הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת הדלקת נרות שבת"

נוסף בית אחד ,  19:12, 23 בדצמבר 2015
שורה 15: שורה 15:
===טעם המחלוקת===
===טעם המחלוקת===


בטעם מחלוקת הראשונים יש לבאר דהמחייבים לברך ס"ל דיש מצוה בההדלקה עצמה, ואילו הפוטרים מברכה סוברים שהמצווה היא שיהיה נר דלוק בבית, ולא ההדלקה עצמה. וכן נראה מדברי התוס' שם, שכתב בשמם שאם יש לו נר דלוק אינו צריך לכבות ולחזור ולהדליק, ומבואר מזה דליכא מצוה כלל בהדלקה עצמה, אלא רק במה שיש אור בבית. וכן במרדכי הנ"ל בשם ר' משולם, משמע שליכא מצוה בהדלקה, שכתב שגמר מלאכת המצוה אינו בהדלקה, אלא המצוה היא במה שסועד לאור הנר ובזה הוא מענג את השבת, וכ"כ לבאר בשו"ת '''ציץ אליעזר''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=14500&st=%u05D4%u05D3%u05DC%u05E7%u05EA%20%u05D4%u05E0%u05E8%20%u05D1%u05E9%u05D1%u05EA (א כ יא ד"ה מבואר לנו)]. אבל מורו ורבו בשו"ת '''הר צבי''' בכמה מקומות [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=20947&st=%u05de%u05e2%u05e9%u05d4+%u05d4%u05d4%u05d3%u05dc%u05e7%u05d4(א קמ ד"ה בעיקר הדבר,] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=20947&st=%u05D4%u05DE%u05E6%u05D5%u05D4%20%u05E9%u05D9%u05D3%u05DC%u05D9%u05E7%20%u05D1%u05D9%u05D3%u05D9%u05DD א קמג ד"ה אולם להלכה,] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=20947&st=%u05DE%u05E2%u05E9%u05D4%20%u05D4%u05D4%u05D3%u05DC%u05E7%u05D4 ב קיד ד"ה והנה לענין)] כתב דעיקר המצוה היא שיהיה נר דלוק, ודייק מלשון הרמב"ם, וגם יישב בזה הא דהתיר המג"א לברך על הדלקת הגויה.
בטעם מחלוקת הראשונים יש לבאר דהמחייבים לברך ס"ל דיש מצוה בההדלקה עצמה, ואילו הפוטרים מברכה סוברים שהמצווה היא שיהיה נר דלוק בבית, ולא ההדלקה עצמה. וכן נראה מדברי התוס' שם, שכתב בשמם שאם יש לו נר דלוק אינו צריך לכבות ולחזור ולהדליק, ומבואר מזה דליכא מצוה כלל בהדלקה עצמה, אלא רק במה שיש אור בבית. וכן במרדכי הנ"ל בשם ר' משולם, משמע שליכא מצוה בהדלקה, שכתב שגמר מלאכת המצוה אינו בהדלקה, אלא המצוה היא במה שסועד לאור הנר ובזה הוא מענג את השבת, וכ"כ לבאר בשו"ת '''ציץ אליעזר''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=14500&st=%u05D4%u05D3%u05DC%u05E7%u05EA%20%u05D4%u05E0%u05E8%20%u05D1%u05E9%u05D1%u05EA (א כ יא ד"ה מבואר לנו)]. אבל מורו ורבו בשו"ת '''הר צבי''' בכמה מקומות [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=20947&st=%u05de%u05e2%u05e9%u05d4+%u05d4%u05d4%u05d3%u05dc%u05e7%u05d4 (א קמ ד"ה בעיקר הדבר,] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=20947&st=%u05D4%u05DE%u05E6%u05D5%u05D4%20%u05E9%u05D9%u05D3%u05DC%u05D9%u05E7%20%u05D1%u05D9%u05D3%u05D9%u05DD א קמג ד"ה אולם להלכה,] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=20947&st=%u05DE%u05E2%u05E9%u05D4%20%u05D4%u05D4%u05D3%u05DC%u05E7%u05D4 ב קיד ד"ה והנה לענין)] כתב דעיקר המצוה היא שיהיה נר דלוק, ודייק מלשון הרמב"ם, וגם יישב בזה הא דהתיר המג"א לברך על הדלקת הגויה.


ועיין ב'''חידושי הגר"ח מבריסק''' (שבת כג ב) שכתב בדעת הרמב"ם דיש שני דינים בהדלקת נרות, אחד הוא משום כבוד שבת, שזה מעשה ההדלקה עצמו קודם השבת, ואחד משום עונג שבת וזה בשבת עצמה שאוכל ושותה לאור הנר. וכעין זה יש ב'''ביאור הגר"א''' (אורח חיים תקכט ה). ולפי"ז צ"ל דהראשונים דפוטרים ואוסרים לברך ס"ל דליכא מצוה בהדלקה משום כבוד שבת, אלא רק בשבת עצמה ומשום עונג.
ועיין ב'''חידושי הגר"ח מבריסק''' (שבת כג ב) שכתב בדעת הרמב"ם דיש שני דינים בהדלקת נרות, אחד הוא משום כבוד שבת, שזה מעשה ההדלקה עצמו קודם השבת, ואחד משום עונג שבת וזה בשבת עצמה שאוכל ושותה לאור הנר. וכעין זה יש ב'''ביאור הגר"א''' (אורח חיים תקכט ה). ולפי"ז צ"ל דהראשונים דפוטרים ואוסרים לברך ס"ל דליכא מצוה בהדלקה משום כבוד שבת, אלא רק בשבת עצמה ומשום עונג.