32
עריכות
| שורה 41: | שורה 41: | ||
===שיטת הר"ן=== | ===שיטת הר"ן=== | ||
'''הר"ן''' (בבא מציעא כה, ב ד"ה "ולהוי קשר סימן") סבור שגוזלות מקושרים במשנה היינו ספק הינוח במקום המשתמר קצת, ועל כן אם יש סימן יכריז- שגם נטילת המוצא הוי כמקום המשתמר קצת עבור הבעלים, וכיוון שיש צד שיש בכך יתרון לבעלים- שהרי שמא נפלה הימנו ולא יוע מיקומה- יכריז. הר"ן מחדש הגדרה- נטילת המצא הוי בגדר מקום המשתמר קצת, ולא כמציאות מוכרחת או קרובה לוודאי שהחפץ ישוב לבעליו. בדין וודאי הינוח במקום המשתמר קצת לא יגע, ואפילו אם יש סימן, שאין זו אבידה שהרי הממון הונח במקום שאינו מופקר, ואין לאדם ליטול הממון ובכך הוי גם מקום המשתמר קצת כנ"ל, והיינו טלית וקורדום בצד גדר דלהלן (בבא מציעא לא, א) שלא יגע בהם. במקום המשתמר לגמרי אפילו ספק הינוח לא יטול, שכל מה שאמרנו בספק הינוח שיטול ויכריז היינו במקום שייתכן ויועיל לבעלים על הצד שנפל, ואם לא אזי סוף-סוף לא הרע לו- ששניהם מקום המשתמר קצת), אך במקום המשתמר לגמרי אם הונח ולא נפל הרי מרע לו ועל כן ע"פ השקלול הכולל בכה"ג לא יגע. | '''הר"ן''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40871&st=&pgnum=23(בבא מציעא כה, ב ד"ה "ולהוי קשר סימן")] סבור שגוזלות מקושרים במשנה היינו ספק הינוח במקום המשתמר קצת, ועל כן אם יש סימן יכריז- שגם נטילת המוצא הוי כמקום המשתמר קצת עבור הבעלים, וכיוון שיש צד שיש בכך יתרון לבעלים- שהרי שמא נפלה הימנו ולא יוע מיקומה- יכריז. הר"ן מחדש הגדרה- נטילת המצא הוי בגדר מקום המשתמר קצת, ולא כמציאות מוכרחת או קרובה לוודאי שהחפץ ישוב לבעליו. בדין וודאי הינוח במקום המשתמר קצת לא יגע, ואפילו אם יש סימן, שאין זו אבידה שהרי הממון הונח במקום שאינו מופקר, ואין לאדם ליטול הממון ובכך הוי גם מקום המשתמר קצת כנ"ל, והיינו טלית וקורדום בצד גדר דלהלן (בבא מציעא לא, א) שלא יגע בהם. במקום המשתמר לגמרי אפילו ספק הינוח לא יטול, שכל מה שאמרנו בספק הינוח שיטול ויכריז היינו במקום שייתכן ויועיל לבעלים על הצד שנפל, ואם לא אזי סוף-סוף לא הרע לו- ששניהם מקום המשתמר קצת), אך במקום המשתמר לגמרי אם הונח ולא נפל הרי מרע לו ועל כן ע"פ השקלול הכולל בכה"ג לא יגע. | ||
===שיטת הרא"ש=== | ===שיטת הרא"ש=== | ||
| שורה 52: | שורה 52: | ||
