הבדלים בין גרסאות בדף "קידושין בעד אחד"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 27 בתים ,  21:28, 22 באפריל 2018
מ
אין תקציר עריכה
מ
שורה 15: שורה 15:


==== מהו חב לאחריני בקידושין ====
==== מהו חב לאחריני בקידושין ====
פירש '''רש"י''' (ד"ה הכא קא חייבה) שבדבריהם הם אוסרים את קרובותיה בו ואת קרובותיו בה, וכן פירש ב'''יד רמה''' (סה ב ד"ה מאי הוי עלה)<ref>אמנם ראה להלן מובא שלעיל מיניה כתב הרמ"ה (סה א ד"ה אמר רב נחמן) את שני הדברים, היינו שאוסרת עצמה אכולי עלמא וגם שנאסרים בקרובים. אמנם שם כתב זאת רק להראות שקידושין הוא דבר שבערוה ולא מצד חב לאחריני.</ref> והוסיף לבאר שכיון שהודאתה לא מועיל לחלות הקידושין לגבי אחרים, אין הוא מועיל גם לגבי עצמה, כיון שאין קידושין לחצאין. מה שאין כן כשמודה שהיו קידושין בפני שנים, נאמנת היא לאסור עצמה, מדין [[שוויה אנפשיה חתיכה דאיסורא]]. וביאור דבריו, שכאשר ההודאה נצרכת רק לומר מה היה, יש לה תועלת לענין איסור על המודה עצמו, אבל כאשר ההודאה נצרכת לעצם קיום הדבר, אין הקידושין יכול לחול, כיון שאינם חלים לחצאין.
פירש '''רש"י''' (ד"ה הכא קא חייבה) שבדבריהם הם אוסרים את קרובותיה בו ואת קרובותיו בה, וכן פירש ב'''יד רמה''' (סה ב ד"ה מאי הוי עלה)<ref>אמנם לעיל מיניה כתב הרמ"ה (סה א ד"ה אמר רב נחמן) את שני הדברים, היינו שאוסרת עצמה אכולי עלמא וגם שנאסרים בקרובים. אמנם שם כתב זאת רק להראות שקידושין הוא דבר שבערוה ולא מצד חב לאחריני.</ref> והוסיף לבאר שכיון שהודאתה לא מועיל לחלות הקידושין לגבי אחרים, אין הוא מועיל גם לגבי עצמה, כיון שאין קידושין לחצאין. מה שאין כן כשמודה שהיו קידושין בפני שנים, נאמנת היא לאסור עצמה, מדין [[שוויה אנפשיה חתיכה דאיסורא]]. וביאור דבריו, שכאשר ההודאה נצרכת רק לומר מה היה, יש לה תועלת לענין איסור על המודה עצמו, אבל כאשר ההודאה נצרכת לעצם קיום הדבר, אין הקידושין יכול לחול, כיון שאינם חלים לחצאין.
<BR/>ה'''רשב"א''' (ד"ה א"ל רב אשי) הקשה על רש"י, שאם כן בגר וגיורת שאין להם קרובים ואינם אוסרים אף אחד בהודאתם, יחולו הקידושין אף בלא עדים? לכן הסביר הרשב"א באופן אחר, שמחייב לאחריני הכוונה שהיא אוסרת עצמה על כל העולם בהודאתה, וכתב שכן פירש '''רבנו חננאל'''. וכן הוא בשו"ת '''ראב"ן''' (סד), ב'''ר"ן''' (בדפי הרי"ף כח א ד"ה המקדש) וב'''תשב"ץ''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1381&st=&pgnum=104&hilite= (א קל)].  
<BR/>ה'''רשב"א''' (ד"ה א"ל רב אשי) הקשה על רש"י, שאם כן בגר וגיורת שאין להם קרובים ואינם אוסרים אף אחד בהודאתם, יחולו הקידושין אף בלא עדים? לכן הסביר הרשב"א באופן אחר, שמחייב לאחריני הכוונה שהיא אוסרת עצמה על כל העולם בהודאתה, וכתב שכן פירש '''רבנו חננאל'''. וכן הוא בשו"ת '''ראב"ן''' (סד), ב'''ר"ן''' (בדפי הרי"ף כח א ד"ה המקדש) וב'''תשב"ץ''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1381&st=&pgnum=104&hilite= (א קל)].  
<BR/>ב'''פסקי הרי"ד''' (סה ב) כתב כשני הפירושים, שגם אוסרת עצמה אכולי עלמא (כרבנו חננאל), וגם היא נאסרת בקרוביו לאחר שתתאלמן או תתגרש (כרש"י).
<BR/>ב'''פסקי הרי"ד''' (סה ב) כתב כשני הפירושים, שגם אוסרת עצמה אכולי עלמא (כרבנו חננאל), וגם היא נאסרת בקרוביו לאחר שתתאלמן או תתגרש (כרש"י).

תפריט ניווט