הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת האילנות"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 426 בתים ,  13:57, 11 במרץ 2018
אין תקציר עריכה
שורה 13: שורה 13:
<BR/>ב'''רמב"ם''' (ברכות י יג) הנוסח: "שלא חיסר בעולמו כלום וברא בו בריות טובות ואילנות טובות '''ונאות כדי ליהנות''' בהן בני אדם".
<BR/>ב'''רמב"ם''' (ברכות י יג) הנוסח: "שלא חיסר בעולמו כלום וברא בו בריות טובות ואילנות טובות '''ונאות כדי ליהנות''' בהן בני אדם".
<BR/>ב'''פסקי הרי"ד''' (מג ב) הגירסה: "ברוך שלא חיסר '''מעולמו''' כלום וברא בו בריות טובות ואילנות טובות '''להתעדן''' בהן בני אדם". וב'''שיורי ברכה''' (קונטרס אחרון רכו ב) הביא גירסה זו בשם '''ספר הפרדס''' לרבנו אשר בר חיים (ח א א).
<BR/>ב'''פסקי הרי"ד''' (מג ב) הגירסה: "ברוך שלא חיסר '''מעולמו''' כלום וברא בו בריות טובות ואילנות טובות '''להתעדן''' בהן בני אדם". וב'''שיורי ברכה''' (קונטרס אחרון רכו ב) הביא גירסה זו בשם '''ספר הפרדס''' לרבנו אשר בר חיים (ח א א).
<BR/>ב'''ספר הפרנס''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8914&st=&pgnum=56&hilite= (שצו)] כתב הנוסח: "שלא חיסר בעולמו כלום וברא בו בריות נאות להתנאות מהם". והוסיף שאם כבר גדלו הפירות חותם: "בריות טובות ואילנות טובות".
<BR/>ב'''ספר הפרנס''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8914&st=&pgnum=56&hilite= (שצו)] כתב הנוסח: "שלא חיסר בעולמו כלום וברא בו בריות נאות להתנאות מהם". והוסיף שאם כבר גדלו הפירות חותם: "בריות טובות ואילנות טובות". וכן הוא ב'''תשבץ קטן''' (שכב) בשם רבנו יוסף.


ב'''שלחן ערוך''' (אורח חיים רכו) הנוסח: "בא"י אמ"ה שלא חיסר בעולמו כלום וברא בו בריות טובות ואילנות טובות ליהנות בהם בני אדם".  
ב'''שלחן ערוך''' (אורח חיים רכו) הנוסח: "בא"י אמ"ה שלא חיסר בעולמו כלום וברא בו בריות טובות ואילנות טובות ליהנות בהם בני אדם".  
שורה 82: שורה 82:
ב'''מרדכי''' (ברכות ו קמח) הביא בשם '''הר"ר יוסף''' שאם לא ראה אילנות עד שגדלו הפירות, שצריך לברך כך. וכן הוא ב'''הגהות מיימוניות''' (ברכות ו ט) משמו. וכן היא דעת ה'''אגודה''' (ברכות ו קנח) ו'''אבודרהם''' (ברכת הראייה השבח וההודאה ד"ה הרואה בריות).
ב'''מרדכי''' (ברכות ו קמח) הביא בשם '''הר"ר יוסף''' שאם לא ראה אילנות עד שגדלו הפירות, שצריך לברך כך. וכן הוא ב'''הגהות מיימוניות''' (ברכות ו ט) משמו. וכן היא דעת ה'''אגודה''' (ברכות ו קנח) ו'''אבודרהם''' (ברכת הראייה השבח וההודאה ד"ה הרואה בריות).
<BR/>בספר '''הפרנס''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8914&st=&pgnum=56&hilite= (שצו)] כתב שאם מברך אחר שכבר גדלו הפירות, צריך לחתום בריות טובות ואילנות טובות. מוכח מדבריו שמברכים גם על פירות.
<BR/>בספר '''הפרנס''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8914&st=&pgnum=56&hilite= (שצו)] כתב שאם מברך אחר שכבר גדלו הפירות, צריך לחתום בריות טובות ואילנות טובות. מוכח מדבריו שמברכים גם על פירות.
וב'''תשבץ קטן''' (שכב) גם כן כתב כעין דברי ספר הפרנס, וכתב כן בשם רבנו יוסף<ref> וכנראה שזו גם כוונת המרדכי בשמו, שאם כבר גדלו הפירות יש נוסח מעט שונה בברכה.</ref>.


אבל ב'''טור''' (אורח חיים רכו) כתב שאם לא בירך עד אחר שגדלו הפירות, לא יברך עוד. וב'''בית יוסף''' (ד"ה ומ"ש רבינו ואם איחר) כתב שדברים של טעם הם, אבל הביא גם דברי המרדכי והגהות מיימוניות החולקים.
אבל ב'''טור''' (אורח חיים רכו) כתב שאם לא בירך עד אחר שגדלו הפירות, לא יברך עוד. וב'''בית יוסף''' (ד"ה ומ"ש רבינו ואם איחר) כתב שדברים של טעם הם, אבל הביא גם דברי המרדכי והגהות מיימוניות החולקים.
שורה 110: שורה 111:


=== אילנות מורכבים מין בשאינו מינו ===
=== אילנות מורכבים מין בשאינו מינו ===
{{להשלים}}
== הערות שוליים ==
{{הערות שוליים}}


[[קטגוריה:ברכות הראיה]]
[[קטגוריה:ברכות הראיה]]

תפריט ניווט