הבדלים בין גרסאות בדף "קריאת שמע בלא ברכות או בלא סדר בברכות"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
(5 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{מקורות|ברכות א ד|ברכות יא א - יב א; יג א|ברכות ב א|קריאת שמע א ה-ח|אורח חיים ס א-ג}}
{{מקורות|ברכות א ד|ברכות יא א - יב א; יג א|ברכות ב א|קריאת שמע א ה-ח|אורח חיים ס א-ג}}
הקורא את שמע בלא ברכותיה, או שבירך את ברכותיה שלא כסדר, אם יצא ידי חובה או לא.
הקורא את שמע בלא ברכותיה, או שבירך את ברכותיה שלא כסדר, או שבירך רק חלק מן הברכות, האם יצא ידי חובה או לא.


== האם ברכות מעכבות זו את זו ==
== האם ברכות מעכבות זו את זו ==
הראשונים דנים בשאלה האם מותר לקרוא קריאת שמע בלא ברכות, כלומר האם ברכות מעכבות את קריאת שמע או שאפשר לקרוא קריאת שמע גם בלא ברכותיה. כמו כן מתייחסת הגמרא לשאלה האם הברכות מעכבות זו את זו, כלומר אם מותר לברך רק חלק מהברכות והאם סדר הברכות מעכב או לא.
הראשונים דנים בשאלה האם מותר לקרוא קריאת שמע בלא ברכות, כלומר האם ברכות מעכבות את קריאת שמע או שאפשר לקרוא קריאת שמע גם בלא ברכותיה. כמו כן מתייחסת הגמרא לשאלה האם הברכות מעכבות זו את זו, כלומר אם יצא ידי חובה כשבירך רק חלק מהברכות, והאם סדר הברכות מעכב או לא.


=== ברכות מעכבות זו את זו ===  
=== ברכות מעכבות זו את זו ===  
שורה 12: שורה 12:


