הבדלים בין גרסאות בדף "שיחה:הכשרים למול"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירת דף עם התוכן "== מחלוקת התנאים והאמוראים == ישנה מחלוקת עקרונית בין התנאים, גם בקרב אותם שלא מכשירים מילת גוי. לדעת ר' מאיר וחכמים הפסול הוא רק מחשש שמא יעשהו כרות שפכה, משמע שמצד עיקר הדין מילתו כשרה. כלומר אין ציווי לעשות את פעולת המילה דווקא על ידי ישראל, אלא הציווי הוא...")
 
 
שורה 1: שורה 1:
== מחלוקת התנאים והאמוראים ==
== מחלוקת התנאים והאמוראים ==
ישנה מחלוקת עקרונית בין התנאים, גם בקרב אותם שלא מכשירים מילת גוי. לדעת ר' מאיר וחכמים הפסול הוא רק מחשש שמא יעשהו כרות שפכה, משמע שמצד עיקר הדין מילתו כשרה. כלומר אין ציווי לעשות את פעולת המילה דווקא על ידי ישראל, אלא הציווי הוא לעשותו מהול, ואפשר גם על ידי גוי, או מכונה, או כל דבר אחר. אלא רק בגלל החשש שמא יזיק לתינוק אסור. ומסיבה זו אומר ר' יוחנן שאם היה רופא מומחה מותר, אפילו לדעת ר' מאיר (וכל שכן לחכמים).
ישנה מחלוקת עקרונית בין התנאים, גם בקרב אותם שלא מכשירים מילת גוי.  
<BR/>אמנם דעת ר' יהודה הנשיא היא שהמילה פסולה לגמרי, כלומר פעולת המילה. וכן מורה הלשון 'מנין שמילת גוי פסולה', משמע שהציווי לעשות את ברית המילה, הוא ע"י ישראל דווקא, ולא רק מצד התוצאה, אלא גם מצד פעולת החיתוך. ויתכן שלפי זה גם חיתוך על ידי מכונה וכיוצא בזה, גם אינו כשר.
<BR/>לדעת ר' מאיר וחכמים הפסול הוא רק מחשש שמא יעשהו כרות שפכה, כלומר מצד עיקר הדין מילתו כשרה.  
ניתן להבין שלשיטתם אין ציווי לעשות את פעולת המילה דווקא על ידי ישראל, אלא הציווי הוא להיותו מהול, ואילו פעולת החיתוך היא רק נגזרת מזה ולא חלק מהמצוה. ולכן אפשר על ידי גוי, או מכונה, או כל דבר אחר. מסיבה זו אומר ר' יוחנן שאם היה רופא מומחה מותר, אפילו לדעת ר' מאיר (וכל שכן לחכמים).
<BR/>אמנם דעת ר' יהודה הנשיא היא שהמילה פסולה לגמרי, כלומר פעולת המילה. וכן מורה הלשון 'מנין שמילת גוי פסולה'. ולשיטתו אף שהציווי הוא להיותו מהול, נכלל בזה גם פעולת החיתוך, שגם היא הופכת להיות חלק מהמצווה. ולכן בעינן ע"י ישראל דווקא. ויתכן שלפי זה גם חיתוך על ידי מכונה וכיוצא בזה פסול.
[[משתמש:א.א|א.א]] ([[שיחת משתמש:א.א|שיחה]]) 23:24, 10 בינואר 2023 (IST)

גרסה אחרונה מ־00:24, 11 בינואר 2023

מחלוקת התנאים והאמוראים[עריכת קוד מקור]

ישנה מחלוקת עקרונית בין התנאים, גם בקרב אותם שלא מכשירים מילת גוי.
לדעת ר' מאיר וחכמים הפסול הוא רק מחשש שמא יעשהו כרות שפכה, כלומר מצד עיקר הדין מילתו כשרה. ניתן להבין שלשיטתם אין ציווי לעשות את פעולת המילה דווקא על ידי ישראל, אלא הציווי הוא להיותו מהול, ואילו פעולת החיתוך היא רק נגזרת מזה ולא חלק מהמצוה. ולכן אפשר על ידי גוי, או מכונה, או כל דבר אחר. מסיבה זו אומר ר' יוחנן שאם היה רופא מומחה מותר, אפילו לדעת ר' מאיר (וכל שכן לחכמים).
אמנם דעת ר' יהודה הנשיא היא שהמילה פסולה לגמרי, כלומר פעולת המילה. וכן מורה הלשון 'מנין שמילת גוי פסולה'. ולשיטתו אף שהציווי הוא להיותו מהול, נכלל בזה גם פעולת החיתוך, שגם היא הופכת להיות חלק מהמצווה. ולכן בעינן ע"י ישראל דווקא. ויתכן שלפי זה גם חיתוך על ידי מכונה וכיוצא בזה פסול. א.א (שיחה) 23:24, 10 בינואר 2023 (IST)