'''הכס"מ''' (שם) דוחה את דברי המ"מ שלרמב"ם גרסא אחרת בגמרא (להלן תובא שיטת המ"מ), ומסביר בדברי רב שסתם 'כל ספק הינוח' שמשמע בין שיש סימן ובין שאין, ומה שכתבה הגמרא טעם לדבר שאין בו סימן בלאו דווקא הוא, אלא 'טעמא רבה' הוא בכה"ג, ומה שהקשתה הגמרא 'ולהוי קשר' סימן לא לענין זה שיטול ויכריז אלא שמדובר במשנה שיש סימן ועל כרחך צריך להיות טעם אחר. (כ"כ גם '''הריטב"א בשיטת רבו''' (בבא מציעא כה, ב ד"ה "אבל יש מפרשים"). הנה דברי הכס"מ צ"ב ויש בהם קושי מצדי צדדים- ראשית קשה לומר שדברי הגמרא הם טעם חלקי לדין האמור במשנה, ועוד שלא נראה ששאלת הגמרא 'ולהוי קשר סימן' היינו לענין האמור במשנה, שאם כן היה לגמרא להתנסח בצורה אחרת (לדוג' 'התינח שאין בו סימן' וכו'). | '''הכס"מ''' (שם) דוחה את דברי המ"מ שלרמב"ם גרסא אחרת בגמרא (להלן תובא שיטת המ"מ), ומסביר בדברי רב שסתם 'כל ספק הינוח' שמשמע בין שיש סימן ובין שאין, ומה שכתבה הגמרא טעם לדבר שאין בו סימן בלאו דווקא הוא, אלא 'טעמא רבה' הוא בכה"ג, ומה שהקשתה הגמרא 'ולהוי קשר' סימן לא לענין זה שיטול ויכריז אלא שמדובר במשנה שיש סימן ועל כרחך צריך להיות טעם אחר. (כ"כ גם '''הריטב"א בשיטת רבו''' (בבא מציעא כה, ב ד"ה "אבל יש מפרשים"). הנה דברי הכס"מ צ"ב ויש בהם קושי מצדי צדדים- ראשית קשה לומר שדברי הגמרא הם טעם חלקי לדין האמור במשנה, ועוד שלא נראה ששאלת הגמרא 'ולהוי קשר סימן' היינו לענין האמור במשנה, שאם כן היה לגמרא להתנסח בצורה אחרת (לדוג' 'התינח שאין בו סימן' וכו'). | ||
'''המ"מ''' (שם) כתב שלרמב"ם הייתה גרסא אחרת בסוף מהלך הגמ'- ''''אלא''' איכא למימר איניש אצנעינהו', ואוקימתא זו סותרת האוקימתות הקודמות לה, ואפילו כשיש סימן לא יגע. אמנם יש צורך להסביר פשר גרסת הרמב"ם ומהלך הגמרא לשיטתו, ונראה לומר כך- בתחילת הסוגיא מביאה הגמרא טעם לין לא יגע כיון שהוצנע ואין ימן ולא יוכל הבעלים להשיב אבידתו. בגמרא מובאות שתי קושיות על דברים אלו- בתחילה מקשה שיש סימן (בגוף או במקום) ועל כן יטול ויכריז, ודוחה הגמרא שמדובר בכה"ג שאין סימן, לאחר מכן מקשה שלא וודאי שהגוזלים הונחו שם שהרי הן מדדות ושוב אין הטעם הנאמר נכון- ביחס לקושיא זו מובאים דברי רב, וצ"ל שבזאת מתרצת הגמרא תירוץ חדש, שלפיו '''כל''' ספק הינוח, אפילו שיש בו סימן, לא יגע, נראה שזו כוונת המ"מ שיש לגרוס 'אלא'. כלומר, בתחילה הגמרא הביאה טעם שענינו שיקול דעת לטובת הבעלים לענין חזרת הממון לידיו- שהבעלים ישוב ולא ימצא אבידתו, אך הקשתה הגמרא 'אי במדדין מעלמא אטו ומותרין'- ולא נכון להניח שהבעלים ישוב לקחתם, ועל כן צריך טעם אחר בשיקול הדעת לטובת הבעלים שיסביר את דין המשנה, ומביאה הגמרא את דברי רב (ובזאת מובן מדוע דבריו מובאים רק בשלב זה ולא כתשובה לשאלה הראשונה שבגמרא) שכל ספק הינוח לא יגע, ונראה שטעם זה ענינו לא להתערב בממון של אדם אחר כאשר לא ברור שהוא זקוק לכך, ולכן אפילו כשיש סימן- כשם שבודאי הינוח אין להתערב בממון של אדם והדין הוא שלא יגע שלא להטריחו, וכן אם אין סימן לא יתערב ויגע שמא יחזור לקחתו (כעת טעם זה אינו מחמת השבת הממון גרידא, אלא ע"פ הטעם