=== קריאת שמע בלא ברכות ===
=== קריאת שמע בלא ברכות ===
ראייה הפוכה מדברי רב האי גאון, מצאנו בתחילת פרק שני.  
ראייה הפוכה, לכאורה,<ref>ההשוואה בין המקורות והעמדת סתירה ביניהם מקורה בדברי הראשונים לכאורה. ויש להעמיד את השאלה האם המקורות סותרים בכלל, שכן הגמרא לעיל דיברה על השאלה אם הברכות מעכבות זו את זו, כלומר שאם בירך רק ברכה אחת אם יצא ידי חובת ברכות. ואילו המקור להלן מהמשנה ריש פ"ב והירושלמי מדברים על השאלה אם יוצא ידי חובת קריאת שמע כשאינו מברך כלל. ולכאורה יש פה שני הלכות שונות לגמרי, והעיר על זה כבר הב"ח. ראה להלן. וייתכן שהראשונים הבינו שאם מברך רק ברכה אחת ולא חוזר לברך את השניה אפילו לאחר מכן, הרי שהדיון הוא על יציאתו ידי חובה את הקריאת שמע ולא רק את הברכות.</ref> מדברי רב האי גאון, מצאנו בתחילת פרק שני.  
<BR/>ה'''משנה''' (ברכות ב א) אומרת שאדם שהיה קורא בתורה, והגיע לפרשת שמע, וכעת ראה שהגיע זמן קריאת שמע, אם כיוון ליבו לצאת ידי חובת הקריאה יצא ידי חובה.  
<BR/>ה'''משנה''' (ברכות ב א) אומרת שאדם שהיה קורא בתורה, והגיע לפרשת שמע, וכעת ראה שהגיע זמן קריאת שמע, אם כיוון ליבו לצאת ידי חובת הקריאה יצא ידי חובה.  
<BR/>ב'''ירושלמי''' (ברכות ב א) מדייק ר' בא מתוך המשנה, שברכות אינן מעכבות, שהרי הוא קורא בתורה בלי ברכות קריאת שמע, ואף על פי כן יוצא ידי חובה.
<BR/>ב'''ירושלמי''' (ברכות ב א) מדייק ר' בא מתוך המשנה, שברכות אינן מעכבות, שהרי הוא קורא בתורה בלי ברכות קריאת שמע, ואף על פי כן יוצא ידי חובה.
שורה 37: שורה 37:
ב'''בית חדש''' (ב) חלק גם הוא על דברי הבית יוסף, וכתב חילוק זה בין יחיד לציבור אינו מרב האי גאון, כמו שמוכח מדברי התוספות שלא הזכירוהו כלל, וכן כוונת הרא"ש, שהחילוק בין יחיד לציבור הוא דווקא לדעת רבנו חננאל. ואף שהרשב"א כתב כן בשם רב האי, הרא"ש אינו מפרש כן. לדעת הב"ח חלוקה זו בין יחיד לציבור היא דעת התוספות והרא"ש בלבד, ולכן לשיטתם, בציבור הברכות מעכבות והסדר אינו מעכב (כפשט הגמרא בדף יב.), וביחיד גם הברכות עצמן אינן מעכבות (כפשט הירושלמי).
ב'''בית חדש''' (ב) חלק גם הוא על דברי הבית יוסף, וכתב חילוק זה בין יחיד לציבור אינו מרב האי גאון, כמו שמוכח מדברי התוספות שלא הזכירוהו כלל, וכן כוונת הרא"ש, שהחילוק בין יחיד לציבור הוא דווקא לדעת רבנו חננאל. ואף שהרשב"א כתב כן בשם רב האי, הרא"ש אינו מפרש כן. לדעת הב"ח חלוקה זו בין יחיד לציבור היא דעת התוספות והרא"ש בלבד, ולכן לשיטתם, בציבור הברכות מעכבות והסדר אינו מעכב (כפשט הגמרא בדף יב.), וביחיד גם הברכות עצמן אינן מעכבות (כפשט הירושלמי).
<BR/>לקושיית הבית יוסף, כיצד אפשר לפרש בירושלמי כדברי הטור, מתרץ הב"ח שכוונת הירושלמי לומר שהמשנה מדברת על אדם שקורא בתורה על הסדר, ואם כן הקדים גם פרשת ציצית ל'שמע' ואעפ"כ אמרה המשנה שיוצא ידי חובה. ומזה למד הירושלמי בקל וחומר לברכות קריאת שמע, שאם את הפרשות אף שלכתחילה אינו יכול לקרוא שלא על הסדר, בדיעבד יצא ידי חובה, כל שכן לברכות קריאת שמע שהן דרבנן, שיצא ידי חובה אם שינה מסדרן.
<BR/>לקושיית הבית יוסף, כיצד אפשר לפרש בירושלמי כדברי הטור, מתרץ הב"ח שכוונת הירושלמי לומר שהמשנה מדברת על אדם שקורא בתורה על הסדר, ואם כן הקדים גם פרשת ציצית ל'שמע' ואעפ"כ אמרה המשנה שיוצא ידי חובה. ומזה למד הירושלמי בקל וחומר לברכות קריאת שמע, שאם את הפרשות אף שלכתחילה אינו יכול לקרוא שלא על הסדר, בדיעבד יצא ידי חובה, כל שכן לברכות קריאת שמע שהן דרבנן, שיצא ידי חובה אם שינה מסדרן.
<BR/>קושיה נוספת שמקשה הב"ח, ולא מוצא לה יישוב, היא על עצם ההשוואה בין הירושלמי לבין הגמרא המדברת על סדר הברכות, שכן ניתן לומר שאין כאן קושיה כלל מעיקרא. שהרי מה שהירושלמי אומר שיוצא ידי חובה אף בלא ברכות הכוונה שיוצא ידי חובת '''קריאת שמע''', ואילו הגמרא דיברה לענין חובת '''הברכות''', ועל זה אמרה שאם בירך רק ברכה אחת לא יצא ידי חובת ברכות שכן רק הסדר אינו מעכב, אבל הברכות עצמן מעכבות, כלומר מעכבות זו את זו מלצאת ידי חובת '''ברכות''' קריאת שמע.
<BR/>קושיה נוספת שמקשה הב"ח, ולא מוצא לה יישוב, היא על עצם ההשוואה בין הירושלמי לבין הגמרא המדברת על סדר הברכות, שכן ניתן לומר שאין כאן קושיה כלל מעיקרא. שהרי מה שהירושלמי אומר שיוצא ידי חובה אף בלא ברכות הכוונה שיוצא ידי חובת '''קריאת שמע''', ואילו הגמרא דיברה לענין חובת '''הברכות''', ועל זה אמרה שאם בירך רק ברכה אחת לא יצא ידי חובת ברכות שכן רק הסדר אינו מעכב, אבל הברכות עצמן מעכבות, כלומר מעכבות זו את זו מלצאת ידי חובת '''ברכות''' קריאת שמע<ref>ניתן לתרץ שהראשונים הבינו שאם מברך רק ברכה אחת ולא חוזר ומברך את השניה אפילו לאחר קריאת שמע, הרי שודאי שידי חובת ברכות לא יוצא ידי חובה, שהרי לא קרא, לא אלא הדיון חוזר להיות על הקריאת שמע עצמה, שכיוון שלא בירך הכל, גם ידי חובת קריאת שמע לא יצא.</ref>.


