הבדלים בין גרסאות בדף "שכר שבת לדבר מצוה"

נוספו 596 בתים ,  18:48, 28 בינואר 2016
שורה 20: שורה 20:
<BR/>וב'''מחצית השקל''' (תקפה יב) כתב שמרן לא כתב כאן להכריע אם איכא איסורא או לא, אלא רק כתב שאין בזה סימן ברכה, לכל חד כדאית ליה, ובסימן ש"ו הביא דברי החולקים בזה. ולפי"ז יוצא שהכרעת מרן שיש איסור בשכר שבת אפילו לדבר מצוה, וכ"כ בספר '''תוספת שבת''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49576&st=&pgnum=114 (יב)].  
<BR/>וב'''מחצית השקל''' (תקפה יב) כתב שמרן לא כתב כאן להכריע אם איכא איסורא או לא, אלא רק כתב שאין בזה סימן ברכה, לכל חד כדאית ליה, ובסימן ש"ו הביא דברי החולקים בזה. ולפי"ז יוצא שהכרעת מרן שיש איסור בשכר שבת אפילו לדבר מצוה, וכ"כ בספר '''תוספת שבת''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49576&st=&pgnum=114 (יב)].  
גם ה'''פרי חדש''' (ה) חלק על דברי המג"א וכתב שהעיקר כמו שסתם מרן בסי' ש"ו לאסור. וכ"ד החיד"א ב'''ברכי יוסף''' (תקפה י) וכתב שמש"כ מרן פה הוא רק לד' רבנו שמואל שמתיר, אבל ליה לא סבירא ליה. וכ"ד הרב '''ישכיל עבדי''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=965&st=&pgnum=30 (ז יט ב)].<BR/>
גם ה'''פרי חדש''' (ה) חלק על דברי המג"א וכתב שהעיקר כמו שסתם מרן בסי' ש"ו לאסור. וכ"ד החיד"א ב'''ברכי יוסף''' (תקפה י) וכתב שמש"כ מרן פה הוא רק לד' רבנו שמואל שמתיר, אבל ליה לא סבירא ליה. וכ"ד הרב '''ישכיל עבדי''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=965&st=&pgnum=30 (ז יט ב)].<BR/>
אבל בשו"ת '''יביע אומר''' (ה כה ה) כתב שדעת מרן להיתרא, והעיקר הוא מש"כ בסי' תקפ"ה שמרן חזר בו ממש"כ בסימן שו, ויש לסמוך על מה שכתב באחרונה. וכתב שכן דעת מהר"א כהן בשו"ת '''מעט מים''' (טז) שמרן חזר בו ומשנה אחרונה עיקר.
אבל בשו"ת '''יביע אומר''' (ה כה ה) כתב שדעת מרן להיתרא, והעיקר הוא מש"כ בסי' תקפ"ה שמרן חזר בו ממש"כ בסימן שו, ויש לסמוך על מה שכתב באחרונה. וכתב שכן דעת מהר"א כהן בשו"ת '''מעט מים''' (טז) שמרן חזר בו ומשנה אחרונה עיקר.<BR/>
גם ב'''משנה ברורה''' (שו כד) כתב שנוהגים להקל, והרוצה לחשוש לאוסרים לא יקצוב, אלא יקבל אחר כך ב[[שכר שבת#מתנה|תורת מתנה]], וב'''שמירת שבת כהלכתה''' (כח עד) כתב שטוב שיתנו עם החזן או הבעל תוקע שיקבלו שכרם ב[[שכר שבת#הבלעה|הבלעה]], וכ"כ בספר '''מנוחת אהבה''' (א י כז) דבהכי ניחא טפי גם למתירים, שהרי לכו"ע אינו רואה סימן ברכה, ובהבלעה אין גם חשש זה.


==קושיית הט"ז==
==קושיית הט"ז==