תחילת זמן קריאת שמע של ערבית

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

מאיזה זמן בלילה מותר לקרוא קריאת שמע של ערבית ולברך לפניה ולאחריה, והדין בקרא קודם הזמן.

מקורות
משנה:ברכות א א
בבלי:ברכות ב א
ירושלמי:ברכות א א
רמב"ם:קריאת שמע א ט
שולחן ערוך:אורח חיים רלד א-ג

סוגיית הגמרא

המשנה (ברכות א א) אומרת שתחילת הזמן שבו אפשר כבר לקרוא קריאת שמע של ערבית היא בזמן שהכהנים נכנסים לאכול בתרומתן, כלומר כהן שנטמא וטבל, עדיין אסור לאכול בתרומה עד שיעריב היום, וזהו גם הזמן שבו אפשר לקרוא קריאת שמע. ובגמרא (ברכות ב א) מבואר שזמן זה הוא צאת הכוכבים.
ושם (ברכות ב ב) מובאות שלוש ברייתות שונות ובהן דעות תנאים נוספות.

  • דעת ברייתא הראשונה - משעה שהעני נכנס לאכול פתו במלח.
  • דעת ר' מאיר בברייתא שניה - משעה שבני אדם נכנסים לאכול פיתן בערבי שבתות.
  • דעת חכמים בברייתא שניה - משעה שהכהנים זכאין לאכול בתרומתן, שהוא צאת הכוכבים.
  • דעת ר' אליעזר בברייתא שלישית - משעה שקדש היום בערבי שבתות.
  • דעת ר' יהושע בברייתא שלישית - משעה שהכהנים מטוהרים לאכול בתרומתן.
  • דעת ר' מאיר בברייתא שלישית - משעה שהכהנים טובלים לאכול בתרומתן.
  • דעת ר' חנינא בברייתא שלישית - משעה שהעני נכנס לאכול פתו במלח.
  • דעת ר' אחאי ואמרי לה ר' אחא - משעה שרוב בני האדם נכנסים להסב.

דעת חכמים דברייתא ב' ודעת ר' יהושע דברייתא ג' הן דעה אחת עם סתם מתניתין שהוא צאת הכוכבים. כמו כן דעת ת"ק דברייתא א' היא אחת עם דעת ר' חנינא דברייתא ג' שהוא משעה שהעני נכנס לאכול פתו במלח. ועל שיטת ר' אחאי ואמרי לה ר' אחא, כתב רש"י (ד"ה נכנסין להסב) בשם י"א שהיא שיטה אחת עם ר' מאיר דברייתא ב', ושהוא המאוחר מכולם. וכן מבואר בירושלמי (ברכות א א) שזמן זה הוא המאוחר מכולם.
עוד מבואר בגמרא שהשעה שעני נכנס לאכול פתו, הוא מאוחר משעה שהכהנים נכנסים לאכול בתרומתן, ודעת ר' אליעזר שקדש היום בערבי שבתות הוא מוקדם משניהם, ועל פי רש"י (ד"ה משעה שקדש) הוא בבין השמשות. עוד מבואר ברש"י (ד"ה ד"ה משעה שהכהנים טובלים) ששיטת ר"מ דברייתא ג', היינו שעה שהכהנים טובלים הוא המוקדם מכולם, שהוא קודם בין השמשות מעט.
נמצא על פי רש"י שארבע שיטות יש ואלו סדרן:

  • קודם בין השמשות מעט [כהנים טובלים לתרומתן].
  • בין השמשות [קדש היום בערבי שבתות]
  • צאת הכוכבים [כהנים נכנסים לאכול בתרומתן].
  • אחר צאת הכוכבים [עני/בני אדם נכנסים לאכול].

שיטת הרמב"ם והרי"ף

הרי"ף והרמב"ם (קריאת שמע) פסקו הלכה כסתם מתני', דקיי"ל סתם במתני' ומח' בברייתא הלכה כסתם, ועוד שגם בברייתא דעת חכמים כסתם מתני', וגם בברייתא ג' קיי"ל כר' יהושע לעומת ר' אליעזר, ולכן הלכה פשוטה היא שזמן קריאת שמע מצאה"כ ולא קודם.

יישוב מנהג ארצות אשכנז לקרוא מבעוד יום

דין הברכות

הכרעת השלחן ערוך ואחרונים