הבדלים בין גרסאות בדף "המקדש במתנה על מנת להחזיר"

(סיכמנו את שיטות הראשונים בסוגיית קידושין במתנה עמ"נ להחזיר (לפי שיעוריו של מר"ן רה"י הרב חיים סבתו שליט"א))
 
שורה 13: שורה 13:
נחלקו הר"ן והאבני מילואים בהבנת דבריו:  
נחלקו הר"ן והאבני מילואים בהבנת דבריו:  
'''הר"ן''' (ב ב בדפי הרי"ף ד"ה "הא") מבאר שהרמב"ם סובר שכמו בחליפין כך גם במתנה על מנת להחזיר- ''אישה לא מקנה עצמה''. אם לא נהנתה הנאת שוות פרוטה אינה מקודשת כי אין לה הנאה מספקת לקידושין. אם נהנתה יותר משווה פרוטה אינה מקודשת כי לא קידשה בהנאה, אלא בחפץ. אולם אם היה מקדשה בהנאה והייתה נהנית הנאת שוות פרוטה הייתה מקודשת לכל דבר ועניין.  
'''הר"ן''' (ב ב בדפי הרי"ף ד"ה "הא") מבאר שהרמב"ם סובר שכמו בחליפין כך גם במתנה על מנת להחזיר- ''אישה לא מקנה עצמה''. אם לא נהנתה הנאת שוות פרוטה אינה מקודשת כי אין לה הנאה מספקת לקידושין. אם נהנתה יותר משווה פרוטה אינה מקודשת כי לא קידשה בהנאה, אלא בחפץ. אולם אם היה מקדשה בהנאה והייתה נהנית הנאת שוות פרוטה הייתה מקודשת לכל דבר ועניין.  
לעומתו '''האבני מילואים''' (סימן כט סק"ג), מבאר שלשיטת הרמב"ם בקידושין המקדש צריך לתת לאישה הנאת שוות פרוטה והיא איננה קיבלה הנאה שווה פרוטה כמו בחליפין, לכן גם אם תקנה האישה עצמה היא איננה תהיה מקודשת.  
לעומתו '''האבני מילואים''' (כט ג), מבאר שלשיטת הרמב"ם בקידושין המקדש צריך לתת לאישה הנאת שוות פרוטה והיא איננה קיבלה הנאה שווה פרוטה כמו בחליפין, לכן גם אם תקנה האישה עצמה היא איננה תהיה מקודשת.
 
==פסק ההלכה==   
==פסק ההלכה==   
הטור והשולחן ערוך (סימן כט סעיף א) פסקו שקידושין במתנה על מנת להחזיר פסולים אך יש אומרים שאם פירש שמקדש בהנאה מקודשת.
הטור והשולחן ערוך (סימן כט סעיף א) פסקו שקידושין במתנה על מנת להחזיר פסולים אך יש אומרים שאם פירש שמקדש בהנאה מקודשת.
82

עריכות