תפילה מאחורי בית הכנסת

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Incomplete-document-purple.svg יש להשלים סוגיה זו: בסוגיה זו חסר מידע בסיסי או הרחבות נוספות מעבר למידע שכתוב.
ייתכן שתמצאו פירוט על כך בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.

גדר האיסור להתפלל אחורי בית הכנסת וטעמו.

מקורות
בבלי:ברכות ו ב; עירובין יח ב
רמב"ם:תפילה ה ו
שולחן ערוך:אורח חיים צ ז

סוגית הגמרא

רב הונא אומר בגמרא (ברכות ו ב) שמי שמפלל אחורי בית הכנסת, נקרא רשע, ודורש כן מן הפסוק: "סביב רשעים יתהלכון".
אביי מסייג את הדברים ואומר, שאם מחזיר את פניו לבית הכנסת לית לן בה, כלומר כל האיסור הוא רק כאשר אחוריו אל בית הכנסת.
בהקשר לזה מביאה הגמרא מעשה באדם אחד שהתפלל מאחורי בית הכנסת, ולא החזיר פניו לבית הכנסת, עבר שם אליהו הנביא וראהו, בא ועמד לפניו בדמות סוחר ערבי, אמר לו שבמעשהו הוא עושה שתי רשויות כלפי שמיא. שלף חרב והרגו.

הראשונים נחלקו בדברי רב הונא ואביי כיצד לפרשם, וממילא בגדר האיסור להלכה.

בנוסף מצאנו מקום אחר בגמרא (עירובין יח ב), שבו אומר ר' יוחנן שעדיף ללכת אחרי ארי ולא אחרי אישה, אחרי אישה ולא אחרי עבודת כוכבים, אחרי עבודת כוכבים ולא אחרי בית הכנסת בשעה שהציבור מתפללים. ומפרש רש"י (ד"ה ולא אחורי) בטעם הדבר שנראה ככופר כיון עומד מאחריהם ואינו נכנס.

מחלוקת הראשונים

רש"י (ברכות ו ב ד"ה אחורי) מפרש, שבזמנם היו כל בתי הכנסת פתחיהם במזרח ופונים למערב. ומי שמתפלל אחורי בית הכנסת, כשפניו פונים למזרח ואחוריו למערב, נראה ככופר במי שהציבור מתפללין. וכן פירש בעירובין כנ"ל.

תוספות (עירובין יח ב ד"ה ולא אחורי) הביאו שני פירושים.
בתחילה כתבו שאחורי בית הכנסת לכאורה הכוונה לצד הארון, כלומר במערב בית הכנסת. אך דחו אפשרות זו, לפי שאם כן דווקא עדיף שיחזיר פניו לבית הכנסת, ששם ארון הקודש. לכן מסיקים התוספות כפירוש רש"י, שהכוונה שעומד בצד מזרח ומחזיר פניו למזרח ונמצא שאחוריו כלפי בית הכנסת.

שלחן ערוך ואחרונים

הערות שוליים