תפילה מאחורי בית הכנסת

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Incomplete-document-purple.svg יש להשלים סוגיה זו: בסוגיה זו חסר מידע בסיסי או הרחבות נוספות מעבר למידע שכתוב.
ייתכן שתמצאו פירוט על כך בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.

גדר האיסור להתפלל אחורי בית הכנסת וטעמו.

מקורות
בבלי:ברכות ו ב; עירובין יח ב
רמב"ם:תפילה ה ו
שולחן ערוך:אורח חיים צ ז

סוגית הגמרא

רב הונא אומר בגמרא (ברכות ו ב) שמי שמפלל אחורי בית הכנסת, נקרא רשע, ודורש כן מן הפסוק: "סביב רשעים יתהלכון".
אביי מסייג את הדברים ואומר, שאם מחזיר את פניו לבית הכנסת לית לן בה, כלומר כל האיסור הוא רק כאשר אחוריו אל בית הכנסת.

הראשונים נחלקו בדברי אביי כיצד לפרשם, וממילא בגדר האיסור להלכה.

בנוסף מצאנו מקום נוסף בגמרא (עירובין יח ב) שם ר' יוחנן אומר שעדיף ללכת אחרי ארי ולא אחרי אישה, אחרי אישה ולא אחרי עבודת כוכבים, אחרי עבודת כוכבים ולא אחרי בית הכנסת בשעה שהציבור מתפללים. ומפרש רש"י (ד"ה ולא אחורי) שעומד מאחריהם, ונראה ככופר כיון שאינו נכנס.

מחלוקת הראשונים

רש"י (ד"ה אחורי) מפרש, שבזמנם היו כל בתי הכנסת פתחיהם במזרח ופונים למערב. ומי שמתפלל אחורי בית הכנסת, כשפניו פונים למזרח ואחוריו למערב, נראה ככופר במי שהציבור מתפללין. וכן פירש בעירובין כנ"ל.

תוספות (עירובין יח ב ד"ה ולא אחורי) הביאו שני פירושים.
בתחילה כתבו שאחורי בית הכנסת לכאורה הכוונה לצד הארון, כלומר במערב בית הכנסת. אך דחו אפשרות זו, לפי שאם כן דווקא עדיף שיחזיר פניו לבית הכנסת, ששם ארון הקודש. לכן מסיקים התוספות כפירוש רש"י, שהכוונה שעומד בצד מזרח ומחזיר פניו למזרח ונמצא שאחוריו כלפי בית הכנסת.

שלחן ערוך ואחרונים

הערות שוליים