שאין להתערב בממונם של אחרים כשאין צורך מובהק בכך), וכך הוא גם בספק הינוח, ואף כשיש סימן- נראה שהטעם לזה הוא שפעמים רבות הבעלים מעדיפים שהחפץ ישאר באותו מקום, למרות הסיכון שבדבר, מאשר שיצטרכו לטרוח בחיפוש אחר האבידה ומסירת סימנים. אם כי יתכן שבמצבים מסוימים היו מעדיפים שהמוצא יטול את האבידה, מחמת הספק והשקלול הכללי הדין שלא יגע וישאיר החפץ במקומו. עוד מובן לפי זה מדוע לא נצרך הרמב"ם לחלוקה של מקום המשתמר קצת, שכאמור לעיל חידשו הראשונים שישנו מקום המשתמר קצת כדי להסביר מדוע כשיש סימן חייב להכריז, אך לפי הרמב"ם הגמרא חזרה בה מהאמור לעיל ושוב אין צורך בחילוק זה. אמנם כן נראה שיש לשיטתו חלוקה בין מקום המשתמר לבין מקום שאינו משתמר, ממה שכתב בה"ב לחלק בין דברים הנדחים לדברים מצויים, וכ"כ '''הפנ"י''' (בבא מציעא כה, ב ד"ה "ולענ"ד נראה לישב"). עוד צריך לומר בשיטת הרמב"ם שדרך הנחה בדבריו היינו שהבר שלפנינו נתפס בעינינו כדבר שהונח, ואין הכוונה רק לצורת מציאותו לפנינו- האם מונח או נפול (ודאי גם זה משמעותי בצורה לא בטלה) אלא ע"פ בחינה של ההקשרים הכלליים של המציאות שלפנינו. לפ"ז אתי שפיר מה שכתב בה"י שיכריז על חפץ שמצאו מונח ע"י שמקומו יהווה סימן, שבזה מדובר רק על חפץ שבמציאותו מונח ולא לדרך הנחה. נראה שזו כוונת '''הריטב"א''' (בבא מציעא כג, א ד"ה "אבל בדבר") שכתב: "אבל יש הנחה אחרת שאינה להצנעה כלל אלא שבא דרך שכחה כגון שעמד שם לעשות עסקיו והניח כליו סמוך לו ושכחם שם, וזה אנו דנין כשנמצאת האבדה במקום שאין משתמר כלל וזה דומה לנפילה, אלא דבנפילה ליכא סימן מקום.. ובדרך הנחה יש סימן.. וכל מקום שהזכירו סימן מנין או סימן מקום אינו אלא כזו, וזה יהיה לך אב לכל המקומות להבדיל בין הנחה זו ובין ספק הינוח ובין ודאי הינוח, וזה דבר שנכשלו בו גדולים דוק ותשכח" (וכ"כ גם ה'''פנ"י''' ו'''האו"ש''' שם). | '''המ"מ''' (שם) כתב שלרמב"ם הייתה גרסא אחרת בסוף מהלך הגמ'- ''''אלא''' איכא למימר איניש אצנעינהו', ואוקימתא זו סותרת האוקימתות הקודמות לה, ואפילו כשיש סימן לא יגע. אמנם יש צורך להסביר פשר גרסת הרמב"ם ומהלך הגמרא לשיטתו, ונראה לומר כך- בתחילת הסוגיא מביאה הגמרא טעם לין לא יגע כיון שהוצנע ואין ימן ולא יוכל הבעלים להשיב אבידתו. בגמרא מובאות שתי קושיות על דברים אלו- בתחילה מקשה שיש סימן (בגוף או במקום) ועל כן יטול ויכריז, ודוחה הגמרא שמדובר בכה"ג שאין סימן, לאחר מכן מקשה שלא וודאי שהגוזלים הונחו שם שהרי הן מדדות ושוב אין הטעם הנאמר נכון- ביחס לקושיא זו מובאים דברי רב, וצ"ל שבזאת מתרצת הגמרא תירוץ חדש, שלפיו '''כל''' ספק הינוח, אפילו שיש בו סימן, לא יגע, נראה שזו כוונת המ"מ שיש לגרוס 'אלא'. כלומר, בתחילה