== שלחן ערוך ואחרונים ==
== שלחן ערוך ואחרונים ==
ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים ס ב-ג) פסק שאם קרא קריאת שמע בלי ברכות יצא ידי חובת קריאת שמע, וחוזר וקורא את הברכות לאחר מכן. ה'''טורי זהב''' (א) ביאר שכוונתו לפסוק שלא לחלק בין יחיד לציבור, וכדעת הרשב"א. עוד הוסיף השלחן ערוך שלדעתו כשחוזר לקרוא את הברכות, טוב לקרוא קריאת שמע עמהן.
=== קריאת שמע בלא ברכות ===
<BR/>ה'''מגן אברהם''' (א) העיר שגם מי שלא בירך לאחר מכן, יצא ידי חובת קריאת שמע.
ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים ס ב-ג) פסק שאם קרא קריאת שמע בלי ברכות יצא ידי חובת קריאת שמע, וחוזר וקורא את הברכות לאחר מכן. ה'''טורי זהב''' (א) ביאר שכוונתו לפסוק שלא לחלק בין יחיד לציבור, וכדעת הרשב"א. ה'''מגן אברהם''' (א) העיר שגם מי שלא בירך לאחר מכן, יצא ידי חובת קריאת שמע.
<BR/>עוד הוסיף השלחן ערוך שלדעתו כשחוזר לקרוא את הברכות, טוב לקרוא קריאת שמע עמהן. ה'''גר"א''' נתן טעם לדבר כדי לעמוד בתפילה מתוך דברי תורה.


לענין סדר הברכות, פסק השלחן ערוך שהסדר אינו מעכב, ואם הקדים ברכה ראשונה לשניה אין זה מעכב.
=== סדר ברכות ===
לענין סדר הברכות, פסק השלחן ערוך שהסדר אינו מעכב, ואם הקדים ברכה ראשונה לשניה אין זה מעכב.
<BR/>ה'''פרי חדש''' (ב) מדייק מדברי השלחן ערוך, שאם בירך רק ברכה אחת לא יצא ידי חובת ברכות, אף שידי קריאת שמע יצא (דלא גרע מלא בירך כלל), והוא חולק על השלחן ערוך בנקודה זו וסובר שגם הברכות אין מעכבות זו את זו, ושכן דעת הרשב"א, כלומר שיצא ידי חובת הברכה שבירך, אף אם השמיט ברכה אחרת.


==== קושיית הכסף משנה ====
==== קושיית הכסף משנה ====
שורה 51: שורה 54:
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}


[[קטגוריה: קריאת שמע]]
[[קטגוריה: ברכות]]
[[קטגוריה: ברכות יא.]]
[[קטגוריה: ברכות יא.]]
[[קטגוריה: ברכות יא:]]
[[קטגוריה: ברכות יא:]]

תפריט ניווט