62
עריכות
| שורה 15: | שורה 15: | ||
שיטת רש"י<br/> | |||
'''רש"י''' בפירושו על הגמרא (שם) מסביר שבני בבל היו לומדים בארץ ישראל ולא בבבל (זו הייתה המציאות אז ). עקב כך מכיוון שהם לומדים חוץ למקומם צרכי הבית לא מוטלים עליהם, ולכן הם צריכים לישא אשה קודם, ואח"כ ללמוד תורה [ע"מ שלא יהיו להם הרהורים]. <br/> | '''רש"י''' בפירושו על הגמרא (שם) מסביר שבני בבל היו לומדים בארץ ישראל ולא בבבל (זו הייתה המציאות אז ). עקב כך מכיוון שהם לומדים חוץ למקומם צרכי הבית לא מוטלים עליהם, ולכן הם צריכים לישא אשה קודם, ואח"כ ללמוד תורה [ע"מ שלא יהיו להם הרהורים]. <br/> | ||
אמנם, בני ארץ ישראל שלומדים במקומם וצרכי הבית מוטלים עליהם, ילמדו תורה ואח"כ ישאו אשה. ['''רש"י''' לא פתר את בעיית ההרהורים בארץ ישראל ]. | אמנם, בני ארץ ישראל שלומדים במקומם וצרכי הבית מוטלים עליהם, ילמדו תורה ואח"כ ישאו אשה. ['''רש"י''' לא פתר את בעיית ההרהורים בארץ ישראל ]. | ||
שיטת תוספות<br/> | |||
'''התוספות''' (שם ד"ה הא לן הא להו) מקשים על רש"י שתי קושיות:<br/> | '''התוספות''' (שם ד"ה הא לן הא להו) מקשים על רש"י שתי קושיות:<br/> | ||
1. לפי '''רש"י''' אנשי בבל נושאים אשה, ע"מ לפתור את בעיית ההרהורים, ואח"כ הולכים ללמוד תורה בא"י. תשובה זו אינה מובנת, הרי אם הם מחוץ לביתם עדיין יהיו להם הרהורים, וממילא בעיית ההרהורים לא נפתרה.<br/> | 1. לפי '''רש"י''' אנשי בבל נושאים אשה, ע"מ לפתור את בעיית ההרהורים, ואח"כ הולכים ללמוד תורה בא"י. תשובה זו אינה מובנת, הרי אם הם מחוץ לביתם עדיין יהיו להם הרהורים, וממילא בעיית ההרהורים לא נפתרה.<br/> | ||
| שורה 32: | שורה 32: | ||
שיטת הר"ן<br/> | |||
מובא '''בר"ן''' (על הרי"ף מסכת קידושין דף יב עמוד א בדפי הרי"ף) הסבר שלישי . נשות בני בבל מתעסקות בצרכי הבית ולכן האיש יכול להתחתן וגם ללמוד תורה בצורה סבירה. אמנם, בנות א"י מפונקות ולכן עדיף ללמוד ורק אח"כ להתחתן. [הר"ן לא פותר את בעיית ההרהורים של בני א"י]. | מובא '''בר"ן''' (על הרי"ף מסכת קידושין דף יב עמוד א בדפי הרי"ף) הסבר שלישי . נשות בני בבל מתעסקות בצרכי הבית ולכן האיש יכול להתחתן וגם ללמוד תורה בצורה סבירה. אמנם, בנות א"י מפונקות ולכן עדיף ללמוד ורק אח"כ להתחתן. [הר"ן לא פותר את בעיית ההרהורים של בני א"י]. | ||
שיטת ר"י הזקן <br/> | |||
'''הר"י הזקן''' (קידושין כט ע"ב) מסביר שבני בבל יצרם מתגבר עליהם, ולכן ישאו אשה תחילה ואח"כ ילמדו תורה. אמנם בני א"י, מתוך שהם חפצים בתורה, אין יצרם מתגבר עליהם ולכן ילמדו תורה ואח"כ ישאו אשה. [הדיון הוא אך ורק על נושא היצר]. | '''הר"י הזקן''' (קידושין כט ע"ב) מסביר שבני בבל יצרם מתגבר עליהם, ולכן ישאו אשה תחילה ואח"כ ילמדו תורה. אמנם בני א"י, מתוך שהם חפצים בתורה, אין יצרם מתגבר עליהם ולכן ילמדו תורה ואח"כ ישאו אשה. [הדיון הוא אך ורק על נושא היצר]. | ||
לכאורה מדוע בעיית היצר נפתרת בא"י? מסביר '''המקנה''' (בחידושיו על הגמרא שם) שבא"י ישנה קדושה וחכמה ולכן יש יותר יכולת להתגבר על היצר מאשר בחוץ לארץ . | לכאורה מדוע בעיית היצר נפתרת בא"י? מסביר '''המקנה''' (בחידושיו על הגמרא שם) שבא"י ישנה קדושה וחכמה ולכן יש יותר יכולת להתגבר על היצר מאשר בחוץ לארץ . | ||
עריכות