמוע כדי שיקבל עליו עול מלכות שמיים ואחר כך עול מצוות. מכאן שיש חשיבות לפרשיות. '''אבל מתרץ''' שזה לא קושיה, כי הטעם הזה הוא לכתחילה, אבל בדיעבד - יצא.
* '''תר"י''' {{רי"ף|ברכות|ח|ב|ח: ד"ה הקורא למפרע לא יצא}} מביא את דעת רבינו משה שאומר שמי ששינה את סדר הפרשיות - יצא ידי חובה, כי בתורה זה לא לפי הסדר. '''והקשו''' עליו שהרי ראינו בגמרא {{גמרא|ברכות|יג|א|יג.}} שהקדימו את פרשת שמע לוהיה אם שמוע כדי שיקבל עליו עול מלכות שמיים ואחר כך עול מצוות. מכאן שיש חשיבות לפרשיות. '''אבל מתרץ''' שזה לא קושיה, כי הטעם הזה הוא לכתחילה, אבל בדיעבד - יצא.
* וכן סובר ה'''רא"ש''' {{רא"ש|ברכות|ב|יב|ב' י"ב}} שאם שינה את סדר הפרשיות יצא. וכן פסק '''הטור''' {{טור|או"ח|סד|ס"ד}}
* וכן סובר ה'''רא"ש''' {{רא"ש|ברכות|ב|יב|ב' י"ב}} שאם שינה את סדר הפרשיות יצא. וכן פסק '''הטור''' {{טור|או"ח|סד|ס"ד}}
== קורא למפרע ==
ב'''משנה''' לעיל הובא שהקורא למפרע - לא יצא.
{{ש}} מסבירים הראשונים שהכוונה כשקורא '''את הפסוקים''' בסדר לא נכון.


כן הסכימו הראשונים וכן פסק המחבר ב'''שו"ע'''  {{שו"ע|או"ח|סד|ס"ד א'}} - שהקורא למפרע, דהיינו ששינה את סדר הפסוקים - לא יצא.
=== אם שינה את סדר הפרשיות ===
* '''תר"י''' {{רי"ף|ברכות|ח|ב|ח: ד"ה הקורא למפרע לא יצא}} מביא את דעת רבינו משה שאומר שמי ששינה את סדר הפרשיות - יצא ידי חובה, כי בתורה זה לא לפי הסדר. '''והקשו''' עליו שהרי ראינו בגמרא {{גמרא|ברכות|יג|א|יג.}} שהקדימו את פרשת שמע לוהיה אם שמוע כדי שיקבל עליו עול מלכות שמיים ואחר כך עול מצוות. מכאן שיש חשיבות לפרשיות. '''אבל מתרץ''' שזה לא קושיה, כי הטעם הזה הוא לכתחילה, אבל בדיעבד - יצא.
* וכן סובר ה'''רא"ש''' {{רא"ש|ברכות|ב|יב|ב' י"ב}} שאם שינה את סדר הפרשיות יצא. וכן פסק '''הטור''' {{טור|או"ח|סד|ס"ד}} וכן פסק ה'''שו"ע''' {{שו"ע|או"ח|סד|ס"ד}}


== האם קוראים שמע בטעמים ==
== האם קוראים שמע בטעמים ==

תפריט ניווט