הגמרא הביאה טעם שענינו שיקול דעת לטובת הבעלים לענין חזרת הממון לידיו- שהבעלים ישוב ולא ימצא אבידתו, אך הקשתה הגמרא 'אי במדדין מעלמא אטו ומותרין'- ולא נכון להניח שהבעלים ישוב לקחתם, ועל כן צריך טעם אחר בשיקול הדעת לטובת הבעלים שיסביר את דין המשנה, ומביאה הגמרא את דברי רב (ובזאת מובן מדוע דבריו מובאים רק בשלב זה ולא כתשובה לשאלה הראשונה שבגמרא) שכל ספק הינוח לא יגע, ונראה שטעם זה ענינו לא להתערב בממון של אדם אחר כאשר לא ברור שהוא זקוק לכך, ולכן אפילו כשיש סימן- כשם שבודאי הינוח אין להתערב בממון של אדם והדין הוא שלא יגע שלא להטריחו, וכן אם אין סימן לא יתערב ויגע שמא יחזור לקחתו (כעת טעם זה אינו מחמת השבת הממון גרידא, אלא ע"פ הטעם שאין להתערב בממונם של אחרים כשאין צורך מובהק בכך), וכך הוא גם בספק הינוח, ואף כשיש סימן- נראה שהטעם לזה הוא שפעמים רבות הבעלים מעדיפים שהחפץ ישאר באותו מקום, למרות הסיכון שבדבר, מאשר שיצטרכו לטרוח בחיפוש אחר האבידה ומסירת סימנים. אם כי יתכן שבמצבים מסוימים היו מעדיפים שהמוצא יטול את האבידה, מחמת הספק והשקלול הכללי הדין שלא יגע וישאיר החפץ במקומו. עוד מובן לפי זה מדוע לא נצרך הרמב"ם לחלוקה של מקום המשתמר קצת, שכאמור לעיל חידשו הראשונים שישנו מקום המשתמר קצת כדי להסביר מדוע כשיש סימן חייב להכריז, אך לפי הרמב"ם הגמרא חזרה בה מהאמור לעיל ושוב אין צורך בחילוק זה. אמנם כן נראה שיש לשיטתו חלוקה בין מקום המשתמר לבין מקום שאינו משתמר, ממה שכתב בה"ב לחלק בין דברים הנדחים לדברים מצויים, וכ"כ '''הפנ"י''' (בבא מציעא כה, ב ד"ה "ולענ"ד נראה לישב"). עוד צריך לומר בשיטת הרמב"ם שדרך הנחה בדבריו היינו שהבר שלפנינו נתפס בעינינו כדבר שהונח, ואין הכוונה רק לצורת מציאותו לפנינו- האם מונח או נפול (ודאי גם זה משמעותי בצורה לא בטלה) אלא ע"פ בחינה של ההקשרים הכלליים של המציאות שלפנינו. לפ"ז אתי שפיר מה שכתב בה"י שיכריז על חפץ שמצאו מונח ע"י שמקומו יהווה סימן, שבזה מדובר רק על חפץ שבמציאותו מונח ולא לדרך הנחה. נראה שזו כוונת '''הריטב"א''' (בבא מציעא כג, א ד"ה "אבל בדבר") שכתב: "אבל יש הנחה אחרת שאינה להצנעה כלל אלא שבא דרך שכחה כגון שעמד שם לעשות עסקיו והניח כליו סמוך לו ושכחם שם, וזה אנו דנין כשנמצאת האבדה במקום שאין משתמר כלל וזה דומה לנפילה, אלא דבנפילה ליכא סימן מקום.. ובדרך הנחה יש סימן.. וכל מקום שהזכירו סימן מנין או סימן מקום אינו אלא כזו, וזה יהיה לך אב לכל המקומות להבדיל בין הנחה זו ובין ספק הינוח ובין ודאי הינוח, וזה דבר שנכשלו בו גדולים דוק ותשכח" (וכ"כ גם ה'''פנ"י''' ו'''האו"ש''' שם). | ||
== בביאור 'ואם נטל לא יחזיר' == | == בביאור 'ואם נטל לא יחזיר' == | ||
עריכות