הבדלים בין גרסאות בדף "שיחה:חיוב הדלקת נר שבת"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
שורה 1: שורה 1:
===טעם החובה לנשים דווקא===
===קדימת נשים במצווה===
 
====הבעל או הבת הגדולה====


הרב שש"כ והרב ילק"י כתבו מסברה דהאיש קודם לבת הגדולה בהדלקה, כאשר אין האשה נמצאת. וביארו טעמם דבלא"ה האשה היא רק שלוחה של האיש. אבל לא ירדתי לסוף דעתם, דמה לי אשתו ומה לי בתו, סוף סוף כיון שנשים מצוות יותר, יש לו לתת לבתו להדליק. ולכא' תליא בב' הטעמים שכתבו הראשונים, דלטעם דהיא כבתה נרו של עולם, גם בתו בכלל, ורק לטעם דנשים מצויות בבתים,  אפשר דהבת אינה בכלל, אבל גם לטעם זה י"ל דהבת ג"כ מצויה, בייחוד בזמנם שהיו הבנות נשארות עם האם ועוסקות בצרכי הבית, וכמו שלגבי האשה עצמה לא אמרינן שאם היא עובדת והבעל מצוי יותר ממנה בבית ידליק הוא, כן י"ל לגבי הבת שלא אמרינן שידליק האב, אף אם היא אינה מצויה בבית. וכיון לע"ע לא מצאתי מי שחולק בזה על השש"כ, אשמח אם יאירו עיני להבינו יותר.
הרב שש"כ והרב ילק"י כתבו מסברה דהאיש קודם לבת הגדולה בהדלקה, כאשר אין האשה נמצאת. וביארו טעמם דבלא"ה האשה היא רק שלוחה של האיש. אבל לא ירדתי לסוף דעתם, דמה לי אשתו ומה לי בתו, סוף סוף כיון שנשים מצוות יותר, יש לו לתת לבתו להדליק. ולכא' תליא בב' הטעמים שכתבו הראשונים, דלטעם דהיא כבתה נרו של עולם, גם בתו בכלל, ורק לטעם דנשים מצויות בבתים,  אפשר דהבת אינה בכלל, אבל גם לטעם זה י"ל דהבת ג"כ מצויה, בייחוד בזמנם שהיו הבנות נשארות עם האם ועוסקות בצרכי הבית, וכמו שלגבי האשה עצמה לא אמרינן שאם היא עובדת והבעל מצוי יותר ממנה בבית ידליק הוא, כן י"ל לגבי הבת שלא אמרינן שידליק האב, אף אם היא אינה מצויה בבית. וכיון לע"ע לא מצאתי מי שחולק בזה על השש"כ, אשמח אם יאירו עיני להבינו יותר.


א.א 13:09, 27 בדצמבר 2015 (IST)
א.א 13:09, 27 בדצמבר 2015 (IST)

גרסה מ־14:16, 27 בדצמבר 2015

קדימת נשים במצווה

הבעל או הבת הגדולה

הרב שש"כ והרב ילק"י כתבו מסברה דהאיש קודם לבת הגדולה בהדלקה, כאשר אין האשה נמצאת. וביארו טעמם דבלא"ה האשה היא רק שלוחה של האיש. אבל לא ירדתי לסוף דעתם, דמה לי אשתו ומה לי בתו, סוף סוף כיון שנשים מצוות יותר, יש לו לתת לבתו להדליק. ולכא' תליא בב' הטעמים שכתבו הראשונים, דלטעם דהיא כבתה נרו של עולם, גם בתו בכלל, ורק לטעם דנשים מצויות בבתים, אפשר דהבת אינה בכלל, אבל גם לטעם זה י"ל דהבת ג"כ מצויה, בייחוד בזמנם שהיו הבנות נשארות עם האם ועוסקות בצרכי הבית, וכמו שלגבי האשה עצמה לא אמרינן שאם היא עובדת והבעל מצוי יותר ממנה בבית ידליק הוא, כן י"ל לגבי הבת שלא אמרינן שידליק האב, אף אם היא אינה מצויה בבית. וכיון לע"ע לא מצאתי מי שחולק בזה על השש"כ, אשמח אם יאירו עיני להבינו יותר.

א.א 13:09, 27 בדצמבר 2015 (IST)