הבדלים בין גרסאות בדף "מיגו דהעזה"

הוסרו 30 בתים ,  22:55, 28 במאי 2016
שורה 48: שורה 48:


==קושיית הראשונים- סוגיות בהן אמרינן מיגו דהעזה==  
==קושיית הראשונים- סוגיות בהן אמרינן מיגו דהעזה==  
הקשו הראשונים על דין 'מיגו דהעזה לא אמרינן' מסוגיות מפורשות בהן מוכח שמיגו דהעזה הוא בהחלט מיגו טוב, ועל ידו זוכים בדין. ה'''רמב"ן''' בחידושיו (שבועות מב ב ד"ה), וה'''תוספות''' ([http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=21&daf=107&format=pdf בבא קמא קז א ד"ה עירוב], ו[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=52b&format=pdf בבא בתרא נב ב ד"ה דברים]), מוכיחים מתוך כמה סוגיות שאמרינן מיגו דהעזה.  
הקשו ראשונים רבים, כדוגמת ה'''רמב"ן''' בחידושיו (שבועות מב ב ד"ה), וה'''תוספות''' ([http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=21&daf=107&format=pdf בבא קמא קז א ד"ה עירוב], ו[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=52b&format=pdf בבא בתרא נב ב ד"ה דברים]), על דין 'מיגו דהעזה לא אמרינן'. הראשונים מציגים סוגיות מפורשות בהן מוכח שמיגו דהעזה הוא בהחלט מיגו טוב, ועל ידו זוכים בדין.


המקור הראשון ממנו מוכחים הראשונים שאמרינן מיגו דהעזה הוא ה'''גמרא''' ([http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=31&format=pdf בבא בתרא לא א]), שנאמן לטעון אדם 'קרקע זו היא של אבותי שלקחו מאבותיך', במיגו שיכול היה לטעון 'ממך קניתיה'. והנה, טענת 'של אבותי לקחו מאבותיך' אינה טענה עם העזת פנים, ואין בעל הדין מכיר בשקרה, ולעומת זאת הטענה בה יכול היה לזכות, 'ממך קניתיה', היא טענה עם העזה, שבעל הדין מכיר בשקר טענה זו!
המקור הראשון ממנו מוכחים הראשונים שאמרינן מיגו דהעזה הוא ה'''גמרא''' ([http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=31&format=pdf בבא בתרא לא א]), שנאמן לטעון אדם 'קרקע זו היא של אבותי שלקחו מאבותיך', במיגו שיכול היה לטעון 'ממך קניתיה'. והנה, טענת 'של אבותי לקחו מאבותיך' אינה טענה עם העזת פנים, ואין בעל הדין מכיר בשקרה, ולעומת זאת הטענה בה יכול היה לזכות, 'ממך קניתיה', היא טענה עם העזה, שבעל הדין מכיר בשקר טענה זו!
171

עריכות